Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Ett problem dock är att man kan döda en roman ganska enkelt om man kan reducera alla hundratals sidor text till en psykisk etikett. Exempelvis kan du säga enkelt att Slakthus fem handlar om post traumatisk stress. Men då gör man det för enkelt för sig själv, för hur kan man just reducera flera hundra sidor till ett ord utan att man förlorar någonting? Jag har också hört David Lynch säga att man kan reducera allt till olika neuroser, men att det ändå inte är hur man ska se på hans filmer. Så fort man gör det dödar man hans film för sig själv. Om man slänger bort den där enkla etiketten så börjar man se och känna någonting annat. Jag menar det är ganska enkelt att säga att Frank Booth i Blue Velvet har ett oedipuskomplex, men det är ändå så mycket större än att bara säga det. Ska du skriva en essä kan du ta upp det, men ska du se en lynchfilm (eller något annan film eller bok) måste du ta bort dina förförståelser och låta meningen dikteras enbart av filmen. Det vackra är ju att varje film och varje bok är sitt eget universum med egna lagar, regler, innehåll och mening.
Det skulle vara ett problem inom litteraturtolkningen ifall det vore så att en viss tolkning - säg den psykoanalytiska - skulle utesluta andra tolkningar av samma verk. Så är det lyckligtvis inte, utan snarare skulle jag säga att desto fler tolkningar, desto
rikare verk! Varje ny tolkning bidrar med någonting nytt till verket, även om det är som du i ditt senare inlägg säger, att det är något nytt i den meningen att det
lägger till något som inte var där ifrån början. Det är en god insikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shalashaska
Jag har inte kommit mig för att läsa Johanssons bok ännu. Men jag ska absolut läsa den inom sinom tid.
Rent generellt så ser jag på psykoanalysen som en hermeneutik. Eftersom psykologi/psykiatri inte är hermeneutiska vetenskaper så hör psykoanalysen inte hemma där, längre (Dock så tror jag ändå att psykoanalysen kan vara välgörande för en viss typ av människor även i teurapeutiskt sammanhang).
Tolkning av konst är ett slags meningsskapande. Och psykoanalysen har visat sig väldigt fruktbar som verktyg som använts just för att skapa mening. I det avseendet så tycker jag att psykoanalysen har ett värde. Men de mest bokstavstroende freudianska litteraturanalyser kan så klart urarta i rena associationslekar nästan bli parodiska i att se sex överallt. Men med måtta, och i synnerhet applicerat på konst som själv influerats av freudianism så tror jag att det absolut är angeläget.
Samma spår om hermeneutik är jag inne på. Det är svårt att legitimera psykoanalysen helt och hållet som
behandlingsmetod när den i vetenskaplig mening inte visar på progression på samma sätt som moderna metoder. Däremot tror jag - som en vän och jag var inne på - att psykoanalysen kan i det moderna, sekulära samhället tjäna som ersättning för det avtagande intresset för religionen. I sådana fall skulle man helt klart kunna legitimera psykoanalysen, inte som vetenskaplig disciplin, utan snarare utifrån samma premisser som religionen legitimeras: som någonting som skänker patienten mening, tröst, och någon form av förståelse för sin livssituation - sann i objektiv mening eller inte. Som litteraturteori finner jag det något problematiskt med tanke på att det litteraturen gestaltar är i egentlig mening naturligtvis inte människor - det är
karaktärer. Det gäller givetvis för alla teorier som appliceras på det skönlitterära, men jag anser att det är extra viktigt att uppmärksamma i fallet psykoanalys med tanke på att psykoanalysen avser analysera den omedvetna bakgrunden till en individs
meningsfulla handlingar - inte en karaktärs godtyckliga sådana.
Tack för boktipsen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Bra för bluffmakare som gillar att ordbajsa. Förödande för civilisationen. Ett underkännande för hela västvärlden att en så uppenbart destruktiv lära har fått ett så starkt grepp om vårt andliga liv. Det är inte roligt. När jag var yngre kunde jag gilla surrealister och liknande på estetisk grund, men det är fan ens plikt som empatisk varelse att underkänna hela rörelsen på varenda plan. Psykoanalys är Thomas Quick-härvan, Eva Lundgren, Andrea Dworkins "incesttabu" och RFSL:s "pedofila arbetsgrupp", även när den har humor och kan verka estetiskt lockande.
Du är välkommen att utveckla mer ingående vad du avser med "en så uppenbart destruktiv lära".