Citat:
Ursprungligen postat av
cajolen
Om man vill spara väldigt långsiktigt i fonder (10år+) - är det då KF som gäller?
Det rör sig om ca 200k.
Som jag förstått det så skattar man enbart 1gång/år och att avkastningen inte behöver skattas?
Minns att jag läst något om att KF är dåligt när det går dåligt för fonden/aktien, varför?
Vad bör jag öppna för konto på Avanza?
Tänkte sätta 150k i fonder och sedan 10k i 5st högrisk aktier.
Tack!
Du skattar för värdet på din kf eller ISK och inte på avkastningen. Detta är naturligtvis en stor fördel när du går plus, myntets baksida är att du får betala skatt även om värdet skulle sjunka.
Om du äger aktier/fonder utanför kf/ISK betalar du enbart skatt när du gör vinster och får även göra avdrag i din deklaration när du säljer med förlust.
Jag hade valt att öppna en ISK alternativt en kf och då valt bas så att minimicourtaget hade blivit 39 kr istället för 99 för premiumalternativet. Man måste köpa för ganska mycket varje gång för att premium ska vara ett bättre alternativ och det kommer du inte i närheten av med ditt kapital.
Däremot hade jag nog slopat högrisk-aktierna och istället valt lite större, stabilare företag som går med vinst.