Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Nja, en tolkning jag hört företrädare göra är att utbudet ska vara balanserat. Varje enskilt inslag behöver inte vara objektivt, men frågan får inte skildras ur samma perspektiv varje gång.
Sedan är public service ålagda vissa regler som jag tycker kan bli rätt fåniga i vissa tillämpningar. I det stora hela är jag dock en varm förespråkare för public service. Det kommersiella utbudet när det kommer till radion har visat sig vara skrämmande snävt och urvattnat.
Så du menar på fullaste allvar att du tycker att public service-gebitet förmedlar en objektiv sanning...?! Du kan inte mena allvar?! Även om dess uppdrag urvattnats över tid så innebär inte detta att det är rätt tillvägagångssätt - min syn på public service är att ge en så sanningsenlig bild utav viktiga händelser i samhället, i stort. Nyheter skall förmedlas på ett självklart och objektivt sätt, inte innehålla en egen agenda. Finns denna så är det, enligt min mening, inte PS.
Du skriver att alla inslag inte behöver vara objektiva - men de flesta är ju inte det, de är insmorda i någon sorts rödvinsdoftande vänsterpropaganda som enbart syftar till att "lära" och "undervisa" folket - att veta sin plats, helt enkelt - det var länge sedan public service var en objektiv instans som man kunde lita på... Varför behöver inte alla inslag vara objektiva i sin utformning? Det är väl det som public service är satta för att underhålla! Public service skall vara fri från egenhändigt påhittade vinklar som frångår vad som egentligen försiggår i ex. Sverige...
Vad är det för regler du hänvisar till att public service har att förhålla sig till? Skall dessa vara överordnade en objektiv "sanning"...?
Till sist är jag självklart inte så naiv så att jag inte förstår att SVT har en egen agenda, vilket även slaskmedia i stort har - de sitter i knät på de krafter de egentligen är satta att granska. Alla vet ju hur detta nu ser ut! Förr var journalister och granskande journalistik en nagel i ögat på makthavarna - nu för tiden går de hand i hand...