2014-05-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomSnigel
Jo du skrev att du vill ha en kultur, ett språk och inga nationalstater. Då blir det någon slags internationell entitet som kommer ha makten. All makt. Det är farligt.

Nja det du egentligen argumenterar för är att vita människor inte skall få ha deras hemländer ifred. Anti-rasist är ett kodord för anti-vit.

Jag vill inte ha ett världsherravälde. De flesta frågor har en nivå som de bäst lämpar sig att beslutas om på. Federalism kallas det. Om vi vill ha snus och en ny fritidsgård kan vi bestämma mycket lokalt. Andra saker bestämmer vi i familjen, i kommunen, nationellt eller på EU nivå. Miljöfrågan kan vi tex inte lösa på nationell nivå, där krävs stora samarbeten.

Jag tror inte på nationalstaten i den mening att ett 'folk' kan äga ett land och ha det 'ifred'. På lång sikt tror jag på fri rörlighet. Men även jag inser att övergången måste sker långsamt och i takt med att andra länder följer med.
Citera
2014-05-25, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Det är är mer komplicerat än vad du framställer det som. I princip håller jag med om att om vi kan hjälpa fler med bistånd än med invandring så är det att föredra. Men det fungerar inte i krigsdrabbade länder som Syrien och Somalia som landet såg ut när det var som värst. Då behöver människor fly för sina liv. De allra flesta flyr till närliggande (fattiga) länder som får ta ett mycket större ansvar än vi tar. 40 miljoner människor är på flykt.

Just det, därför behövs också fler resurser riktas till närområdena där 99% av flyktingarna från t.ex. kriget i Syrien befinner sig. Att då som regeringen direkt ta pengar från biståndsbudgeten för att betala vår invandring när man vet att mycket få hjälps av dessa pengar i relation till hur många som hjälps av väl riktade biståndspengar är inget annat än skamligt. Det ska vi inte vara stolta över i Sverige. Sedan är det ju din sida som alltid försöker göra en komplicerad sak enkel. Exempelvis finns det inga skäl att dela ut permanenta uppehållstillstånd till flyktingar helt utan krav på motprestation vare sig i språkkunskap eller arbete eller något annat. Om det är krigsflyktingar man vill hjälpa, och de ska man hjälpa där är vi helt eniga, finns temporära uppehållstillstånd: det går utmärkt att sedan ge permanenta om dessa skaffat sig ett arbete. Annars kan de åka hem igen när kriget är över, inte sant? Minns du det jag sade om att vara dumsnäll?
Citera
2014-05-25, 02:46
Medlem
LagomSnigels avatar
Citat:
Jag vill inte ha ett världsherravälde. De flesta frågor har en nivå som de bäst lämpar sig att beslutas om på. Federalism kallas det. Om vi vill ha snus och en ny fritidsgård kan vi bestämma mycket lokalt. Andra saker bestämmer vi i familjen, i kommunen, nationellt eller på EU nivå. Miljöfrågan kan vi tex inte lösa på nationell nivå, där krävs stora samarbeten.
Så en internationell federation som styr världen genom en enhetlig agenda? Vad är det om inte världsherravälde? Det blir inte något annat bara för att du döper det till något annat.
Citat:
Jag tror inte på nationalstaten i den mening att ett 'folk' kan äga ett land och ha det 'ifred'. På lång sikt tror jag på fri rörlighet. Men även jag inser att övergången måste sker långsamt och i takt med att andra länder följer med.
Jag förstår, du vill koka grodan långsamt så att den inte märker att den blir kokad. Som taget ur Sion Vises Protokoll.
Senast redigerad av LagomSnigel 2014-05-25 kl. 03:05.
Citera
2014-05-25, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camlon
Og da nevnte jeg at
1. Man kan hjelpe dem i nabolandet
2. Man kan hjelpe andre folk i andre land.

Du skrev at man skal ofre svensker for å hjelpe andre mennesker. Hvorfor kan man ikke ofre asylsøkerene, sånn at man kan hjelpe langt flere fattige mennesker?

Den eneste grunnen til at du mener vi må ta imot asylsøkere er fordi du mener asylsøkere er mer verdt enn andre mennesker som lider rundt om i verden.

Asylsökande är inte mer värda än andra människor som lider. Det är inte helt lätt att säga vad som räddar flest liv. Men i princip håller jag med dig att om det går att rädda fler på annat vis så är det bättre. Gissningsvis tror jag att krigsflyktingar är mer ekonomiska att rädda eftersom de kan gå i våra färdigbyggda skolor etc. Kanske skulle det kostar mer att bygga helt nya samhällsinstutitioner i svältande länder, där krigande klander plötsligt tar beslag på allt som byggts eller spränger det. Det vore nog svårt även för en ekonom att räkna på.
Citera
2014-05-25, 02:54
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tma-2
Som jag förstått det så förespråkar vänstern en ännu öppnare invandringspolitik än dagens. Deras argument är att vi måste visa sympati för fattiga, dela med oss av vår välfärd, alla ska hänga med osv. Men vem ska stå för notan? Hur ska sverige som nation försörja alla dessa flyktingar, tiggare och bidragstagare? Som utvecklingen har gått så kommer sverige vara ett ghetto inom en inte alltför avlägsen framtid där kriminalitet, fattigdom och "tuffa tag" blir en del av de flestas vardag, till slut även för de som idag bor i fina villaområden.

Ett tag var jag intresserad av att jobba i australien och efter att ha läst runt så kunde jag konstatera att de, till skillnad från sverige, är endast intresserade av att ta emot unga och välutbildade människor som kunde bidra till landets välstånd under en lång tid. En mycket kontrollerad invandringspolitik med andra ord där landets bästa står i centrum.

Så, har jag missförstått något eller är det helt enkelt sverigedemokraterna man ska rösta på?

Det är inte unikt för australien utan i princip alla länder i hela världen har en mer restriktiv politik än sverige, och enligt svensk definition så är alla andra länder i världen rasister...
Citera
2014-05-25, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Just det, därför behövs också fler resurser riktas till närområdena där 99% av flyktingarna från t.ex. kriget i Syrien befinner sig. Att då som regeringen direkt ta pengar från biståndsbudgeten för att betala vår invandring när man vet att mycket få hjälps av dessa pengar i relation till hur många som hjälps av väl riktade biståndspengar är inget annat än skamligt. Det ska vi inte vara stolta över i Sverige. Sedan är det ju din sida som alltid försöker göra en komplicerad sak enkel. Exempelvis finns det inga skäl att dela ut permanenta uppehållstillstånd till flyktingar helt utan krav på motprestation vare sig i språkkunskap eller arbete eller något annat. Om det är krigsflyktingar man vill hjälpa, och de ska man hjälpa där är vi helt eniga, finns temporära uppehållstillstånd: det går utmärkt att sedan ge permanenta om dessa skaffat sig ett arbete. Annars kan de åka hem igen när kriget är över, inte sant? Minns du det jag sade om att vara dumsnäll?

Jag argumenterar inte för regeringens politik, så prata helst inte om min 'sida'. Jag argumentet bara utifrån mina egna ståndpunkter. Det är möjligt att du har rätt att man kunde ha gjort mer med lokala satsningar. Och jag håller med dig om att det är underligt att vi erbjuder permanenta uppehållstillstånd till att som lyckas smuggla sig hit, vi borde bemöta dem på lokala ambassader så dem slapp betala människosmugglare. MEN. Det krävs också långsiktiga lösningar. Människor kan inte leva hela sina liv i flyktingläger och ingen vet hur länge kriget kommer pågå. Tänk barn som växer upp i dessa läger. Om vi gav tillfälligt uppehållstillstånd, varför då ställa krav att de lär sig svenska? Om de ska skickas tillbaka så fort kriget är över menar jag. Och om vi ställer krav på tex arbete, innebär det att vi skickar tillbaka barnfamiljer till kriget om föräldrarna inte kan jobba pga tramatisering, fysiska krigsskador och för att de inte kan språket?
Citera
2014-05-25, 03:03
Medlem
Citat:
Asylsökande är inte mer värda än andra människor som lider. Det är inte helt lätt att säga vad som räddar flest liv. Men i princip håller jag med dig att om det går att rädda fler på annat vis så är det bättre. Gissningsvis tror jag att krigsflyktingar är mer ekonomiska att rädda eftersom de kan gå i våra färdigbyggda skolor etc. Kanske skulle det kostar mer att bygga helt nya samhällsinstutitioner i svältande länder, där krigande klander plötsligt tar beslag på allt som byggts eller spränger det. Det vore nog svårt även för en ekonom att räkna på.

Det er uten tvil dyrere å hjelpe dem i Sverige. For eksempel koster det UNICEF 120 SEK å vaksinere en unge, noe som kan redde barnets liv. Hvis Sverige brukte 1% av BNP (36 milliarder kroner) på vaksinere barn og voksne, så kunne Sverige ha vaksinert 300 millioner mennesker hvert år. Sverige alene kan vaksinere alle mennesker i verden.

Men av en eller annen merkelig grunn så er det viktigere å hjelpe 50K som er rike nok til å smugle seg til Sverige og deres familie som kommer etterpå. Hvis de ikke er mer verdt, og du bryr deg bare om hvor mange vi hjelper, hvorfor ønsker du å slippe inn masse asylsøkere?
Citera
2014-05-25, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camlon
Det er uten tvil dyrere å hjelpe dem i Sverige. For eksempel koster det UNICEF 120 SEK å vaksinere en unge, noe som kan redde barnets liv. Hvis Sverige brukte 1% av BNP (36 milliarder kroner) på vaksinere barn og voksne, så kunne Sverige ha vaksinert 300 millioner mennesker hvert år. Sverige alene kan vaksinere alle mennesker i verden.

Men av en eller annen merkelig grunn så er det viktigere å hjelpe 50K som er rike nok til å smugle seg til Sverige og deres familie som kommer etterpå. Hvis de ikke er mer verdt, og du bryr deg bare om hvor mange vi hjelper, hvorfor ønsker du å slippe inn masse asylsøkere?

Jag är inte övertygad om att det är som du säger. Men jag ska ta reda på mer om det här och fundera på det. Intressant argument.
Citera
2014-05-25, 04:12
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Du raljerar på ett krönika-likt sätt och binder ihop det ena med den andra, som egentligen är vitt skilda saker. Här diskuterar vi inte kärnkraft, vilket jag är starkt för.

Ämnena är vitt skilda, men inte sättet de behandlas på. Den här tråden handlar om att förstå varför vänstern tycker som de gör - det här är svaret. De saknar helt enkelt konsekvenstänk precis som man gör i andra frågor.

Men du får hemskt gärna berätta om du accepterar att det är ett experiment i enorm skala man håller på med, och sedan om du accepterar att det då också är möjligt att det slutar illa? Eller är det per definition så att massinvandring från världens sämst utvecklade länder alltid slutar jättebra för mottagarlandet - och är en enorm framgång?
Citera
2014-05-25, 04:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag tror ärligt S är bättre med detta än M. Med S får vi med LO och då ska alla ha lika betalt, vilket inte funkar med massinvandring. Med M så är desto fler desto bättre då företag kan anställa den som är villig att arbeta för lägst lön.
Citera
2014-05-25, 04:49
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Precis. Skamligt är vad det är. Att ta från biståndspengar för att finansiera haveriet i Sverige. Människor svälter och törstar ihjäl i sina hemländer när vi transfererar om pengarna till PUT, bostäder och bidrag till lyxflyktingar. Att vi hjälper rika "flyktingar" här är ingen ursäkt för att lämna de mest lidande därhän. Jag hade kunnat förstå om vi gav dem TUT (tillfälligt uppehållstillstånd) istället (för PUT) så länge kriget (i Syrien etc) pågår. Jo - jag tycker också det är jättefint med läkare, arkitekter och advokater från Syrien men jag tror samtidigt att de hade behövts mer i Syrien.
Men i Sverige verkar allt handla om lönedumpning.
Inbilla mig inte att Herr Reinfeldt bryr sig ett skit om människorna som flytt hit. I så fall hade han redan bromsat inflödet - och gett de som redan kommit en chans att integrera sig.
Men jag antar att jag är "jätterasistisk" som hellre hjälper 1000 på plats i sina hemländer än en (1) i Sverige.
Citera
2014-05-25, 07:47
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Du ska helt klart rösta på SD om du anser att människor som flyr ur fattigdom och krig bär skulden för att du saknar både utbildning, jobb och framtidsutsikter.

Och det är såna här lögner svenskarna köper rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in