2011-05-30, 11:19
Medlem
Eyedols avatar
Ja, var kan man köpa den svenska folkdräkten? Skulle vara kul att ha till nationaldagen, men hittar ingenstans att köpa den. Bor i Linköping om det är någon som känner till en lokal butik eller liknande.

Tacksam för förslag
Citera
2011-05-30, 11:22
Medlem
buffalos avatar
En skicklig skräddare eller sömmerska kan garanterat sy upp en åt dig!

Kolla i telefonkatalogen.
Citera
2011-05-30, 11:23
Medlem
boppaloozs avatar
Vanligaste är nog att dräkten antingen går i arv eller att man syr den själv. Har man gott om pengar kan man anlita en sömmerska/skräddare eller någon hemslöjdsbutik.
Citera
2011-05-30, 11:27
Medlem
clas_ohlssons avatar
Om du vill ha en sverigedräkt då är det mig veterligen enbart hos Bo Skräddare du kan få tag på en. Finns säkert andra som syr upp också, men han är den enda jag vet.

http://www.sverigedrakten.se/

Hittade en annan skräddare en gång som även gjorde traditionsenliga folkdräkter, baserade på län. Hittar dock inte sidan nu.

EDIT: Men som sagt. Det är ingen billig historia. Du får kanske räkna med att ge upp mot 20000 kronor för en komplett dräkt.
Citera
2011-05-30, 11:31
Medlem
Eyedols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
EDIT: Men som sagt. Det är ingen billig historia. Du får kanske räkna med att ge upp mot 20000 kronor för en komplett dräkt.

Well, jag har alltid tyckt om mina jeans ändå antar jag.. Har inte riktigt råd att punga ut sådana häftiga summor - inte än iaf.
Senast redigerad av Eyedol 2011-05-30 kl. 11:38.
Citera
2011-05-30, 12:10
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyedol
Well, jag har alltid tyckt om mina jeans ändå antar jag.. Har inte riktigt råd att punga ut sådana häftiga summor - inte än iaf.
Nog ska det väl gå att komma undan lindrigare än så.

Ring runt och fråga!

Kanske kan det vara ett alternativ att köpa en begagnad folkdräkt och sy in den?
Citera
2011-05-30, 12:46
Medlem
Finns fullt med begagnade folkdräkter på både blocket och tradera, men räkna med ett antal tusenlappar ändå.
Citera
2014-05-22, 20:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Vet någon skillnaden mellan olika folkdräkter? Är en svensk riksdräkt mer värd än en lokal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in