2014-05-24, 21:16
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Bedriver företag inom trädgårdsanläggningsbranchen och lämnar ganska ofta fasta priser på jobb.

Finns det någon standard som ger mig rätt att höja priset tex 15% om det dyker upp försvårande situationer, extraarbete osv?
Citera
2014-05-24, 21:26
Medlem
miikoss avatar
Enklast borde vara att lämna en ungefärlig prisuppgift istället för en offert. Har för mig att slutpriset för en konsument kan öka med 15 procent då.
Citera
2014-05-24, 23:06
Medlem
Vad har du angett i dina offertvillkor?
Citera
2014-05-24, 23:50
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vad har du angett i dina offertvillkor?

Jag har inte angett något sådant. Går det inte ändå?
Citera
2014-05-25, 00:31
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Bedriver företag inom trädgårdsanläggningsbranchen och lämnar ganska ofta fasta priser på jobb.

Finns det någon standard som ger mig rätt att höja priset tex 15% om det dyker upp försvårande situationer, extraarbete osv?

Har du offererat ett jobb så är det offertens pris som gäller. Jag har ett företag som också sysslar med trädgård och markarbeten. Vi försöker att göra detaljerade offerter som specificerar allt material och arbeten som ingår i jobbet. Ofta vill kunden ha mer gjort och då är det tilläggsarbeten som ligger utanför offerten, dessa skall hanteras separat och faktureras utanför det aktuella avtalet. Det är viktigt att hela tiden hålla en dialog med kunden om det uppstår extrakostnader utöver offertens pris för att slippa diskussionen efteråt då fakturan ska betalas. Det går aldrig att vara tillräckligt tydlig när det gäller jobb mot privatpersoner, något som jag lärt mig efter många år inom branchen
Citera
2014-05-25, 07:39
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Har du offererat ett jobb så är det offertens pris som gäller. Jag har ett företag som också sysslar med trädgård och markarbeten. Vi försöker att göra detaljerade offerter som specificerar allt material och arbeten som ingår i jobbet. Ofta vill kunden ha mer gjort och då är det tilläggsarbeten som ligger utanför offerten, dessa skall hanteras separat och faktureras utanför det aktuella avtalet. Det är viktigt att hela tiden hålla en dialog med kunden om det uppstår extrakostnader utöver offertens pris för att slippa diskussionen efteråt då fakturan ska betalas. Det går aldrig att vara tillräckligt tydlig när det gäller jobb mot privatpersoner, något som jag lärt mig efter många år inom branchen

Tack! Jag har alltid haft för mig att man kan lägga på 15% men det måste varit vid ungefärlig prisuppgift.

Jag märker också att privatpersoner är väldigt struliga och alltid tror att de är den enda kunden som företaget har.

Finns det någon branchspecifik mall på offerter?
Citera
2014-05-25, 11:36
Medlem
No-n-sences avatar
Det beror väl på vad du anger för orsak till ökningen.

Om det var stora rötter som måste tas bort och inte kunder förutses så finns visst utrymme. Du bör däremot prata med beställaren om det i ett tidigt skede för att komma överens om en lämplig lösning.

Är det så att du har glömt verktyg eller inte har med dig rätt material och måste införskaffa nytt så skulle inte många gå med på en prishöjning, vare som konsument eller som domstol.

Ett vanligt problem är att beställaren, eller någon till beställaren anhörig, kommer med nya jobb.
-Kan du inte göra det här, och det här...............Nej, jag har ändrat mig, du får göra så här istället......
Sen blir dom sura när räkningen kommer.

Det är visserligen att betrakta som en beställning av arbete på löpande tid men en seriös hantverkare påpekar att det kommer att kosta extra och kanske till och med hur mycket.
Citera
2014-05-25, 12:14
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Om det var stora rötter som måste tas bort och inte kunder förutses så finns visst utrymme. Du bör däremot prata med beställaren om det i ett tidigt skede för att komma överens om en lämplig lösning.

Är det ett konsumentförhållande där konsumenttjänstlagen är tillämplig eller analogt tillämplig finns det inget utrymme att höja priset såvida prisuppgiften som är lämnad inte är ungefärlig. Dvs har man avtalat om ett pris gäller det som väldigt stark huvudregel och detta torde vara huvudregel även i annat än konsumentförhållanden.
Citera
2014-05-25, 13:03
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Är det så att du har glömt verktyg eller inte har med dig rätt material och måste införskaffa nytt så skulle inte många gå med på en prishöjning, vare som konsument eller som domstol.

Ett vanligt problem är att beställaren, eller någon till beställaren anhörig, kommer med nya jobb.
-Kan du inte göra det här, och det här...............Nej, jag har ändrat mig, du får göra så här istället......
Sen blir dom sura när räkningen kommer.

Det är visserligen att betrakta som en beställning av arbete på löpande tid men en seriös hantverkare påpekar att det kommer att kosta extra och kanske till och med hur mycket.

Vi är seriösa så vi har rutiner för att inte glömma saker. Blir det extrajobb hos kund som inte är beräknat får de naturligtvis betala för hämtning av verktyg osv. Ofta har vi så tight schema så det fins inte utrymme för extrajobb utan det får göras vid ett senare tillfälle.

Jag vet tex att en bilmekaniker som lämnat fast pris på bromsbyte får debitera mer om det visar sig att det tex behövs bytas bromsskivor också.

Det borde vara likadant för oss om kunden grävt ut ett för smalt dike inför en häckplantering, det bästa är naturligtvis om man berättar för kunden först men det är inte alltid möjligt att få tag i kunden.
Citera
2014-05-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Vi är seriösa så vi har rutiner för att inte glömma saker. Blir det extrajobb hos kund som inte är beräknat får de naturligtvis betala för hämtning av verktyg osv. Ofta har vi så tight schema så det fins inte utrymme för extrajobb utan det får göras vid ett senare tillfälle.

Jag vet tex att en bilmekaniker som lämnat fast pris på bromsbyte får debitera mer om det visar sig att det tex behövs bytas bromsskivor också.

Det borde vara likadant för oss om kunden grävt ut ett för smalt dike inför en häckplantering, det bästa är naturligtvis om man berättar för kunden först men det är inte alltid möjligt att få tag i kunden.
Måste du utföra jobb som går utöver det jobb du lämnat offert för kan du ta mer betalt för detta. Dock så måste du naturligtvis informera kund och få godkännande av denne innan, det måste även en bilmekaniker göra (under förutsättning att detta inte finns angivet i offertvillkoren).
Citera
2014-05-25, 21:46
Medlem
wh0res avatar
Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades. (38 § KtjL)
8 § handlar lite allmänt om hur tilläggsarbete ska göras, att man ska underrätta kunden samt eventuellt utföra detta även om man inte kan underrätta kunden om kostnaden är låg så att man tror att kunden gått med på det iallafall. Hur godtyckligt sådant kan vara beror på situationen såklart, går inte ge några generella regler, men jag tror näringsidkare har en hyffsad syn på det om man ser sig själv som kund i en annan bransch, exempelvis bilverkstäder, inte fan vill man att de ska byta bromsar automatiskt om man lämnat in den för byte av framrutan när de lätt kan ringa en. (Man har rätt att byta bromsarna om det kan medföra uppenbar livsfara att inte byta dem, men det blir knappast aktuellt när vi pratar trädgårdar).
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §. (36 § 2 st KtjL )
Står tydligt i lagtexten att man kan öka priset med max 15 % såvida man inte speciellt avtalat om det. det framgår också tydlit att det endast gäller när man lämnat en "ungefärlig prisuppgift". Om man säger att det kommer kosta 1000 kr och det visar sig ta längre tid har man ändå bara rätt till 1000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in