2014-05-22, 08:51
Medlem
Muslimska kvinnor är svenska kvinnors rivaler om offerstatusen. Om man fokuserar på muslimska kvinnor tas fokus från de stackars svenska kvinnorna. Man vill inte heller att muslimska kvinnor frigörs eftersom dom då "stjäl våra män". Ett bra exempel är hur ett centrum mot hedersvåld nyligen lades ned eftersom kärringar i kommunfullmäktige hade hört att kvinnorna som gick dit konverterade till kristendomen, och vi vet ju alla att när kvinnor konverterar brukar det som bekant finnas en man bakom kulisserna.
Citera
2014-05-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasil
Ut med rasisterna - in med feministerna är FIs slogan där man åsyftar på SDs invandringspolitik. Att FI bedriver en antirasistisk politik kan ingen undkomma. Däremot vore det intressant att veta hur ni ställer er till islam som ganska uppenbart är mansdominerad i och med feminismens utopi. Tycker ni att människors fria vilja att själva välja livsåskådning/religion väger tyngre än att samhället ska kliva in och ändra saker i människors trosuppfattningar (som trotsar en religions värderingar)? Är en kvinnas rättigheter att bli jämlik mannen underordnad en grupps (läs: religions) rättighet att utöva sin religion (om det exempelvis innebär att kvinnan underordnas)?

Suck. Vad tror ni er få ut av att starta den här tråden gång på gång?

Citat:
Ursprungligen postat av plasil
Med 'feminister' åsyftar jag främst FI men ni får gärna berätta hur ni känner även om ni har en annan politiskt åskådning eller om ni inte tillhör någon politisk gruppering.

Försöker du antyda att en majoritet av feminister är med i F!?
Citera
2014-05-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Suck. Vad tror ni er få ut av att starta den här tråden gång på gång?

Att få svar på frågan som står i rubriken. Två stora valfrågor år 2014 är feminism och invandring (och med invandring åsyftas främst den som kommer med islam). Jag tycker att det är intressant att veta hur feminister ställer sig till antirasism och islam eftersom det kan te sig problematiskt att vara emot islamofober men samtidigt acceptera islam som mansdominerande religion. Jag är okunnig i ämnet och är inte ute efter att provocera om det var det du trodde.

Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Försöker du antyda att en majoritet av feminister är med i F!?

Feminister är ju alla som per definition anser att män är överordnade kvinnor och att detta faktum bör ändras. Jag bara antar att F! är de mest engagerade feministerna just nu. Om nu alla andra riksdagsledamöter som anser sig vara feminister och som ska bedriva en fungerande jämställdhetspolitik borde väl inte ett parti som F! existera? Det vore kul om feminister angav om de är av avvikande politisk uppfattning än min (underliga) stereotyp.
Citera
2014-05-22, 13:16
Medlem
Tror inte du kan få ett enda svar på denna fråga som ska täcka alla feministers syn på denna sak i ett svep. Sorry.

Islam och även kristendom är bägge patriarkala religioner med ett inbyggt mansstyre och inbyggda strukturer som förtrycker kvinnor. Detta är dock inte religioner direkt ensamma om.
Du har även muslimer och kristna som lever fullt jämställt och du har muslimska feminister av varierande åsikter precis som det finns kristna dito.

Så jag och rätt många feminister med mig håller helt enkelt isär dessa saker. Muslimska kvinnor som VILL av egen fri vilja bära hijab ska få lov göra det, muslimska kvinnor som vill gå toppless i badhus ska få lov gör det.
Människor i flykt etc. ska få lov ska sig hit oavsett vilket kön eller religion de tillhör. Sen får de helt enkelt anpassa sina liv efter svenska lagar då det kommer till hederskulturer, tvångsgifte, könsstympning etc. de allra flesta klarar detta utmärkt.

Är det svar nog?
Citera
2014-05-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tror inte du kan få ett enda svar på denna fråga som ska täcka alla feministers syn på denna sak i ett svep. Sorry.

Islam och även kristendom är bägge patriarkala religioner med ett inbyggt mansstyre och inbyggda strukturer som förtrycker kvinnor. Detta är dock inte religioner direkt ensamma om.
Du har även muslimer och kristna som lever fullt jämställt och du har muslimska feminister av varierande åsikter precis som det finns kristna dito.

Så jag och rätt många feminister med mig håller helt enkelt isär dessa saker. Muslimska kvinnor som VILL av egen fri vilja bära hijab ska få lov göra det, muslimska kvinnor som vill gå toppless i badhus ska få lov gör det.
Människor i flykt etc. ska få lov ska sig hit oavsett vilket kön eller religion de tillhör. Sen får de helt enkelt anpassa sina liv efter svenska lagar då det kommer till hederskulturer, tvångsgifte, könsstympning etc. de allra flesta klarar detta utmärkt.

Är det svar nog?
Nej.
Feminister demonstrerar för wahabistiska moskeer, sätter på sig hijab(som knappast är frivilligt i islam och handlar om att muslimska kvinnor ska ta ansvar för mannens sexualitet.). Samtidigt är man mycket kritisk till den idag väldigt sekulariserade och moderna kristendomen. Det är inte kristendomen som förbjuder flickor att gå i sjolan, det är inte kristendomen som skär sönder flickors kön. Islam är medeltida patriarkalt så varför detta feministiska vurmande? Obegripligt för en sekulariserad svensk man som länge varit måltavla för och lidit av det feministiska förtrycket.
Citera
2014-05-22, 13:25
Medlem
Jag tycker det är positivt med feministernas okritiska och undantagslöst positiva syn på islam och muslimsk invandring, eftersom detta kommer leda till feminismens fall på sikt.
Citera
2014-05-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heftstiftet
Jag tycker det är positivt med feministernas okritiska och undantagslöst positiva syn på islam och muslimsk invandring, eftersom detta kommer leda till feminismens fall på sikt.

Varför skulle det göra det?
Citera
2014-05-22, 15:45
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Är det svar nog?

Bör även kristna kvinnor ha rätt att bära konservativa kläder? Många feminister är ju starkt ogillande till kristendomens klädnormer.
Citera
2014-05-22, 16:16
Medlem
Engelskas avatar
FI är ju lite av ett ideologisk-filosofiskt misslyckande (eller lyckande då de lyckas få ihop det på något vis); å ena sidan så vurmar de för det queera och queerteori, å andra sidan så har de en heteronormativ (och totalitär) syn på prostitution som går på tvärs mot all queer teoribildning. Det är ett exempel på hur märklig FIs feminism egentligen är, men vad gäller deras inställning till islam så skulle jag tro att de släppt på modernismens ideal om utveckling (där avvecklandet av religionerna ses som utveckling mot det bättre) och mer börjat tänka kritiskt mot religionshatet som var stort inom vänstern fram till 80-talet. Sen tror jag att de är obekväma med tanken på att följa efter rasisters och främlingsfientligas diskurser om islams hemskheter och bilden av islam och orientalerna som illvilliga vildar som hotar västvärldens godhet och existens, vilket brukar följa med så fort man ser deras kvinnosyn som primitiv och oönskvärd.

Frågan jag skulle vilja ställa mig är: varför måste feminister ha någon särskild syn på islam överhuvudtaget?
Citera
2014-05-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
FI är ju lite av ett ideologisk-filosofiskt misslyckande (eller lyckande då de lyckas få ihop det på något vis); å ena sidan så vurmar de för det queera och queerteori, å andra sidan så har de en heteronormativ (och totalitär) syn på prostitution som går på tvärs mot all queer teoribildning. Det är ett exempel på hur märklig FIs feminism egentligen är, men vad gäller deras inställning till islam så skulle jag tro att de släppt på modernismens ideal om utveckling (där avvecklandet av religionerna ses som utveckling mot det bättre) och mer börjat tänka kritiskt mot religionshatet som var stort inom vänstern fram till 80-talet. Sen tror jag att de är obekväma med tanken på att följa efter rasisters och främlingsfientligas diskurser om islams hemskheter och bilden av islam och orientalerna som illvilliga vildar som hotar västvärldens godhet och existens, vilket brukar följa med så fort man ser deras kvinnosyn som primitiv och oönskvärd.

Frågan jag skulle vilja ställa mig är: varför måste feminister ha någon särskild syn på islam överhuvudtaget?

Intersektionalitet
Citera
2014-05-22, 17:01
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ge gärna exempel på motsatsen. Nyligen vägrade FI att delta i ett upprop mot Iraks nya lag om giftermål för 9-åriga flickor och mig veterligt har inga ledande feminister engagerat sig mot hedersmord i Sverige trots inbjudningar från föreningen "Glöm aldrig Pela och Fadime".

Tillfrågades F! specifikt om detta varpå man vägrade att delta eller hur menar du?

Det vore ytterst märkligt om de skulle engagera sig mot islam då hedersmord är förankrad i stamkultur och inte i religion.

De flesta hedersmord begås av kurder och här finns både kristna och muslimer bland statistiken. Sen finns det ju även kristna palestinier I Hällefors som hedersmördar sina döttrar för att de blir kära i muslimer. Men du sitter alltså och säger att det är islams fel.

det spelar liksom ingen roll för din sort om feministerna engagerar sig mot hedersrelaterat våld och dylikt om det inte är islam som de engagerar sig mot. Den här debatten känns därför rätt meningslös när du inte ens vet vad hederskultur är.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-05-22 kl. 17:09.
Citera
2014-05-22, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Varför skulle det göra det?

Hur tänkte du nu? Varför skulle det inte? Kan du räkna alla fem feministerna i Saudiarabien som inte hunnit bli halshuggna än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in