2014-05-18, 20:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Du skriver ju själv som om du nyligen tagit examen från en SFI kurs.
Jag är verkligen glad att du uppskattar det! Anledningen till att jag skriver på detta vis är att sådana som du skall förstå.
Citera
2014-05-18, 20:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
jo exakt ,har inte hört att någon förälder varit sossehöjdare.
Så han har faktiskt genuin arbetarbakgrund..

Där ser man...
Respekt Steffe, respekt!
Citera
2014-05-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det skrev jag inte heller men de första två åren var han överhuvudtaget inte fackligt aktiv men sedan engagerade han sig på sin arbetsplats men arbetade av vad jag förstår mestadels som svetsare. Först därefter så blev han mer eller mindre heltids facklig.

Exakt de två åren jobbade han garanterat sen efter det är det mer tveksamt. Fack representanter är ju rent generelt arbetsskygga han kan naturligtvis vara ett undantag även om det är tveksamt. Men vad vi kan vara säkra på är att en normal representant som jobbar i princip 100 % med sina ordinarie sysslor gör ingen facklig kariärr.
Citera
2014-05-18, 21:00
Medlem
Om man inte är socialdemokrat, så letar man febrilt efter brister på Stefan Löfven. Men, faktum
är att en arbetarson torde vara en fullgod representant för det svenska arbetarpartiet.
Kvalifikationerna för en sådan ledare finns inte att inhämta via en examen på högskolan.
Heder och solidaritet förskansar man på verkstadsgolvet. Visst, han saknar politisk erfarenhet.
Men, grundstenarna för hans framtida politiska uppdrag finns redan, anser jag.
Citera
2014-05-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Stefan_Lofven/CV/CV%20Stefan%20Löfven_1201.pdf

Det kommer nog som en chock för många, men Löfven har läst 1,5 år på högskola.
Om du inte räknar det som vettigt att arbeta är det bara att beklaga. Han har arbetat mer än Reinfeldt, som enbart gått den politiska broilervägen. Om vi ska jämföra.
.

1,5 år på högskola..
Utbildning brukar inte anges i tid utan vad man läst och klarat av .
Till saken hör att Löfwen fick sluta pga han inte klarade av sina första 20 poäng.
Tiden var ute.
Tack och adjö.
Fram med svetsen igen.

Vettigt att arbeta, jo då men 9 år vid svetsen vet e fn.
De är väll i det läget man drömmer sig bort och strävar efter bli fack pamp.

En iakttagelse och viktig fråga.
Kan det finnas alkohol problem hos statsminister kandidaten.

.
Citera
2014-05-18, 21:35
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Exakt de två åren jobbade han garanterat sen efter det är det mer tveksamt. Fack representanter är ju rent generelt arbetsskygga han kan naturligtvis vara ett undantag även om det är tveksamt. Men vad vi kan vara säkra på är att en normal representant som jobbar i princip 100 % med sina ordinarie sysslor gör ingen facklig kariärr.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har men den är inte samma som min och jag utgår från att jag vet mer om den fackliga världen än dig. De allra flesta som gör karriär inom facket är intresserade både av sitt yrke och lagstiftningen, avtal som reglerar anställningen.
Citera
2014-05-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag vet inte vilken erfarenhet du har men den är inte samma som min och jag utgår från att jag vet mer om den fackliga världen än dig. De allra flesta som gör karriär inom facket är intresserade både av sitt yrke och lagstiftningen, avtal som reglerar anställningen.
Det där går stick i stäv med mina erfarenheter.
De som är närmare din beskrivning är skyddsombud. De rent fackliga representanter jag stött på under mina 25år i arbetslivet har undantagslöst drivits av högst personliga målsättningar.
De är ofta intresserade av politik och jämställdhet men kommer inte in i det politiska broiler racet inom partierna och kör därför fackspåret.
På min arbetsplats idag är IF metall klubbens ordförande nästan aldrig på plats utan arbetar i stället antingen med jämställdhetsfrågor eller andra politiska arrangemang. Just nu är det ju "supervalår" och det verkar viktigare än förhållandena på arbetsplatsen...
Citera
2014-05-19, 07:13
Medlem
.
En fundering o viktig fråga

Förutom att statsminister kandidaten
jobbat som svetsare i 9 år så ger intryck
av att ha alkohol problem
Svullen i ansiktet och en fylle näsa.
Att han färgar håret säger en del om
kandidatens personlighet men det finns
andra framgångsrika politiker, tyska herrn Schröder som hade både alkohol problem
och färgat hår och det gick bra en tid iallafall

.
Citera
2014-05-19, 07:32
Medlem
ilchino-ilsovranos avatar
TS: har du själv pluggat? Det verkar inte som det eftersom att du verkligen överdriver vikten av en lång högskoleutbildning. Det är ofta fina certifikat att ha på sitt CV och i dagens samhälle är det en ren nödvändighet för att få bra jobb, men alla som studerar vet också att mycket är ren formalitet. Löfvén har nog lärt sig otroligt mycket mer av sina år som fackligt engagerad än vad vi studenter gör när vi pluggar statsvetenskap i tre år. Däremot kan jag tycka att det vore på sin plats med en utbildning i retorik för Steffe, vissa har det medfött och andra... inte.
Citera
2014-05-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilchino-ilsovrano
TS: har du själv pluggat? Det verkar inte som det eftersom att du verkligen överdriver vikten av en lång högskoleutbildning. Det är ofta fina certifikat att ha på sitt CV och i dagens samhälle är det en ren nödvändighet för att få bra jobb, men alla som studerar vet också att mycket är ren formalitet. Löfvén har nog lärt sig otroligt mycket mer av sina år som fackligt engagerad än vad vi studenter gör när vi pluggar statsvetenskap i tre år. Däremot kan jag tycka att det vore på sin plats med en utbildning i retorik för Steffe, vissa har det medfött och andra... inte.

.
Det är ett slag i ansiktet på alla som studerar att man
inom politiken inte behöver studera på universitet
det räcker tom med 2 årig fack skola.
Varför fokus på Pisa undersökning när skolan
ändå inte är viktig.
Hur kommer det sig att man rekryterar annorlunda
inom svenskt näringsliv ?
Om man ska utse den absolut bästa och mest kvalificerade
att leda landet Sverige i Sverige och internationellt är det
verkligen Stefan Löfwen, svetsaren från Kramfors
med 2årig fackskola och usla språk kunskaper ?

Hallå ?

.
Citera
2014-05-19, 09:33
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Det där går stick i stäv med mina erfarenheter.
De som är närmare din beskrivning är skyddsombud. De rent fackliga representanter jag stött på under mina 25år i arbetslivet har undantagslöst drivits av högst personliga målsättningar.
De är ofta intresserade av politik och jämställdhet men kommer inte in i det politiska broiler racet inom partierna och kör därför fackspåret.
På min arbetsplats idag är IF metall klubbens ordförande nästan aldrig på plats utan arbetar i stället antingen med jämställdhetsfrågor eller andra politiska arrangemang. Just nu är det ju "supervalår" och det verkar viktigare än förhållandena på arbetsplatsen...

Precis fullständigt korrekt.
I år så är dessutom precis allt annat viktigare så de är borta på regional och centrala "jippon" för att motverka SD, påverka folk att rösta åt "rätt" håll osv, osv.
Det märks att sossarna desperat försöker omvända sina Metallare till den rätta ordningen väg.
Dock så har Metall i samarbete med andra stor fack med LÖFVEN som har suttit LÄNGE på sin plats inom fackens ALLA djävla organisationer inte lyckats speciell bra med dessa saker som ingen vill ta upp som diskussion.
"Det är polacker och estländare och vart enda djävla folkslag som jobbar som "slavar" på svenska byggarbetsplatser och vid monteringar på dem.
Fjärrtrafiken på lastbil ligger runt 90% på Makedonier, Bulgarer och allsköns folk ifrån alla länder i bilarna.
Företagen tar in så mycket med utländska chefer o dylikt så hela den svenska arbetsrätten är på väg åt helvete.
Det ena storföretaget efter det andra trots stora vinster tillåts att bli uppköpta och strax därpå så ligger huvudkontor och produktion i ett annat land.

Dessa lallande fånar med huvudlallaren Löfven har INTE på något djävla sätt skyddat Sverige och den svenska arbetaren genom lagar, regler, praxis, utbildning eller regleringar.
INTE ett djävla dugg!
Men sitta och "lalla" i den ena djävla organisationer efter den andra för inbördes beundran det har han fixat så satans bra så han är en möjlig statsministerkandidat."

Det kostar mina "Metallare" upp till 1000 spänn i månaden för att han skulle ha drivit deras sak men det har han skitit i fullständigt!
Nu skall han kanske driva Sverige på samma föredömliga sätt.
Skrämmande!
Citera
2014-05-19, 09:39
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilchino-ilsovrano

På din direkta fråga JA.
Många års utbildning som ej gav ett civilt meritvärde men en satans fin kunskap och färdigheter som gynnar mig varje dag.
Jag har även läst på civila högskolor vid sidan av i relevanta ämnen och kommer även att göra det i år igen för mitt höga nöjes skull. Det är distanser som gäller nu i relevanta ämnen.

Att förringa utbildning som du gör är lite olyckligt men du är i början på din bana.
För många år sedan så hade jag som exempel en uppenbarelse när två tidigare skolors hela kraft slog mig vid ett extremt genomförande.
Det var som en uppenbarelse och precis alla djävla bitar föll på plats. Fan, snudd på en religiös upplevelse.
Utbildning kanske inte alltid ger den omedelbara "kicken" men har du den och får bearbeta den och öva så kan det ibland blir fantastiskt när alla bitar faller på plats.
Har du inte utbildningen så kommer det aldrig att ske utan du är en "slav" inför alla andra "experter" och du har inte kompetens att ifrågasätta vad de säger.
När du har hamnat i en "upplyst" fas så kan ingen djävlel lura dig igen samt du blir en auktoritet.
Du blir så att säga osårbar och dina experter får spetsa sig något fruktansvärt för att leverera tillräckligt bra råd. De försvinner annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in