Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Det skulle kunnat gå till ungefär så här då:
Några grabbar som är drogpåverkade (varav minst en är psykopat) tar på ngt sätt livet av Helena. De vet att polisen snart kommer dom på spåren så nu gäller det att komma på ngt för att komma undan, och det gör dom.
Dom eller minst en av dom pratar med polisen och snackar skit så in i h-e om PR för att få polisen att tro PR är den skyldige. Dom berättar en dj-vla massa dravel som bara är "hitte på", det är lögner och grovt förtal av värsta sorten men det de säger kan naturligtvis inte på ngt sätt användas som bevis så uppgifterna i sig är juridiskt värdelösa, men polisen sväljer allt med hull och hår, för den som berättar allt detta har de fullt förtroende för.... ( BW?)
Snart kallas PR in på förhör och polisen har tagit åt sig av ovanstående "kaffekärringskvaller" och har därför förutfattade meningar om honom innan de ens träffat han. PR däremot kommer till mötet nästan förbannad för han känner på sig att ngt inte stämmer, han känner liksom att de redan misstänker honom men han vet ju själv han är oskyldig, för, varför kunde de inte bara ringt?
Det skär sig direkt mellan PR och poliserna på första mötet, dem gillar inte varandra.
Sen kommer då finalen: De anonyma telefonsamtalen till Efterlyst (som BW:S kompis ringt?).
Det kan polisen gå ut med.
Det är liksom pricken över i:et, det var bara det som fattades så nu sitter PR djupt i skiten och har alla och allt emot sig.
PR klarar livet hyfsat bra ändå för han vet ju själv han är oskyldig med rent samvete.
Det enda polisen kan hänvisa till varför de tror PR är gm är de anonyma telefonsamtalen för "kaffekärringskvallret" är det ju ingen som vill stå upp för...
Jag håller delvis med dig i dina tankar. Jag ska förklara hur jag tänker.
OM BW var inblandad (och jag påstår inte att han var det) och behövde någon att skylla på, så kan PR ha varit ett val som låg nära till hands. Det ska mig veterligt inte ha legat något explicit konflikt dem emellan, men det
skulle ha kunnat vara så att BW tog U:s parti, då det tog slut mellan U och PR. BW och U hade känt varandra mycket längre än vad BW känt PR, och torde därför ha stått U närmare. BW kanske också misstyckte till sättet PR gjorde slut på förhållandet (genom telefonsamtal), samt något annat som hände kvällen/natten det tog slut (och som inte direkt hade med U eller Helena att göra).
Detta är bara mina spekulationer.
Om BW inte var inblandad, tror jag att gm
inte nödvändigtvis ligger bakom de anonyma tipsen. Däremot tror jag att det inte är osannolikt, som du skriver, att det under förhör har talats illa om PR. Anledningen? Avundsjuka? Svartsjuka? T ex. Killar som känt agg mot PR p g a av att han "tagit" deras tjejer? Killar som tyckt han varit dryg i baren? Tjejer som nobbats? Tjejer som blivit svartsjuka/avundsjuka för att deras kompisar haft större "framgång", när det gällde PR? Osv. Jag säger inte att det inte är troligt att gm behöver ha kommit med de anonyma tipsen mot PR, men att det
inte behöver ha varit så. Jag tror som sagt att det lika gärna kan ha varit personligt agg mot PR som kan ha varit motivet.
Jag håller med dig om att polisen genom utsagor vad gäller PR redan innan förhören med honom kan ha haft en avog inställning till PR. Denna kan därefter ha "bekräftats" genom PR:s attityd gentemot poliserna. (Kanske inte så smart, men utifrån PR:s situation till viss del förståelig.) Det kanske även retade dem att han aldrig bröt ihop. (Om de var övertygade om hans skuld.) Och visst, en "svagare" person skulle ha kunnat göra det (trots oskuld, vilket har hänt), men PR var starkare än så, och han visste att han var oskyldig. Därav fick de inte honom till den punkten.
Så tänker jag. Våra tankar om detta sammanfaller alltså till viss del.