Citat:
Precis. Skamligt är vad det är. Att ta från biståndspengar för att finansiera haveriet i Sverige. Människor svälter och törstar ihjäl i sina hemländer när vi transfererar om pengarna till PUT, bostäder och bidrag till lyxflyktingar. Att vi hjälper rika "flyktingar" här är ingen ursäkt för att lämna de mest lidande därhän. Jag hade kunnat förstå om vi gav dem TUT (tillfälligt uppehållstillstånd) istället (för PUT) så länge kriget (i Syrien etc) pågår. Jo - jag tycker också det är jättefint med läkare, arkitekter och advokater från Syrien men jag tror samtidigt att de hade behövts mer i Syrien.
Men i Sverige verkar allt handla om lönedumpning.
Inbilla mig inte att Herr Reinfeldt bryr sig ett skit om människorna som flytt hit. I så fall hade han redan bromsat inflödet - och gett de som redan kommit en chans att integrera sig.
Men jag antar att jag är "jätterasistisk" som hellre hjälper 1000 på plats i sina hemländer än en (1) i Sverige.
Men i Sverige verkar allt handla om lönedumpning.
Inbilla mig inte att Herr Reinfeldt bryr sig ett skit om människorna som flytt hit. I så fall hade han redan bromsat inflödet - och gett de som redan kommit en chans att integrera sig.
Men jag antar att jag är "jätterasistisk" som hellre hjälper 1000 på plats i sina hemländer än en (1) i Sverige.
Vänsternissen skulle väl då antagligen svara att han vill göra båda delarna. Man kan både satsa mer på UNHCR etc och på att ha fri invandring i Sverige. Detta, liksom alla andra satsningar, kan bekostas med färre "Thailandsresor", vilket ju delvis är sant. Svenskar la ner sisådär 6 miljarder kr på Thailandsresor förra året (egen beräkning utifrån statistik i Vagabond), hade man skickat de pengarna till UNHCR istället hade de inte längre haft några resursproblem.