Såhär postar flertalet av mina bosniska vänner på fb
Šapnula je Drina Savi jednu priču o poplavi.
- Riješila sam, Savo, sestro,da se vrati sve na mjesto.
Izliću se iz korita, potopiću polja žita.
Puteve ću potopiti i krovove sve prekriti.
Da podsjetim srca mnoga,šta je bratstvo,
šta je sloga.
I granice izbrisaću, da izmirim srpsku braću.
Jer tek onda kad izgubi, brat će s bratom da se ljubi.
Brat će brata da pomaže, brat će s bratom da se slaže.
I saznaće srca mnoga za jednoga oca - Boga.
Da se njemu oni mole i Hrvata, brata vole.
Da poteku sa usana molitve za Muslimana.
I da vole braću borce, Makedonce,Crnogorce.
U molitvi svak' pomene braću našu, sve Slovene.
Da se brat sa bratom druži, prijateljsku pomoć pruži.
U nevolji da se sjete jedan drugom da dolete.
To su, Savo, želje moje, da se vrati sve na svoje -
Drina reče, pa poteče.
Pričekaj me, Drino, vodo, poći ću i ja sa tobom.
Potecimo mi zajedno, neka budu svi k'o jedno.
Nek' nauče da se vole, Bogu ocu da se mole.
Nek' se sjeti brat svog brata, da ne bude više rata..
Det är ett argument som bara "sabotörer" använder. Det vill säga de som hoppas att situationen ska bli ohållbar så att de kan slita loss halva landet och behålla det för sig själva. Försöker du se situationen från de andras perspektiv inser du att det inte skulle leda till långvarig fred. Folk som fördrivs från sina hem genom etnisk rensning och sen ser dessa delar av landet slitas loss och anslutas till ett annat kommer minnas det i många generationer.
Lösningen ligger istället i att lägga av med nationalistrunkandet och börja fokusera på vettiga saker som ekonomisk utveckling.
++
Att de äckligaste hororna till politiker som vi sett på flera hundra år regerar nu är bara tack vare att folk har identifierat sig med nationalitet, vilket i sig är en konstruktion. De som förespråkar "gränser" är ju de som ger de makten, för att så länge gränser finns (i folks huvuden) så kan man skrämma barn med spöken.
Såhär postar flertalet av mina bosniska vänner på fb
Šapnula je Drina Savi jednu priču o poplavi.
- Riješila sam, Savo, sestro,da se vrati sve na mjesto.
Izliću se iz korita, potopiću polja žita.
Puteve ću potopiti i krovove sve prekriti.
Da podsjetim srca mnoga,šta je bratstvo,
šta je sloga.
I granice izbrisaću, da izmirim srpsku braću.
Jer tek onda kad izgubi, brat će s bratom da se ljubi.
Brat će brata da pomaže, brat će s bratom da se slaže.
I saznaće srca mnoga za jednoga oca - Boga.
Da se njemu oni mole i Hrvata, brata vole.
Da poteku sa usana molitve za Muslimana.
I da vole braću borce, Makedonce,Crnogorce.
U molitvi svak' pomene braću našu, sve Slovene.
Da se brat sa bratom druži, prijateljsku pomoć pruži.
U nevolji da se sjete jedan drugom da dolete.
To su, Savo, želje moje, da se vrati sve na svoje -
Drina reče, pa poteče.
Pričekaj me, Drino, vodo, poći ću i ja sa tobom.
Potecimo mi zajedno, neka budu svi k'o jedno.
Nek' nauče da se vole, Bogu ocu da se mole.
Nek' se sjeti brat svog brata, da ne bude više rata..
Det är på serbokroatiska.
Vackert. Hoppas det kan komma något bra av dessa översvämningar, om det så bara skulle vara i en människas hjärta.
Vi ser nu hur det är översvämmningar på Balkan och det är bara Serber som rapporteras skicka stöd, vår nationalarena tar emot flyktingar från hela balkan för att stödja, även Putin ger stor hjälp för oss serber ska alla få hjälp även om det är SFS = SjälvFörnekande Serb.
Utan serbien och alla utlandsserber hade det varit en katastrof utan dess like. Men nu har BiH stöd av en välvillig granne, men ja ni ska hellre bygga massa skrytbyggnader i Sarajevo än att skapa jobb och välfärd som Dodik skapar just nu i RS men ja federationen motarbetar oss, hindrar kinesiska investeringar i banja luka och det är drygt.
Jag får hoppas att översvämmningen visar er att det inte räcker med fredagsböner utan ska man få något får man arbeta som riktigt folk.
Vi ser nu hur det är översvämmningar på Balkan och det är bara Serber som rapporteras skicka stöd, vår nationalarena tar emot flyktingar från hela balkan för att stödja, även Putin ger stor hjälp för oss serber ska alla få hjälp även om det är SFS = SjälvFörnekande Serb.
Utan serbien och alla utlandsserber hade det varit en katastrof utan dess like. Men nu har BiH stöd av en välvillig granne, men ja ni ska hellre bygga massa skrytbyggnader i Sarajevo än att skapa jobb och välfärd som Dodik skapar just nu i RS men ja federationen motarbetar oss, hindrar kinesiska investeringar i banja luka och det är drygt.
Jag får hoppas att översvämmningen visar er att det inte räcker med fredagsböner utan ska man få något får man arbeta som riktigt folk.
Hur kan du säga att bara serber skickar stöd? Jag länkade till artikeln där en stad från RS kan inte tacka nog den muslimska staden Gradacac för all hjälp de har fått.
Istället för att försöka hjälpa varandra så sitter du här och försöker sprida osämja. Min facebook är full med kommentarer från alla tre sidor som önskar varandra det bästa i denna katastrofen.
Jag förmodar att du är ganska ny på Flashback, i och med ditt svar på föregående talares inlägg, och att du inte kan läsa mellan raderna.
Någon som hyllade den store ledaren Milorad Dodik tidigare, pratade om Banja Luka, som om den staden var nya Dubai eller Manhattan. Vem kan de ha varit?
Samma person hävdade att de modernaste och de mest högteknologiska sjukhuset, ligger i Banja Luka, och att "den store ledaren" har byggt det.
Citat:
Ursprungligen postat av Yuga
Hur kan du säga att bara serber skickar stöd? Jag länkade till artikeln där en stad från RS kan inte tacka nog den muslimska staden Gradacac för all hjälp de har fått.
Istället för att försöka hjälpa varandra så sitter du här och försöker sprida osämja. Min facebook är full med kommentarer från alla tre sidor som önskar varandra det bästa i denna katastrofen.
Senast redigerad av Messial 2014-05-21 kl. 18:27.
Mofasti vad snackar du om? Jag borde inte ens svara, men om du hade varit insatt hade du sätt vad europas bosnier har gjort. Jag tror varenda Bosnier som bor utanför BH har hjälpt antingen med kläder,pengar eller mat.
Ni är väldigt lattjo på internet många av er med era fina nick och tankar om bosnien och bosniska muslimer , men i verkligheten är ni alla " Jo men vi är bröder klart vi ska hjälpa varandra " , Helt ärligt jag går inte på det skitsnacket och kommer aldrig göra det.
Slå sönder en vlah och lägg han i en påse under bordet, Och den andra vlahen bjuder du hem och bjuder på mat , Båda kommer tänka samma om dig
The floods which devastated towns and cities in the Balkans, and killed at least 50 people, were a 'punishment' from God after drag artist Conchita Wurst won Eurovision 2014, the Patriarch and other senior figures of the Serbian Orthodox Church have claimed.
Många serber har tagit ledigt från sina jobb för att arbeta, massor av donationer strömmar in från utlandsserber med mat,kläder och förnödenheter. Till och med Dodik och hans familj hjälper till med att bygga fördämningar och skänka pengar, dock är detta hemligt enligt min vän Nenad där nere. Dodik vill inte ha uppmärksamhet eller att folk ska rösta på honom för detta utan för vad hans åsikter är. Dodik hjälper alltså i det dolda att bygga dammar och rädda barn och gamla kvinnor oavsett om dessa är serber,bosnier och kroater...
Freden kommer över Balkan, genom serbernas hårda arbete överlever vi denna utopiska naturkatastrof.
Tror ni att länderna kommer skapa avtal nu för att samarbeta mer vid naturkatastrofer?