2014-05-22, 18:38
Medlem
Okanas avatar
En lada riva vore inte helt fel att ha. På top gear sa Clarksson att den gick på 76 oktanig bensin. Jag har inte greppat oktan, men är inte det precis som alkoholhalt? 76 oktan = 76% alkohol? Om nu motorn är bygd för 76 oktan, kan den då ta skada av vanlig bensin på 95?
Citera
2014-05-22, 18:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okana
En lada riva vore inte helt fel att ha. På top gear sa Clarksson att den gick på 76 oktanig bensin. Jag har inte greppat oktan, men är inte det precis som alkoholhalt? 76 oktan = 76% alkohol? Om nu motorn är bygd för 76 oktan, kan den då ta skada av vanlig bensin på 95?

Du kan hälla i 95 oktan utan några som helst problem, en niva är byggd som en pansarvagn och tål förmodligen riktigt taskig bensin även om 76 oktan lät överdrivet, finns det ens?

Edit: 95 utan några som helst problem förutsatt att bilen är nyare och klarar blyfri soppa.
Citera
2014-05-22, 18:49
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okana
Jag har inte greppat oktan, men är inte det precis som alkoholhalt? 76 oktan = 76% alkohol?

Fel, fel, fel.

Citat:
Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt så är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Citera
2014-05-22, 19:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Niva heter den, Riva är italienska båtar. Det är alltid ok att tanka högre oktantal än vad motorn anges klara, lägre ska man däremot inte hälla i för då kan motorn misstända (spika). 95 är högre än 73, alltså ok.
Citera
2014-05-22, 19:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Niva heter den, Riva är italienska båtar. Det är alltid ok att tanka högre oktantal än vad motorn anges klara, lägre ska man däremot inte hälla i för då kan motorn misstända (spika). 95 är högre än 73, alltså ok.
Fan, kan inte editera med luren, 76 oktan var det visst men 95 är fortfarande högre så svaret är detsamma.
Citera
2014-05-22, 20:39
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du kan hälla i 95 oktan utan några som helst problem, en niva är byggd som en pansarvagn och tål förmodligen riktigt taskig bensin även om 76 oktan lät överdrivet, finns det ens?

Edit: 95 utan några som helst problem förutsatt att bilen är nyare och klarar blyfri soppa.
Kan du även förklara hur de med äldre bilar, typ Volvo 142 ska göra när bensintanken blir tom?
Citera
2014-05-22, 20:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kan du även förklara hur de med äldre bilar, typ Volvo 142 ska göra när bensintanken blir tom?

Blyersättning givetvis, eller har jag missat något?
Citera
2014-05-22, 21:00
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lada Riva finns, det är en fyrkantig sedan, jag ser och tittar på ett avsnitt av Top Gear nu, där Captain Slow provkör den.
Citera
2014-05-22, 21:59
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Blyersättning givetvis, eller har jag missat något?
Inte alls. O det borde nog fungera i det exemplet jag citerade.
Citera
2014-05-22, 23:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Som sagt, Lada Riva finns den också. Känd under många olika namn i olika delar av världen. Fortfarande otroligt vanlig i flera fd Sovjetrepubliker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva
Citera
2014-05-22, 23:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Lada Riva finns, det är en fyrkantig sedan, jag ser och tittar på ett avsnitt av Top Gear nu, där Captain Slow provkör den.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Som sagt, Lada Riva finns den också. Känd under många olika namn i olika delar av världen. Fortfarande otroligt vanlig i flera fd Sovjetrepubliker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva
Det var som fan Jag visste bara de hade en Niva så jag tänkte att Riva var felstavat. Nåja, båten Riva är i alla fall mycket snyggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in