2014-05-23, 10:40
Medlem
Midsummers avatar
Hej,

Jag lämnade in en Peugeot Partner 04 idag på mekonomen-verkstad och skulle byta höger hjullager i framändan. Det var tydligen rostigt så att de fick inte loss bromsskivan och föreslog att de skulle byta den.

Notan landar på 7500kr, tycker det är lite väl saftigt. Är det rimligt?
Citera
2014-05-23, 10:58
Moderator
En specifikation vore ju bra, men jag antar att den ser ut såhär ungefär:
Hjullager fram, ~800:-, bromsskivor fram ~1200:-, bromsbelägg ~700:-, monteringssats ~250:-, förbrukning ~150:-, arbete 4400:-?

Då är det ca 6-8 timmar arbete beroende på timdebitering. Kan tyckas lite väl mycket i mina ögon med.
Men har du inte fått en prisuppgift i förhand är det väl svårt att göra nåt åt det.
Citera
2014-05-23, 11:11
Medlem
Midsummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En specifikation vore ju bra, men jag antar att den ser ut såhär ungefär:
Hjullager fram, ~800:-, bromsskivor fram ~1200:-, bromsbelägg ~700:-, monteringssats ~250:-, förbrukning ~150:-, arbete 4400:-?

Då är det ca 6-8 timmar arbete beroende på timdebitering. Kan tyckas lite väl mycket i mina ögon med.
Men har du inte fått en prisuppgift i förhand är det väl svårt att göra nåt åt det.

Bara hjullagret skulle gå på 3100kr, det var det som jag fick uppgift om när jag lämnade in bilen.
Sedan steg priset med 4400kr pga att de inte fick loss bromsskivan. Vad ligger vanligtvis timdebiteringen på?

Ja det finns väl inget att göra men det svider i plånboken.
Citera
2014-05-23, 11:48
Medlem
Kolla med någon annan verkstad, Mekonomen har flera gånger varit dyrare än märkesverkstaden när jag kollat.....
Citera
2014-05-23, 11:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Midsummer
Bara hjullagret skulle gå på 3100kr, det var det som jag fick uppgift om när jag lämnade in bilen.
Sedan steg priset med 4400kr pga att de inte fick loss bromsskivan. Vad ligger vanligtvis timdebiteringen på?

Ja det finns väl inget att göra men det svider i plånboken.
Timdebitering är ju givetvis olika på olika verkstäder, var de ligger osv. Men 600-800:-/ timme skulle jag tro är normalt för en allbilsverkstad. Skulle väl saga att priserna var för sig är normala, men det finns ju lite samordningsförtjänster i att byta skivor och klossar när ändå sakerna är isär... Du kan ju alltid ifrågasätta. Och framförallt be om en detaljerad specifikation.
Citera
2014-05-23, 12:39
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Kolla med någon annan verkstad, Mekonomen har flera gånger varit dyrare än märkesverkstaden när jag kollat.....
Jag har samma erfarenhet o då har jag ändå ägt Volvobilar. De är knappast kända för att vara billiga.
Nu har inte jag de verktyg som krävs för ett lagerbyte.
Hade jag haft det så hade jag klarat ett lagerbyte samt två bromsskivor på 1,5 timme ute på parkeringen.
Så, jag håller med Benke här. Kolla med andra verkstäder.
Vad gäller priset på ett lager så vet jag att de är svindyra till en Citroen Berlingo (stvaning).
Men även här kan du kapa priser om du själv står för delarna.
Jag gör ofta så att jag köper delarna o låter sedan verkstad göra jobbet om det är något jag inte klarar själv. Har då valt Meca som gärna monterar Biltemas delar.
Citera
2014-05-23, 13:04
Medlem
Midsummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag har samma erfarenhet o då har jag ändå ägt Volvobilar. De är knappast kända för att vara billiga.
Hade jag haft det så hade jag klarat ett lagerbyte samt två bromsskivor på 1,5 timme ute på parkeringen.
Vad gäller priset på ett lager så vet jag att de är svindyra till en Citroen Berlingo (stvaning).
Jag gör ofta så att jag köper delarna o låter sedan verkstad göra jobbet om det är något jag inte klarar själv. Har då valt Meca som gärna monterar Biltemas delar.

Ska tänka på det nästa gång och köpa delar själv, känns bättre att bara betala för arbetet
Citera
2014-05-24, 01:26
Medlem
SoTireds avatar
Idioter som inte kan blåsa lite gaslåga på lagret efter att att lager och skiva lossats från fjäderbenet.
Elda på skarven mellan skiva och lager, knacka till med hammare på det ändå kasserade lagret så är det packat och klart.
Men dom kanske inte har tagit bort låsskruven?
Citera
2014-05-24, 03:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
7500??? Jag som svär över volvos servicepriser! Nå då hade jag nog skruvat bort upphängningen själ, köpt ett lager, tagit med delarna till en turkverkstad med press och bett han pressa ur och pressa i nya lagret. Antagligen köpt en haynwes gör det självbok också, sen satte ihop det igen och lagt 4000 på nöjeskontot istället. Gjorde precis så förra året med damens Hyundai accent. Lager 500:-, turkverkstaden lika mycket. Verktygen som saknades lånade jag.
Citera
2014-05-24, 09:13
Medlem
Finns det verkligen verkstäder som tar 6-800:- i timmen idag?
Jag jobbar visserligen på en märkesverkstad, dock i en väldigt liten stad, och vi tar mellan 1350 till 1700:- i timmen beroende på vad det är för bilmärke.. Har för mig att Mekonomen debiterar ca 1100-1200..

Var bor ni?
Citera
2014-05-24, 09:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
För det första, då jobbar du snabbt som satan. Ta anställning som mekaniker och jobba på ackord du kommer tjäna bra.
För det andra, ett lager till en Volvo kostar mer än dubbelt så mycket som ett lager till en Berlingo, dyrt?
Framhjulslager till framhjulsdrivna bilar kostar. Så är det, PSA är långt ifrån de dyrare märkena, men det är klart att det kostar. Har man framförhållning såkan man givetvis köpa saker från exv. tyskland istället, men när man redan bokat reparationen så är det för sent.

Och en del verkar inte kunna läsa, det är inte lagerbytet som kostar 7500:-, det kostar 3100:-, resten är bromsarna.
Citera
2014-05-24, 13:43
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För det första, då jobbar du snabbt som satan. Ta anställning som mekaniker och jobba på ackord du kommer tjäna bra.
För det andra, ett lager till en Volvo kostar mer än dubbelt så mycket som ett lager till en Berlingo, dyrt?
Framhjulslager till framhjulsdrivna bilar kostar. Så är det, PSA är långt ifrån de dyrare märkena, men det är klart att det kostar. Har man framförhållning såkan man givetvis köpa saker från exv. tyskland istället, men när man redan bokat reparationen så är det för sent.

Och en del verkar inte kunna läsa, det är inte lagerbytet som kostar 7500:-, det kostar 3100:-, resten är bromsarna.
Nu kan inte jag alla märken eller priser. Men jag är en snål jävel med begagnad bil.
Ett hjullager till min gamla S60 köpte jag på Biltema ( Det fungerade utmärkt i de 5000mil jag
sedan plågade det med). En aning billigare än Volvos egna.
Vad gäller monteringen så satt den fast med fyra skruv som skulle momentdras.
Ja, det klarar jag på 1,5 timme om jag hade en momentnyckel.
Med tanke på priset jag betalade på Meca så gjorde de arbetet under en timme eller så fick jag ett rabatterat pris för att både min bil o jag är snygga.

Nu vet inte jag hur man monterar ett lager på bilen som TS äger så i det fallet kan jag inte yttra mig. Allt jag vet är att lagret till exsvågerns Berlingo var svindyrt o jag kan spekulera i att TS har ett liknande lager om inte samma till o med då Fransmännen delar många delar för att hålla ner priserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in