2014-05-18, 11:20
Medlem
Hej det är så att jag undrar lite över ordet svärdbärare, associeras ordet med något negativt? Har hört att det kan upplevas som negativt, men andra vänner jag har påstår att det inte gör det.
Vad är rätt?
Jag är ny på detta forum, vänligen ha överseende ifall jag placerade tråden fel. Oseriösa svar undanbeds.
Tacksam för svar
Citera
2014-05-18, 11:23
Medlem
Är abborre ett negativt ord?
Citera
2014-05-18, 12:43
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbkund
Hej det är så att jag undrar lite över ordet svärdbärare, associeras ordet med något negativt? Har hört att det kan upplevas som negativt, men andra vänner jag har påstår att det inte gör det.
Vad är det för sorts "negativitet" vi talar om? Typ en schism mellan svenska guppysällskapet och svärdbärardito?

Eller pratar vi inte ens om akvariefiskar? Om flera av dina vänner nu upplever det som "negativt" borde du väl rimligen bara kunna fråga dem om varför?
Citera
2014-05-18, 12:44
Medlem
egon2bs avatar
En mellanstor svensk ordbok tar bara upp
svärdbärare = en (olikfärgad) akvariefisk vars stjärtfenas nedre flik bildar ett svärdsliknande utskott ...
I konkret mening är en mänsklig svärdbärare ett hot. Att bära eggvapen på allmän plats är ett lagbrott.

Efter en allvarlig olycka vid ett historiskt spel för några år sen, använder svärdbärare i sådana fall mindre farliga material än stål. Svärdbärare i underhållningsvåld är förkastligt och jävligt onödigt, långt ner på den negativa skalan. Då gäller det inte ordet som sådant utan att underhållningsvåld är förråande.
Citera
2014-05-18, 13:02
Medlem
leprasjuklings avatar
Svärdsbärare är också någon sorts titel bland frimurare. Någon sorts 1800-tals riddarromanistisk kitsch m a o.
Citera
2014-05-18, 13:09
Medlem
Jag medger att jag var lite otydlig. Låt mig förtydliga, så här gick det hela till
Vi diskuterade olika bokförlag och tryckerier och någon nämnde förlaget Nordisk Förlag och att det var ett nynazistiskt förlag och att det hade en logo med en svärdbärare. Jag undrade avrför det kallades svärdbärare och efter en snabb sökning på google kom det upp en tråd om just Nordisk Förlag logo och att det var en svärdbärare

Därför undrade jag ifall det är något negativt, ifall det associeras med nynazism

Dumma mig, jag borde ha varit mer tydlig
Citera
2014-05-18, 15:57
Medlem
egon2bs avatar
Den bokstavlige svärdbäraren (bärare av svärd) var en underhuggare (!) i Furstens livvakt.

I det krigiskt inriktade Karlskoga finns enligt RAÄ (The Swedish National Heritage Board, hugaligen!) ett kvarter med namnet Svärdbäraren. Arbetsförmedlingen och Bofors utbildar inte längre svärdbärare, men väl kanonborrare. Det är avsikten och jobben som räknas.
Senast redigerad av egon2b 2014-05-18 kl. 16:01.
Citera
2014-05-20, 09:51
Medlem
Svärdbärare är inte negativt såvitt jag vet.

På engelska finns ordet "swordsman" som dels betyder bra med svärd, men som också kan betyda bra med sitt "organ", d.v.s. någon som har många tillfälliga förbindelser med kvinnor. Det är möjligen den kopplingen som kan spöka.

Rakt av blir "swordsman" på svenska "svärdsman", men på svenska betyder svärdsman en person som fått Svärdstecknet (förkortas Svm), en lägre klass inom Svärdsorden för underofficerare som sedan 1975 inte längre delas ut till svenska militärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in