2006-08-23, 17:14
Medlem
Tänkte bara fråga lite om hur det är när man har källare på huset. Så som jag har förstått det så måste man gräva ut alla äldre hus förr eller senare för att få bort som tränger sig in i källaren, stämmer detta?

Hur ofta måste detta i så fall göras, och vad kostar det?

Om det inte stämmer, eller kanske går att förhindra, hur går man tillväga, vilka är metoderna?

Äger inget hus själv utan ska väl köpa mig ett inom snar framtid, men vill veta detta innan jag ens börjar kolla runt. Tacksam för svar
Citera
2006-08-24, 08:27
Medlem
Man räknar med att en fuktspärr håller i ~30år.

Om man ska dränera om grunden så gräver man upp hela vägen sätter en platonmatta eller liknande mot grunden, lägger småsten och dräneringsrör och mer småsten. Sen fiberduk, sand och sist jord. Typ.

Vårat hus är ~50år gammalt och har inte dränerats om. Så länge man har uppsikt över innerväggarna som är under jord behöver man inte göra något proaktivt. Men om man reglat upp och har isolering/gips etc mot grunden så ser man inte om det blir knas. Man ska dessutom undvika att ha t.ex. väggfasta garderober mot en underjordisk innervägg.

Ovan är vad besiktningsfirman som vi anlitade när vi köpte huset tyckte. Det finns säkert andra som tycker annorlunda.
Citera
2006-08-24, 20:15
Medlem
Det hus vi var o tittade på idag hade de reglat upp i källaren och besiktningsprotokollet innehöll en kommentar som gjorde mig jävligt nervös. Det var att en teknisk undersökning borde göras för att utreda varifrån den mikroba lukten kom ifrån. Känns inte så himla säkert, eller?
Citera
2006-08-24, 20:56
Medlem
Megons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Det hus vi var o tittade på idag hade de reglat upp i källaren och besiktningsprotokollet innehöll en kommentar som gjorde mig jävligt nervös. Det var att en teknisk undersökning borde göras för att utreda varifrån den mikroba lukten kom ifrån. Känns inte så himla säkert, eller?

Mögel mögel mögel.

Det kan bero på 2 saker.

1. Källarväggen isolerar dåligt vilket medför att det vatten kondenserar mot den = fukt bakom reglarna. Det är bara att riva reglarna, göra rent och bygga om.

2. Källarväggens förmåga att stå emot fukt har minskat pga ålder. Då är det dränering enligt tidigare inlägg som gäller!

Jag skulle inte lägga bud på det huset!
Citera
2006-08-24, 22:25
Medlem
Hypokondrias avatar
Att dränera om huset kostar inte mkt, räkna med ca 20 000kr - 100 000kr beroende på hur mkt du kan göra själv.
Passa på att samtidigt isolera källarytterväggarna på utsidan med typ isodrän/frigolit.
Citera
2006-08-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drott

Skulle ha skippat det huset. Väldigt stor risk att det drar iväg i kostnad.

Dessutom så är säljaren helt skyddat mot dolda fel i form at fukt/mögel iom besiktningsprotokollet. Du har en väldigt stor undersökningsplikt som köpare och är det nämnt i protokollet kan du inte hävda dolt fel.
Citera
2006-08-25, 11:50
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Det hus vi var o tittade på idag hade de reglat upp i källaren
Om man skall ha bostadsförhållanden i källaren måste man ta bort allt organiskt material & regla allt med plåtregler emot källarväggarna innan man sätter upp ny gips/panel.
Man måste även då lämna några centimeter upp & ner för vent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in