2014-05-23, 19:07
Medlem
shogun-rs avatar
Tycker förövrigt att SD gjort ett grymt arbete nu inför EU-valet. Se bara på det schema som Jimmy Åkesson haft på sin turne, och dessutom varit flitigt aktiv på twitter samtidigt.

OM (vilket jag tror och hoppas) mobbningen mot SD gynnar partiet så kan dom mycket väl skrälla rejält och nära sig 10%.
2014-05-23, 19:32
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tror på 2 mandat för Sverigedemokraterna och betydligt mer än en dubblering sedan EU-valet 2009. Det är helt fantastiskt med en sådan framgång!
Vad krävs i procent för två mandat?
2014-05-23, 19:36
Medlem
Arthass avatar
I princip så känns det som att SD kommer att småskrälla lite i valet. Det verkar inte otrolig att SD hamnar på typ 10.3 procent i EU-valet med tanke på Sifos 8,6 (som alltid brukar sätta SD 1-2 lägre iaf sedan senaste valet). Under 8 känns inte vidare troligt. Vad talar egentligen för det?

Framförallt har det varit en bra valrörelse med många torgmöten, där var och vartannat störts av idioter alternativt av "vända ryggen åt SD" (som ändå är ok men töntigt). Folk hatar inte budskapet generellt att tiggare är ett problem, EU kostar för mycket och att för många skitbeslut tas på Brysselnivå. Konkurrensen för SD är ju som sagt också USEL. Junilistan är ett icke-parti och Vänsterpartiet är Vänsterpartiet även om de ibland råkar vara EU-kritiska.

Till det har vi haft reklamkampanjer i tunnelbana, total mediedominans och den övriga vind av EU-kritik som sveper över Europa. Detta kommer framförallt visa sig när UKIP kommer få ca 30 % av röster, FN går framåt som tusan osv. Grädden på mosen blir det ociviliserade hat som kommer att visa sig dagen före valet när Jimmie Åkesson i demokratisk ordning försöker ha ett möte - men kanske kommer tvingas avbrytas av så kallade "aktivister".

Allt under 7% verkar nu vara rätt dåligt, runt 8 % godkänt och allt över 11 % en sensation. Vi hamnar nog mitt i mellan där.
Senast redigerad av Arthas 2014-05-23 kl. 19:41.
2014-05-23, 19:48
Medlem
EU-valet är ju till sin karaktär skrällbenäget. Går någon sorts succé-tåg av perrongen räcker det ofta långt över alla resonliga förväntningar. Junilistan och PP fick inte 4,5% - de sprang iväg till 14,5 och 7,5% - helt utan partiorganisatorisk stadga eller resurser.

Alldeles omöjligt är det ju inte att Jimmies glödheta skandalsuccé-turné triggat en redan underskattad väljarbas att lämla till valurnan till ett resultat som blir högre än riksdagsvalet. Likaledes motiverade är då FI, V och MP - medan desillusionerade, missnöjda moderater och sossar kanske stannar hemma.

Om det projicerat höga valdeltagandet inte inkluderar dessa partiers (ljumma?) sympatisörer mer än på vanlig nivå - så kan ju båda politiska poler göra fantastiska resultat. SD kan göra FI:s val och FI SD:s.
2014-05-23, 20:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry

Cirka 8% skulle jag gissa. Om flera partier inte kommer in så kanske lite under 8% till och med.
2014-05-23, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Svårt att säga. Du kan väl testa själv i Valsimulator | Val.se
2014-05-23, 20:04
Medlem
Har SIFO 8,6 i opinionsmätning så förväntar jag mig numera intet under 9,5 procent.

Vi borde klara tvåsiffrigt faktiskt.

Nu hoppas vi på rejält sur avgrundsvänster i Jimmies tal imorgon.

Röster rakt ned i valurnan för SD det.
2014-05-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har SIFO 8,6 i opinionsmätning så förväntar jag mig numera intet under 9,5 procent.

Vi borde klara tvåsiffrigt faktiskt.

Nu hoppas vi på rejält sur avgrundsvänster i Jimmies tal imorgon.

Röster rakt ned i valurnan för SD det.
Ja med tanke på hur försiktigt SIFO mäter SD så bör vi nog lägga till en hel del för att komma fram till verkligheten.
Såg Lundgren i Bar o Politik. En mycket bra kille som kommer att dra in mycket röster till SD. Jag är mycket glad för honom.
2014-05-23, 20:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du har rätt, Patrik Andersson är en bättre jämförelse.

Snarare brorsan Daniel Andersson. Men även en sådan spelare brukar vara mycket uppskattad.
2014-05-23, 20:41
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tror på 2 mandat för Sverigedemokraterna och betydligt mer än en dubblering sedan EU-valet 2009. Det är helt fantastiskt med en sådan framgång!

I mandat är väl allting över noll mandat en oändlig förbättring, men i röster kan man tala om verkliga tal.
2014-05-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag vill berömma Björn Söder för en mycket god insats mot Fridolin i TV4, angående tiggande romer:

http://www.youtube.com/watch?v=i0RLVZIiCho

Söder är på offensiven, drar sig inte för att kritiserara Fridolins osaklighet och - anklagar MP för att vara de som slår mot romerna!

Om jag skulle ge något råd för att ytterligare vässa det som måste tilltalat ett folkflertal så är det att ge detta svar på "men, vad ska vi göra då - romerna är ju utsatta i Rumänien?!":

"Om du vill hjälpa, Gustav Fridolin -åk till Rumänien! Visa att du menar allvar med ditt engagemang genom att ge av din tid, av din lön! Alla dina väljare kan göra samma sak - istället för att visa hypotetisk godhet i Sverige så ska de ju förstås visa att de menar allvar genom att bidra till ett bättre liv för romerna genom att bygga hus, starta skolor och skapa jobb i Rumänien!"

Men - mycket bra av Söder.

Riktigt uppfriskande att se.
2014-05-23, 21:55
Medlem
8711s avatar
Det absolut minsta jag kan tänka mig var tidigare 6%, det har nu höjts till 7%. Men jag tror på 2 mandat och minst 8% alltså

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in