2014-05-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Precis. Skamligt är vad det är. Att ta från biståndspengar för att finansiera haveriet i Sverige. Människor svälter och törstar ihjäl i sina hemländer när vi transfererar om pengarna till PUT, bostäder och bidrag till lyxflyktingar. Att vi hjälper rika "flyktingar" här är ingen ursäkt för att lämna de mest lidande därhän. Jag hade kunnat förstå om vi gav dem TUT (tillfälligt uppehållstillstånd) istället (för PUT) så länge kriget (i Syrien etc) pågår. Jo - jag tycker också det är jättefint med läkare, arkitekter och advokater från Syrien men jag tror samtidigt att de hade behövts mer i Syrien.
Men i Sverige verkar allt handla om lönedumpning.
Inbilla mig inte att Herr Reinfeldt bryr sig ett skit om människorna som flytt hit. I så fall hade han redan bromsat inflödet - och gett de som redan kommit en chans att integrera sig.
Men jag antar att jag är "jätterasistisk" som hellre hjälper 1000 på plats i sina hemländer än en (1) i Sverige.

Vänsternissen skulle väl då antagligen svara att han vill göra båda delarna. Man kan både satsa mer på UNHCR etc och på att ha fri invandring i Sverige. Detta, liksom alla andra satsningar, kan bekostas med färre "Thailandsresor", vilket ju delvis är sant. Svenskar la ner sisådär 6 miljarder kr på Thailandsresor förra året (egen beräkning utifrån statistik i Vagabond), hade man skickat de pengarna till UNHCR istället hade de inte längre haft några resursproblem.
Citera
2014-05-25, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ämnena är vitt skilda, men inte sättet de behandlas på. Den här tråden handlar om att förstå varför vänstern tycker som de gör - det här är svaret. De saknar helt enkelt konsekvenstänk precis som man gör i andra frågor.

Men du får hemskt gärna berätta om du accepterar att det är ett experiment i enorm skala man håller på med, och sedan om du accepterar att det då också är möjligt att det slutar illa? Eller är det per definition så att massinvandring från världens sämst utvecklade länder alltid slutar jättebra för mottagarlandet - och är en enorm framgång?

Accepterar att det kan sluta illa för mottagsrlandet? Ja, det har jag skrivit hela tiden att jag gör. Det är en belastning på svensk ekonomi. Men där slutar din tankeverksamhet. Är det bara Sverige som spelar roll? Om invandringen medför något positivt för ursprungslandet och för flyktingen/invandraren, anser du inte att det också har betydelse? Det är klart att det är en experiment, men varför skulle det vara negativt per se. Det är klart vi ska vara beredda att experimentera. Sluta lev i dina 'fornstora dagar' och ta ett kliv in i framtiden, är inte det mer spännande? Eller var allt bättre förr?
Citera
2014-05-25, 08:31
Medlem
Tack gissamusiken för ditt svar! Hoppas att fler invandringsliberala berättar hur de tänker för det är det jag är ute efter att få en bild av.

Jag förstår din vision och det är precis den utvecklingen som sker. Landsgränserna lättas mer och mer, värden blir mer global än nationell och välfärden fördelas allt mer mellan länderna.

Det första som slog mig när jag läste ditt resonemang kring "6 våldtäkter i sverige är bättre än 7 våldtäkter totalt i världen" är om du skulle hålla fast vid den ståndpunkten om din dotter eller annan närstående person blir våldtagen av någon från ett mindre civiliserat land, som du har bidragit till att ta hit och ta hand om? Eller om vi går steget längre - skulle du acceptera bli misshandlad om du genom detta kunde förhindra att 2 andra personer blir misshandlade, och på så vis göra en nettovinst i sin helhet?

Försök att sätta dig in i en sån situation innan du svarar. Om du verkligen skulle göra det när det väl kommer till kritan så kan du inta en plats på piedestalen bredvid Jesus, det vore verkligen beundransvärt och jag vågar inte ens drömma om hur mänskligheten hade sett ut om alla vore så gudomliga.
Citera
2014-05-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tma-2
Tack gissamusiken för ditt svar! Hoppas att fler invandringsliberala berättar hur de tänker för det är det jag är ute efter att få en bild av.

Jag förstår din vision och det är precis den utvecklingen som sker. Landsgränserna lättas mer och mer, värden blir mer global än nationell och välfärden fördelas allt mer mellan länderna.

Det första som slog mig när jag läste ditt resonemang kring "6 våldtäkter i sverige är bättre än 7 våldtäkter totalt i världen" är om du skulle hålla fast vid den ståndpunkten om din dotter eller annan närstående person blir våldtagen av någon från ett mindre civiliserat land, som du har bidragit till att ta hit och ta hand om? Eller om vi går steget längre - skulle du acceptera bli misshandlad om du genom detta kunde förhindra att 2 andra personer blir misshandlade, och på så vis göra en nettovinst i sin helhet?

Försök att sätta dig in i en sån situation innan du svarar. Om du verkligen skulle göra det när det väl kommer till kritan så kan du inta en plats på piedestalen bredvid Jesus, det vore verkligen beundransvärt och jag vågar inte ens drömma om hur mänskligheten hade sett ut om alla vore så gudomliga.

Det vore förmätet av mig att säga ja rakt av. Detta är mitt ideal, men jag kan inte påstå att jag lever upp till det. Jag skänker tex en del pengar och engagerar mig i den här typer av frågor för att påverka andra människor till tanke och förändring. Men de flesta av mina pengar går trotts allt till mig själv. Jag brukar rationalisera det genom att skylla på att jag är student, med begränsad ekonomi. Jag ÖNSKAR verkligen att jag skulle vara objektiv och stark nog att ta misshandeln för att stoppa två andra personer från misshandel. Men eftersom jag aldrig satts i den situationen så vore det förmätet av mig att lova dyrt och heligt att verkligen skulle göra det, när det väl kom till kritan. Samma sak kan sägas om våldtäcktsscenariot. Jag vill i varje fall tro att jag är rationell och stark nog att ta smällen.
Citera
2014-05-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vänsternissen skulle väl då antagligen svara att han vill göra båda delarna. Man kan både satsa mer på UNHCR etc och på att ha fri invandring i Sverige. Detta, liksom alla andra satsningar, kan bekostas med färre "Thailandsresor", vilket ju delvis är sant. Svenskar la ner sisådär 6 miljarder kr på Thailandsresor förra året (egen beräkning utifrån statistik i Vagabond), hade man skickat de pengarna till UNHCR istället hade de inte längre haft några resursproblem.

Tack!
Citera
2014-05-25, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Det vore förmätet av mig att säga ja rakt av. Detta är mitt ideal, men jag kan inte påstå att jag lever upp till det. Jag skänker tex en del pengar och engagerar mig i den här typer av frågor för att påverka andra människor till tanke och förändring. Men de flesta av mina pengar går trotts allt till mig själv. Jag brukar rationalisera det genom att skylla på att jag är student, med begränsad ekonomi. Jag ÖNSKAR verkligen att jag skulle vara objektiv och stark nog att ta misshandeln för att stoppa två andra personer från misshandel. Men eftersom jag aldrig satts i den situationen så vore det förmätet av mig att lova dyrt och heligt att verkligen skulle göra det, när det väl kom till kritan. Samma sak kan sägas om våldtäcktsscenariot. Jag vill i varje fall tro att jag är rationell och stark nog att ta smällen.
Precis detta som jag är ute efter. Jag vill att folk som förespråkar något ska även leva efter det och ta ansvar för det. Jag vill att den som förespråkar massinvandring ska ta sitt ansvar genom att ha minst en invandrare eller invandrarfamilj som inneboende hos sig tills de kan försörja sig själva och vara en produktiv del av samhället (dvs ej leva på brott eller bidrag). Att predika ett ideal men låta nån annan stå för det är hyckleri av det värsta slaget.
Citera
2014-05-25, 09:12
Medlem
MKultra72s avatar
Måste vara tungt att vara vänster, man hatar ju världens alla länders politik (i stort sett). Man har några tusental extremister att sälla sig till, resten är fascister/rasiter/nazister. Att bära på den sortens hat mot så många av världens folk måste ju tära ordentligt på psyket, man kan förstå att de flesta beter sig som psykopater, gärna tar till våld eller försöker tysta ned (de vet att deras politik inte går att argumentera för).
Citera
2014-05-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tma-2
Precis detta som jag är ute efter. Jag vill att folk som förespråkar något ska även leva efter det och ta ansvar för det. Jag vill att den som förespråkar massinvandring ska ta sitt ansvar genom att ha minst en invandrare eller invandrarfamilj som inneboende hos sig tills de kan försörja sig själva och vara en produktiv del av samhället (dvs ej leva på brott eller bidrag). Att predika ett ideal men låta nån annan stå för det är hyckleri av det värsta slaget.

Samhällskostnaderna är mina med, jag betalar också skatt och bor här i Sverige. Om du läser hela mitt inlägg så skriver jag att jag faktiskt gör en del, men såklart kunde göra mer. Jag kommer exempelvis inleda läkarprogrammet till hösten, med målet att hjälpa lidande människor. Jag är engagerad i en välgörenhetsorganisstion som jag också arbetar för. Jag skänker pengar. Tror inte min sambo skulle acceptera att jag tog in en flykting som inneboende
Citera
2014-05-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Måste vara tungt att vara vänster, man hatar ju världens alla länders politik (i stort sett). Man har några tusental extremister att sälla sig till, resten är fascister/rasiter/nazister. Att bära på den sortens hat mot så många av världens folk måste ju tära ordentligt på psyket, man kan förstå att de flesta beter sig som psykopater, gärna tar till våld eller försöker tysta ned (de vet att deras politik inte går att argumentera för).

Jag anser inte att folk med andra åsikter än mig själv är fascister/rasiter/nazister.
Citera
2014-05-25, 09:21
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Jag anser inte att folk med andra åsikter än mig själv är fascister/rasiter/nazister.

Det är en sund inställning! Tyvärr delar ju inte de flesta vänstermänniskor din åsikt där.
Citera
2014-05-25, 09:22
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Du ska helt klart rösta på SD om du anser att människor som flyr ur fattigdom och krig bär skulden för att du saknar både utbildning, jobb och framtidsutsikter.

Vad ska jag rösta för?
Tipsa mig, är nyanländ invandrare som bor i Tensta.
Vilket parti driver bästa politik som gynnar oss, invandrare?
På vilket sätt vinner vi invandrare på massinvandring i fortsättningen?
Tack.
F.d. Illegal, f.d asylsökande som blev utvisad med två barn trots svensk sambo, hög inkomst, egen bostadsrätt och helt integration i svenska samhället i övrigt.
P.S känner personligen en massa folk som fick sitt UT och flyktingstatus genom att ljuga blankt för Migrationsverket. Förresten, fattigdom är ingen orsak att söka asyl, enligt lag och reglar iaf
Citera
2014-05-25, 09:32
Medlem
Drozds avatar
Vänstern ser allting genom sina marxistiska glasögon där klasskampen är grunden till allt. Invandrare är förtryckt underklass och skall därför göra uppror tillsammans med sina svenska proletärbröder. När väl Kamprad, Wallenberg, Persson och alla bankdirektörer fått nackskott kommer det klasslösa paradiset uppstå och alla blir osjälviska arbetarkamrater och multikultighettona upplöses av sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in