2014-05-23, 15:06
Medlem
Då är det snart dags igen för den, enligt mig näst bästa Grand Slam-turneringen i tennis. Så detta blir tråden där vi diskuterar turneringen i.

Lottningen har precis blivit klar och kan ses på den officiella hemsidan, även det mesta annat om turneringen går att finna där, så som spelscheman, statistik och sånt. Spelscheman släpps alltid kvällen innan, så slipper ni fråga om det om ni undrar

http://www.rolandgarros.com/en_FR/index.html

Möjliga kvartsfinaler utifrån seeding, på herrsidan:

Nadal - Ferrer
Wawrinka - Murray
Berdych - Federer
Raonic - Djokovic

På damsidan:

S.Williams - Sharapova
A.Radwanska - Kerber
Kvitova - Halep
Jankovic - Li

Ganska intressant lottning, alla potentiella kvartsfinaler på herrsidan känns väldigt intressanta bortsett från Nadal/Ferrer. Dock ska man väl inte helt räkna bort Ferrer ändå, Nadal har inte varit så överlägsen som han brukar denna säsong.

Dimitrov, som är en ung lovande spelare som har potentialen att gå långt har fått en mardrömslottning i första rundan då han ställs mot Karlovic, som spelar semifinal i Düsseldorf i skrivande stund. Ingen kul motståndare i en förstarunda, det gäller att han spelar bra direkt annars lär han ryka.

på damsidan så känns det som att Sharapova och Li är de enda utmanarna på riktigt mot S.Williams. Spelar hon bra så vinner hon på grus. Sharapova måste kliva över en mental tröskel för att slå henne, vilket hon givetvis har kapaciteten att klara, nån gång lär hon ju slå henne igen, frågan är om det blir i denna turnering eller inte. Halep tror jag har en väldigt bra chans att gå till semifinal. Errani tror jag kan "överraska" om man nu ska säga så då hon redan har varit i final i denna turnering förut.

Enda svenska spelaren i singel är Johanna Larsson som ställs mot Kirilenko, en helt okej lottning, ryskan har haft väldigt mycket problem den senaste tiden med skador och dålig form, så chansen finns definitivt för Larsson att skrälla. Grus är hennes bästa underlag också, men det gäller att hon spelar bra.

Och där blev Karlovic klar för final i Düsseldorf. Stackars Dimitrov, han har sin bästa seeding någonsin och får möta en sån otäckt svårspelad motståndare i första rundan
Citera
2014-05-23, 16:56
Medlem
TKD_1337s avatar
http://i.imgur.com/Gs6GHpW.jpg

Det blev en tuff lottning för Nadal. Både Almagro och Ferrer har slagit honom på grus i år och det kan bli Wawrinka eller Murray i semifinal.
Citera
2014-05-23, 20:09
Medlem
Jag tycker inte att Nadal fick en tuff lottning. Ginepri i första, en avdankad hardcourt/gräs-spelare. Almagro först i fjärde, som troligtvis inte slår Nadal igen, Almagro är inte lika bra som för några år sedan.

Wawrinka eller Murray är inte en tuff lottning i en semifinal. Ferrer är egentligen den enda riktigt "tuffa" lottningen, Berdych eller Raonic hade varit en bättre lottning för honom. Med det sagt så har Nadal ett förkrossande facit även mot Ferrer och honom i en kvart kan jag inte tycka är tufft, det är helt normalt.
Senast redigerad av terribilis 2014-05-23 kl. 20:11.
Citera
2014-05-23, 20:10
Medlem
Ana Ivanovic får man inte glömma heller, möjligtvis så kan hon överraska också. Känns i alla fall som att damsidan är mer oförutsägbar, som vanligt

Det räcker med att en spelare förlorar där (Serena) och då är det helt plötsligt en helt annan turnering nästan.
Citera
2014-05-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Stackars Dimitrov, han har sin bästa seeding någonsin och får möta en sån otäckt svårspelad motståndare i första rundan

Dom möttes ju nu i Rom, för andra gången i karriären. Dimitrov vann 7-6(3), 6-4.
Såg den matchen. Blev bara en brytboll i hela matchen, som Dimitrov vann. Första gången de möttes blev det inte någon brytboll alls på hela matchen. (Karlovic vann dock båda tiebreaken). Så Karlovic har även svårt att bryta Dimitrov, det är inte bara tvärtom. Men svår förstamatch är det ju.
Citera
2014-05-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Dom möttes ju nu i Rom, för andra gången i karriären. Dimitrov vann 7-6(3), 6-4.
Såg den matchen. Blev bara en brytboll i hela matchen, som Dimitrov vann. Första gången de möttes blev det inte någon brytboll alls på hela matchen. (Karlovic vann dock båda tiebreaken). Så Karlovic har även svårt att bryta Dimitrov, det är inte bara tvärtom. Men svår förstamatch är det ju.

Karlovic fokuserar enbart på sin serve, han vet sina begränsningar. Spelar han bra (servar bra alltså) så kan han ta bort Dimitrov. Tycker synd om Dimitrov som sagt, detta är verkligen en otäck motståndare att få i en förstarunda när han är i bra form som han är nu, ska spela final idag i Düsseldorf. Det hade kunnat vara värre dock, det hade kunnat vara i Wimbledon. Dimitrov måste returnera bra annars tror jag det är godnatt. Hans passeringar kommer bli jävligt viktiga också, så det gäller att fotarbetet är på topp, hans serve måste stämma, han har inte råd att bli breakad. Detta ska alltså ske direkt i första rundan, det är det som är det svåra, hade det varit i t.ex en fjärderunda så hade det varit en annan sak, det brukar vara lättare när spelarna har kommit in i turneringen.

För Karlovic så spelar det ingen större roll ifall han får något break eller inte i en match, han fokuserar på att vinna i tie-break. Får han däremot ett break så blir det jobbigt för motståndaren.
Senast redigerad av terribilis 2014-05-24 kl. 09:10.
Citera
2014-05-24, 12:55
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Karlovic fokuserar enbart på sin serve, han vet sina begränsningar. Spelar han bra (servar bra alltså) så kan han ta bort Dimitrov. Tycker synd om Dimitrov som sagt,

Tycker inte det minsta synd om honom. Professionella välbetalda tennisspelare kan inte gå och hoppas på turen i lottningen. Tycker mer det är kul för publiken att få en stormatch redan i första omgången. Tror dock Dimitrov kommer vinna tämligen komfortabelt. Dels brukar det inte vara en fördel att spela veckan före en GS, tar på krafterna speciellt för en äldre spelare. Dels är Karlovic ingen bra grusspelare. Trots sin serve har han en dålig stats i framförallt Paris. Starkt dock med final i Dusseldorf. Men det har mer att göra med motståndarnas inställning. Har svårt att se att han plötsligt blivit bra på grus.
Senast redigerad av Castlevania 2014-05-24 kl. 12:59.
Citera
2014-05-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Tycker inte det minsta synd om honom. Professionella välbetalda tennisspelare kan inte gå och hoppas på turen i lottningen. Tycker mer det är kul för publiken att få en stormatch redan i första omgången. Tror dock Dimitrov kommer vinna tämligen komfortabelt. Dels brukar det inte vara en fördel att spela veckan före en GS, tar på krafterna speciellt för en äldre spelare. Dels är Karlovic ingen bra grusspelare. Trots sin serve har han en dålig stats i framförallt Paris. Starkt dock med final i Dusseldorf. Men det har mer att göra med motståndarnas inställning. Har svårt att se att han plötsligt blivit bra på grus.

Okej, men jag tycker ändå synd om honom när han för första gången i sin karriär har en väldigt bra seeding och får möta en spelare som är väldigt svårspelad och som är i bra form. Sen finns det spelare utan seeding som får mycket mer fördelaktig lottning.

Självklart så kan man som spelare gå att hoppas på att få en bra lottning, varför skulle man inte kunna det?! Däremot så ska man inte förvänta sig det, så långt kan jag hålla med.

Angående Karlovic spel så spelar faktiskt underlaget mindre roll än vad man tror, men självklart är ju grus hans sämsta underlag då hans motståndare får lite enklare att returnera, de kan stå långt bak och göra det lättare som Kohlschreiber gjorde bra idag när han slog honom. Han har ju i alla fall vunnit en titel på grus, dock i Houston och det är väl snabbare grus där, i alla fall då när han vann tror jag. Idag servade inte Karlovic så jättebra heller så det var också en avgörande faktor.

Jag tror också att Dimitrov vinner, om han spelar bra, dock så tror jag att han förlorar om han bara spelar okej men inte bra, så det gäller att han är på tårna direkt och presterar bra tennis. Det är nog ingen fara för Karlovic att återhämta sig, han får nog 2-3 dagar minst på sig.

Och på tal om finalen i Düsseldorf idag så var det ännu en uppvisning i mental svaghet av Kohlschreiber, ytterligare en väldigt skicklig tennisspelare som inte har skallen för att bli en av de allra bästa. Det var med nöd och näppe som han lyckades avgöra till slut.

En annan lite intressant förstarunda är Golubev/Murray. Där tror jag Murray kommer få kliva in och spela riktigt bra om han vill ta sig igenom det, skulle inte bli förvånad ett enda dugg om han skulle åka redan i första.
Senast redigerad av terribilis 2014-05-24 kl. 16:29.
Citera
2014-05-24, 16:17
Medlem
johnny-the-rockers avatar
Var ser man bäst matcherna?
Sänds de i både Viaplay och Eurosport?
Citera
2014-05-24, 16:27
Medlem
Eurosport sänder alla grand slams förutom Wimbledon.
Citera
2014-05-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Långa spelare har lite fördel på gruset, hög uppstuds och inte så snabbt. Nadal-Isner var ju en trevlig första runda för ett par år sen...
Citera
2014-05-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Långa spelare har lite fördel på gruset, hög uppstuds och inte så snabbt. Nadal-Isner var ju en trevlig första runda för ett par år sen...

Ja den var kul. Det hade varit roligt med Nadal/Karlovic också, minns att Nadal blev ordentligt pressad för några år sedan av Ivo, tror att det var i Indian Wells om jag inte minns fel. Spännande match var det i alla fall. Jag tycker att Ivo är en rolig spelare att ha på touren som omväxling, han spelar liksom på sitt helt egna sätt och har kapacitet att slå vem som helst om han har en perfekt dag, vilket gör det mer spännande att se på.

Pim Pim är ju också en sån spelare, jag saknar honom, jag skulle gärna se att det fanns i alla fall en eller två till såna spelare. Just nu så är det väl bara Isner och Karlovic i den kategorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in