2014-05-16, 19:58
Medlem
WeeMaans avatar
37,4% Carnegie corporate bond (företagsobligationer)
22,8% Skagen tellus (statsobligationer)
28,4% Synaptics (SYNA, Nasdaq)

11,4% Likvid (används till trading med hävstångsprodukter, inte någon position nu just dock.)
Citera
2014-05-17, 08:54
Medlem
hajenthirteens avatar
Mina innehav i storleksordning, fördelat på 100K;

Ratos
Kinnevik
Enquest
Tele2

Ligger 50% likvid i dagsläget, mest på grund av jag precis har gått i på börsen och inte vill investera allting samtidigt.

Förstår att diversifieringen kan vara ett litet problem här med exponeringen mot Tele2 även i Kinnevik samtidigt så kommer jag förbli en hopplös romantiker gentemot Tele2, då det är min arbetsplats och jag vet att det finns extremt mycket kompetens i bolaget. Mats Granryd är ingen duvunge, och jag är övertygade om att vi kommer stärka vår position på marknaden framöver.
Citera
2014-05-17, 10:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajenthirteen
Förstår att diversifieringen kan vara ett litet problem här med exponeringen mot Tele2 även i Kinnevik samtidigt så kommer jag förbli en hopplös romantiker gentemot Tele2, då det är min arbetsplats och jag vet att det finns extremt mycket kompetens i bolaget.
Då har du tredubbel exponering mot Tele2. Rasar aktien är det också risk att du bli av med jobbet.

Telebolag har det generellt jobbigt, med mördande konkurrens och prispress.
Citera
2014-05-17, 11:07
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
I lika delar:

Volvo
SEB
Holmen
HM
Astrazeneca

Bra eller dåligt?
Väldiversifierat. En personlig indexfond. Avanza Zero kan vara alternativ som eliminerar företagsrisken.
Citera
2014-05-17, 11:23
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Sampo 17%
Fortum 11%
Teliasonera 11%
Statoil 9%
Sandvik 9%
Borregaard 8%
Swedbank 8%
Billerud 7%
Banco Santander 6%
Betsson 6%
Industrivärden 5%

Kontanter 4%

I storleksordning:

Sampo
Statoil
Fortum
Unilever
Target
Telia
Billerud
Banco Santander
Swedbank
Industrivärden
NCC
Sandvik

Kontanter cirka 7 procent.

Sålde Borregaard vars rullande värdering kanske inte är så avskräckande men där jag inte känner mig så säker på dess uthålliga vinstkapacitet. Sålde även Betsson. Jag har istället tagit in några större utlänningar såsom Unilever och Target vilka kanske inte är snorbilliga i dagsläget, men som jag hoppas skall ge mig hyfsad avkastning under de kommande åren.

Jag känner mig nöjd med mina bolag. Skulle gärna kunna tänka mig att köpa aktier i ABB och SKF till rätt värderingar men det får alltså vänta.
Citera
2014-05-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
I storleksordning:

Sampo
Statoil
Fortum
Unilever
Target
Telia
Billerud
Banco Santander
Swedbank
Industrivärden
NCC
Sandvik

Kontanter cirka 7 procent.

Sålde Borregaard vars rullande värdering kanske inte är så avskräckande men där jag inte känner mig så säker på dess uthålliga vinstkapacitet. Sålde även Betsson. Jag har istället tagit in några större utlänningar såsom Unilever och Target vilka kanske inte är snorbilliga i dagsläget, men som jag hoppas skall ge mig hyfsad avkastning under de kommande åren.

Jag känner mig nöjd med mina bolag. Skulle gärna kunna tänka mig att köpa aktier i ABB och SKF till rätt värderingar men det får alltså vänta.

Roligt att se någon med Statoil. Har själv funderat kring denna då det är ett av Nordens största bolag. Har du haft den länge? Hur tycker du att den är att äga?
Citera
2014-05-17, 17:51
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Roligt att se någon med Statoil. Har själv funderat kring denna då det är ett av Nordens största bolag. Har du haft den länge? Hur tycker du att den är att äga?

Som du säger så är det ett av Nordens största bolag och det är en trygghet i sig. Stora bolag kommer kanske inte bjuda på de största avkastningarna men jag tänker mig att de är väldigt gott bevakade och genomlysta vilket iaf sänker risken. Jag gillar att de gjorde sig av med mackarna för ett par år sedan och satsar mer på utvinning.

Jag tycker att det är en vansklig konst att värdera oljebolag och tror inte att jag gör det något bättre än andra utan köpte när de handlades billigt i förhållande till utdelningen. Nu har jag ägt de här aktierna i ett år och de har under tiden beslutat sig för att gå över till kvartalsvisa utdelningar och aktieåterköp. Å andra sidan är det kanske lite olyckligt att norska staten är huvudägare i bolaget, men sådana aktieägarvänliga grepp är ett tecken på att det inte spelar så stor roll.
Citera
2014-05-19, 17:17
Medlem
Volvo B
H&M
Betsson
Ericsson B
Nordea
AstraZeneca

Är nybörjare, gjorde mina första investeringar i april. Ligger iallafall ett par % plus.

Åsikter?
Citera
2014-05-19, 17:22
Medlem
Har 20 papp jag tänkt placera i aktier. Hur skulle ni placera och varför? (kort motivering tack)
Citera
2014-05-19, 20:18
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Volvo B
H&M
Betsson
Ericsson B
Nordea
AstraZeneca

Är nybörjare, gjorde mina första investeringar i april. Ligger iallafall ett par % plus.

Åsikter?

Är du nöjd med spridningen så ligg kvar o glöm bort inlogget. =)

Det enda jag tänker mig är isåfall ett investmentbolag. Sen hade jag sålt astraz om du fått lite avkastning där.
Citera
2014-05-19, 21:18
Medlem
D. Carnegie & Co

AVANZA ZERO
Didner & Gerge Småbolag
SPP Aktiefond USA
Länsförsäkringar Fastighetsfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Jag vet att det är två fastighetsinriktningar men ville komma in i Carnegie nu i början.
Hälften av fonderna har låg förvaltningsavgift också. Exklusive zero som har 0 då ofc.

Vill slippa massa courtage är planen. Då jag planerar lägga in pengar varje månad ibland mer/mindre. Långsiktigt 3+ år.
Senast redigerad av carbonisotope 2014-05-19 kl. 21:26.
Citera
2014-05-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulbah
Har 20 papp jag tänkt placera i aktier. Hur skulle ni placera och varför? (kort motivering tack)

20 Papp? Avanza zero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in