2014-05-24, 20:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Likdoft kommer från lik och inget annat. Fanns det fler lik som kan ha forslats i KJs bil? Som dessutom spillt blod på listen med VBs DNA?
Likdoft kommer också från blod från en död människa, om människan har blött efter att döden inträtt.
Citera
2014-05-24, 20:59
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Likdoft kommer också från blod från en död människa, om människan har blött efter att döden inträtt.
Ja det säger väl sig själv Blod från lik doftar lik. Lik är samma som dött kött och blod. Orka!
Senast redigerad av yoloits 2014-05-24 kl. 21:03.
Citera
2014-05-24, 21:10
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag uppfattar det du säger som att en FUP inte får innehålla några sakfel.

Har du själv genomfört en större utredning någon gång? På en begränsad tid? Kunde du efteråt konstatera att inte ett enda fel begåtts, inte ens ett betydelselöst slarvfel i någon detalj?

Allt i denna förundersökning är inte perfekt. En del misstag har givetvis begåtts i det stora, stora materialet. Överlag kan jag inte se att det rör sig om några grövre misstag och absolut ingenting som haft någon inverkan på domen. Och JA, jag arbetar själv med utredningar som ibland är väl så komplexa som en större FUP. Så jag har lite koll på vad jag pratar om. Till skillnad från merparten av de självutnämnda experterna på utredningsarbete i tråden, åtminstone vad det verkar.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Just det ordspråket gäller inte här.

Du kan ha 100 bäckar små (fel), utan att det för den skull blir en å (en felaktig dom).

FUP är inte underlag för någon dom. Det som åberopas inför och framkommer vid huvudförhandling utgör underlaget.

I en perfekt värld skulle en FUP inte innehålla några fel, men denna värld skulle då inte vara befolkad av människor.

Självklart kan den innehålla sakfel - det är inte mer än mänskligt. Men nu är det rätt många misstag, sakfel, felaktiga slutsatser som presenteras och det ena misstaget leder till det andra och vips har man en dom delvis baserad på felaktigt faktaunderlag.
Citera
2014-05-24, 21:14
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Självklart kan den innehålla sakfel - det är inte mer än mänskligt. Men nu är det rätt många misstag, sakfel, felaktiga slutsatser som presenteras och det ena misstaget leder till det andra och vips har man en dom delvis baserad på felaktigt faktaunderlag.

mm som felaktigt utförda montage som visar en fläck blod på mattan i bilen trots att det inte fanns blod på fläck G038.

Eller som att påstå att VBs mobil aldrig lämnat KJs hemmamast.
Citera
2014-05-24, 21:20
Medlem
Quoters avatar
Hjälp, polisens tekniker har alltså haft sin hand i bil-låskistan på undersökningsbilderna. Det betyder att den dömde är oskyldig bortom rimligt tvivel. Ring Högsta domstolen och Justitiekanslern och Rättssäkerhetsorganisationen och Riksåklagarens kansli! Resning på ingång.
Citera
2014-05-24, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Hjälp, polisens tekniker har alltså haft sin hand i bil-låskistan på undersökningsbilderna. Det betyder att den dömde är oskyldig bortom rimligt tvivel. Ring Högsta domstolen och Justitiekanslern och Rättssäkerhetsorganisationen och Riksåklagarens kansli! Resning på ingång.
Nej, det betyder det inte. Men tillsammans med annat kan det betyda att han inte är skyldig bortom rimligt tvivel.
Citera
2014-05-24, 21:26
Medlem
Citat:

Du kan väl lista upp vilka misstag, sakfel och felaktiga slutsatser som föreligger i FUP och då skulle domen vara baserad på felaktigt faktaunderlag.

Nu är det förhandlingen i rätten som avgör men vore intressant att få listat upp FUP'ens håligheter.
Citera
2014-05-24, 21:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du kan väl lista upp vilka misstag, sakfel och felaktiga slutsatser som föreligger i FUP och då skulle domen vara baserad på felaktigt faktaunderlag.

Nu är det förhandlingen i rätten som avgör men vore intressant att få listat upp FUP'ens håligheter.
Det är bara att läsa tråden och lista de som har hittats hittills. Ta gärna med några fler också.
Citera
2014-05-24, 21:32
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Det är så många jag vet inte var jag ska börja.
Citera
2014-05-24, 21:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det betyder det inte. Men tillsammans med annat kan det betyda att han inte är skyldig bortom rimligt tvivel.

Men mest sannolikt inte.
Citera
2014-05-24, 21:58
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Det är så många jag vet inte var jag ska börja.
Leta zemixons och theforigners inlägg. De var duktiga på att spalta upp på sin EXTREMT VIKTIGA lista över saker värda att POÄNGTERA....
Citera
2014-05-24, 22:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Likdoft kommer från lik och inget annat. Fanns det fler lik som kan ha forslats i KJs bil? Som dessutom spillt blod på listen med VBs DNA?

Spelar du okunnig eller är du det på riktigt?

De föremål som har varit i kontakt med VB döda kropp kan ha varit besudlade med likdoft, och om ett eller flera sådana föremål har varit i kontakt med bagageutrymmet så kan det vara en förklaring till att likdoft markerades av Uno i KJ bil, vad är det du inte förstår?

Uno har INTE markerat att det har legat ett lik i bilen, enbart att likdoft finns i bilen.

EDIT;VB lik kan ha legat i KJ bil, fullt möjligt. Om fler lik har legat i bilen vet vi inte, men det är också fullt möjligt.
Senast redigerad av OY 2014-05-24 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in