2014-05-22, 15:26
Medlem
KonungHonungs avatar
Ser på CSNs hemsida att maximalt studiemedel ligger på 9004 kr/4v. Motsvarar fyra veckor en hel månads studiemedel? Eller blir det 9,5-10k/mån?
Senast redigerad av KonungHonung 2014-05-22 kl. 15:31.
2014-05-22, 16:46
Medlem
lobstoks avatar
Hur köper man aktier i flashback media group?
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3828541.ece
2014-05-22, 19:21
Medlem
AndersCyborgs avatar
Jag är i farten att skaffa särskild behörighet A13 för att kunna söka läkarprogrammet, men jag jobbar heltid och har därför tänkt läsa motsvarande naturvetenskapligt basår på distans på komvux: Matematik 2-4, Fysik 1-2, Kemi 1-2 samt Biologi 1-2.

Jag behöver input på i vilken ordning jag bör läsa kurserna, ifall jag kan tänkas dra nytta av att läsa dem i någon speciell ordning. Någon med erfarenheter? Tack!
2014-05-22, 19:45
Medlem
Sökt igår till studiemedel för komvux studier. Jag ansöka till CSN för varje ny kurs jag börjar, vilket är ungefär varje 5 veckor.

Denna gång fick jag ett meddelande om att de ska pröva min rätt till studiestöd eftersom jag är utländskt medborgare. Det känns lite konstigt att de har plötsligt bestämt sig att pröva mig igen när jag har fått CSN nästan oavbrutet i ~9 månader. De gjorde alltså en prövning när jag började få CSN för 9 månader sen.

Är det här en vanlig grej att de omprövar då och då? Det känns bara irriterande att jag kommer behöva vänta längre på pengarna och så..
2014-05-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ser på CSNs hemsida att maximalt studiemedel ligger på 9004 kr/4v. Motsvarar fyra veckor en hel månads studiemedel? Eller blir det 9,5-10k/mån?

För mig i alla fall har de betalt mig varje 4 veckor. Alltså, jag får 9,004kr per 4 veckor. Jag pluggar på komvux, jag vet inte om detsamma gäller för de på universitet.
2014-05-22, 19:56
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
För mig i alla fall har de betalt mig varje 4 veckor. Alltså, jag får 9,004kr per 4 veckor. Jag pluggar på komvux, jag vet inte om detsamma gäller för de på universitet.
Ok, så du får betalt en gång var fjärde vecka istället för en gång i månaden. Det gäller säkert för universitet också.
2014-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersCyborg
Jag är i farten att skaffa särskild behörighet A13 för att kunna söka läkarprogrammet, men jag jobbar heltid och har därför tänkt läsa motsvarande naturvetenskapligt basår på distans på komvux: Matematik 2-4, Fysik 1-2, Kemi 1-2 samt Biologi 1-2.

Jag behöver input på i vilken ordning jag bör läsa kurserna, ifall jag kan tänkas dra nytta av att läsa dem i någon speciell ordning. Någon med erfarenheter? Tack!

För Fy 1 läs Ma 3 parallellt. Fy 2 läs Ma 4. Kemi 1 klarar du med grundläggande matematik.
2014-05-22, 23:31
Avslutad
vad gäller för csn?

I brist på annat så hoppade jag på en kurs som jag inte kommer att klara av att läsa klart till sommaren, på grund av jobb och för att jag helt saknar intresse. Tar full CSN med både lån och bidrag. Har två delkurser kvar och det ska räcka med en av dem för att komma upp i 62,5 %, vilket jag planerar att fixa. Nu vill jag bara få bekräftat att jag uppfattat det rätt? Att jag inte behöver läsa klart kursen för att få CSN i höst. Vill inte att det ska bli nå knas när jag ska hoppa på nåt av programmen jag sökt.
2014-05-22, 23:52
Medlem
svallerbyttans avatar
Är det första året du tar csn så räcker 62,5 %. Kom bara ihåg att nästa år måste du då klara 75% för att inte bli av med csn.
2014-05-23, 00:06
Medlem
Om man vill spara väldigt långsiktigt i fonder (10år+) - är det då KF som gäller?
Det rör sig om ca 200k.

Som jag förstått det så skattar man enbart 1gång/år och att avkastningen inte behöver skattas?

Minns att jag läst något om att KF är dåligt när det går dåligt för fonden/aktien, varför?

Vad bör jag öppna för konto på Avanza?

Tänkte sätta 150k i fonder och sedan 10k i 5st högrisk aktier.

Tack!
2014-05-23, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Om man vill spara väldigt långsiktigt i fonder (10år+) - är det då KF som gäller?
Det rör sig om ca 200k.

Som jag förstått det så skattar man enbart 1gång/år och att avkastningen inte behöver skattas?

Minns att jag läst något om att KF är dåligt när det går dåligt för fonden/aktien, varför?

Vad bör jag öppna för konto på Avanza?

Tänkte sätta 150k i fonder och sedan 10k i 5st högrisk aktier.

Tack!

Du skattar för värdet på din kf eller ISK och inte på avkastningen. Detta är naturligtvis en stor fördel när du går plus, myntets baksida är att du får betala skatt även om värdet skulle sjunka.
Om du äger aktier/fonder utanför kf/ISK betalar du enbart skatt när du gör vinster och får även göra avdrag i din deklaration när du säljer med förlust.

Jag hade valt att öppna en ISK alternativt en kf och då valt bas så att minimicourtaget hade blivit 39 kr istället för 99 för premiumalternativet. Man måste köpa för ganska mycket varje gång för att premium ska vara ett bättre alternativ och det kommer du inte i närheten av med ditt kapital.

Däremot hade jag nog slopat högrisk-aktierna och istället valt lite större, stabilare företag som går med vinst.
2014-05-23, 07:20
Bannlyst
Som ni säkert kan läsa bland mina trådar har jag varit arbetslös ett tag med bra utbildning.

Jag har csn-lån som måste betalas av från nyår och jag tror inte att jag faktiskt kommer få nåt jobb.
Allt man kan tänkas söka har jag sökt. Vad jag vill ha sagt är att jag tänker skita i att betala av det när jag redan har det dåligt. Jag får stöd av föräldrarna än så länge och har en del egna pengar som jag sparat ihop av csn-bidrag, men det är inte mycket. Något klädköp har jag inte gjort på länge och har nog inte råd.

Kan jag strunta i det? De får fatta att jag inte kan det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in