2014-05-19, 10:35
  #205
Medlem
Behringo-starrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Japp, men för att förtydliga att det inte är en utstickare: Dom säljer röka på varenda kvadratmeter i backa.
20st enligt DN
23 enligt Exponerat. Antingen ljuger DN eller så räknar man bara antal skjutningar med träff.

Jag tror att valet av vapen är gjort bara för att förnedra BO och hans gäng.
Ett helt jävla magasin i ansiktet är ett klart och tydligt budskap. Därav valet av vapen.

Konsekvensanalys och pundare hör inte ihop så ni kan lägga alla teorier om att de försöker undvika att åka fast. Såna tankar existerar inte hos dessa individer. Vapnet ligger nog helt orört hemma hos nån annan jävel i förorten.

En smart individ hade meckat till en hylsfångare om det tvunget ska nyttjas maskinpistol.
__________________
Senast redigerad av Behringo-starr 2014-05-19 kl. 10:42.
Citera
2014-05-19, 10:47
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Gängen i Göteborg må vara långt ifrån maffiaorganisationer men knappast uteliggare heller. Kan du få tag på ett helautomatiskt vapen som skjuter 45or i Sverige så kan du antagligen få tag på en 9 mm semi också. Med tanke på antal skjutningar som bevisligen ägt rum i Göteborgs-området det senaste året så bör det vara en icke-fråga. Jag tror snarare att GM/GMs tagit det "bästa" vapnet de kunde hitta (grov kaliber i förhållande till storlek, +automat) för att vara säkra på önskat resultat och sedan gjort sig av med det. Det spelar ingen roll hur ovanligt ett vapen är om det ligger på botten av Göta älv. Visst, detta är inga miljardärer men 25-30k är dom nog beredda på att lägga, det här var ju inte precis en vanlig drive-by.

En annan möjlig, om än osannolik, förklaring är att vapnet är välkänt i denna del av staden och använts som signum (eller för att sända en signal). Det hade inte varit första gången, inte ens i Sverige, men som sagt.. Mindre sannolikt.

I november förra året torskade ju ett annat gäng i GBG med bl.a en Uzi + kalashnikov.
Citat:
http://minfil.org/B959e4b0bb/upp.pdf
Alla kan nog inte få tag i vapen som uzi eller Ingram Mac10 lika lätt, men för somliga verkar det vara oproblematiskt.
Citera
2014-05-19, 10:49
  #207
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
I november förra året torskade ju ett annat gäng i GBG med bl.a en Uzi + kalashnikov.

Alla kan nog inte få tag i vapen som uzi eller Ingram Mac10 lika lätt, men för somliga verkar det vara oproblematiskt.

Inte är det göteborg detta, men i eskilstuna var det även någon gängmedlem som torskade en ak47a också, ett par sig sauers /glocks blev även tagna. Så det är verkligen inte omöjligt att skaffa fram vapen som mac 10 i dagens sverige med rätt kontakter. Så du har nog rätt, det är ingen konst att fixa fram om man är i den undre världen.
Citera
2014-05-19, 10:55
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
I november förra året torskade ju ett annat gäng i GBG med bl.a en Uzi + kalashnikov.

Alla kan nog inte få tag i vapen som uzi eller Ingram Mac10 lika lätt, men för somliga verkar det vara oproblematiskt.

Läs dokumentet, släkting till b.o
Citera
2014-05-19, 11:09
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Inte är det göteborg detta, men i eskilstuna var det även någon gängmedlem som torskade en ak47a också, ett par sig sauers /glocks blev även tagna. Så det är verkligen inte omöjligt att skaffa fram vapen som mac 10 i dagens sverige med rätt kontakter. Så du har nog rätt, det är ingen konst att fixa fram om man är i den undre världen.

Man höjer ju inte direkt på ögonbrynen längre när man läser om vanliga automatvapen, men dessa små maskinpistoler är nog inte lika vanliga ens i GBG:s undre värld.
Jag spekulerar.
Citera
2014-05-19, 11:21
  #210
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Man höjer ju inte direkt på ögonbrynen längre när man läser om vanliga automatvapen, men dessa små maskinpistoler är nog inte lika vanliga ens i GBG:s undre värld.
Jag spekulerar.


Inte lika vanliga som gamla tokarevs eller zastavas men dem finns i rätt stor omsträckning. Senaste dubbelmordet på hisingen var väl en mack om jag inte missminner mig.
Citera
2014-05-19, 11:54
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Även 30-åringar måste ju erbjudas ett skattefinansierat ställe att "vara" på.
Biblioteket är bara roligt för dom som kan läsa, och simhallen är ju bara för dem som kan simma...
Ett jobb i den åldern kanske inte hade vart helt fel eller???Ingen ide att upprätta mer fritidsgårdar inga barn,tonåringar kommer våga hänga där.Kommer bara bli ett ställe där kriminella kan planera nästa kup,skjutning i lugn å ro.
Citera
2014-05-19, 13:11
  #212
Medlem
415brushans avatar
problemet med dessa grabbar är att alla har just han toni montana i scarface som förebild, bokstavligt talat! jag vet detta då jag har växt upp i bergsjön och alla polare omkring där och även i andra stadsdelar brukade kolla på den filmen dag in dag ut. jag lovar er, de började tillomed bete sig och prata som han haha de kopierade hans "övertagande" taktik och allt. så många ni ser idag som är "ledarna" eller de som syns och hörs började med att beckna som unga och hade toni montana som mål..att bli som han.

de ser sig själva i honom, precis som toni är de invandrare, kommer till sverige utan nåt och de vill ha allt och det jävligt snabbt. problemet blir bara att ALLA vill va som han och INGEN viker sig just för att toni inte gjorde det heller haha så därför blir det så mycket pangande. alla vill vara den "riktiga" toni montana och då blir det krock. förstår ni? vet att det låter roligt men tyvärr är det så inget man kan göra åt alla vill göra reklam och det går för långt.
Citera
2014-05-19, 13:24
  #213
Medlem
Vapen.

Mac 10 och 11 är inga problem att fixa det finns det fullt av.

Att spara vapnet nej det har man aldrig tänkt att göra man tar fram ett vapen som e så rent som möjligt från en själv sen använder man det och smular ner det eller dumpa gräva eller så hamna det på botten av dn sjö.

Om vapnet skulle kosta 100 000 så skulle det köpas om det är just det dom vill ha. Det e prisis som att utföra ett rån verktygen får kosta vad det kosta om det måste göras.
Citera
2014-05-19, 13:47
  #214
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
problemet med dessa grabbar är att alla har just han toni montana i scarface som förebild, bokstavligt talat! jag vet detta då jag har växt upp i bergsjön och alla polare omkring där och även i andra stadsdelar brukade kolla på den filmen dag in dag ut. jag lovar er, de började tillomed bete sig och prata som han haha de kopierade hans "övertagande" taktik och allt. så många ni ser idag som är "ledarna" eller de som syns och hörs började med att beckna som unga och hade toni montana som mål..att bli som han.

de ser sig själva i honom, precis som toni är de invandrare, kommer till sverige utan nåt och de vill ha allt och det jävligt snabbt. problemet blir bara att ALLA vill va som han och INGEN viker sig just för att toni inte gjorde det heller haha så därför blir det så mycket pangande. alla vill vara den "riktiga" toni montana och då blir det krock. förstår ni? vet att det låter roligt men tyvärr är det så inget man kan göra åt alla vill göra reklam och det går för långt.

Scarface är en av världens bästa filmer med otroligt bra skådespelarinsatser. Däremot har man ju inte Tony Montana som förebild eller hjälte. Han är väl snarare ett exempel på hur fel det kan gå i den branschen. Jag tror som du att många invandrargrabbar har lätt att identifiera sig med Tony. En invandrargrabb som vill upp. Som vill ge igen på samhället. Det som händer i gbg just nu är det yttersta kvittot på att integrationen i Sverige inte fungerar. Att något är fundamentalt fel.med invandrings och integrationspolitiken.
Citera
2014-05-19, 15:26
  #215
Medlem
Är det inte märkligt att den falangen i Biskopsgården som lierat sig med Backa inte klarat av den mindre ligan från Biskop? Eller är det alla mot alla?
Citera
2014-05-19, 17:08
  #216
Medlem
För er som inte läst GP:s senaste artikel så postar jag lite ur texten.
Dravlet om fritidsgårdars betydelse för att förhindra framtida skottlossningar är riktigt pinsamt.
Svenska ängsligheten där vi inte vågar efterleva regler och ställa krav.
Överväga, utvärdera , fundera...Man häpnar!

Citat:
Den 29-årige gängledaren sköts ihjäl i en fritidslokal som var avsedd för yngre gäster. Ingen anställd vågade dock avvisa honom därifrån.

Nu överväger kommunen att förändra satsningen på mötesplatsen i Backa Röd.
[..]
Den senaste dödskjutningen ägde rum på nedlagda Erikslundsskolans bottenvåning.
Där driver SDN Norra Hisingen, sedan ett halvår tillbaka, bland annat en fritidsverksamhet för unga vuxna i åldern 18-25 år-. (OBS!34-åringen var alltså nästan dubbelt så gammal som de yngsta i målgruppen, min anmärkning.)
Den är till för ungdomar som vi vill motivera för studier eller försöka hjälpa ut på arbetsmarknaden, förklarar Anders Andrén, sektorschef för utbildning, kultur och fritid inom stadsdelen.
Men inget av offren tillhörde ju denna kategori?

- Nej, och detta ger oss anledning att utvärdera verksamheten, att fundera kring målgruppen. Helt klart är att tillträdet måste regleras, svarar Anders Andrén.

De ansvariga inom Norra Hisingen har beslutat att temporärt stänga mötesplatsen i Backa Röd. Inte minst eftersom polisen haft synpunkter på driften.
[..]
- Samtidigt är det oerhört angeläget att ha en samlingsplats för den här gruppen, unga i ett utanförskap. Vi behöver fånga upp och hjälpa dessa människor, betonar Anders Andrén.
Paradoxen är att helgens mord alltså kan innebära att fritidslokalen klappar igen för gott. Och att nästa grova våldshändelse i en framtid då skulle kunna skyllas just på bristen på fritidslokaler ...
__________________
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-05-19 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in