2014-05-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Visst har du underlag på det eller är det ren spekulation? Och resten av inlägget är ju rena konspirationerna.

R*mis far påstår detta i intervjun med BLT.
Vad han har för underlag vet jag inte. Men det är troligare att han talar sanning än de misstänkta enligt mig.
Lögnerna som kommer från dom, blir inte sanningar för att våra myndigheter varit lättlurade.
Det är lika spekulativt att utgå från att de anhållna talar sanning när mycket tyder på att dom ljugit en hel del.

"Enligt 31-åringens pappa lärde mannen känna kvinnan först år 2011, då deras familjer redan kommit överens om att de skulle gifta sig"

"Åtta månader senare ansökte även hennes man om uppehållstillstånd"

"......men första kvartalet 2012 fick båda permanent uppehållstillstånd"

https://anonfiles.com/file/b2ba2735924fdc656283788459fdf93b
Senast redigerad av VeraVerita 2014-05-18 kl. 08:28.
Citera
2014-05-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
R*mis far påstår detta i intervjun med BLT.
Vad han har för underlag vet jag inte. Men det är troligare att han talar sanning än de misstänkta enligt mig.
Lögnerna som kommer från dom, blir inte sanningar för att våra myndigheter varit lättlurade.
Det är lika spekulativt att utgå från att de anhållna talar sanning när mycket tyder på att dom ljugit en hel del.

"Enligt 31-åringens pappa lärde mannen känna kvinnan först år 2011, då deras familjer redan kommit överens om att de skulle gifta sig"

"Åtta månader senare ansökte även hennes man om uppehållstillstånd"

"......men första kvartalet 2012 fick båda permanent uppehållstillstånd"

https://anonfiles.com/file/b2ba2735924fdc656283788459fdf93b

Vem är då fadern till den förstfödda pojken? Som föddes 2010.
Citera
2014-05-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem är då fadern till den förstfödda pojken? Som föddes 2010.

R*mi kan vara far, Am*ni kan vara mor.
Om ovanstående citat är sanningsenligt kan ju bara en av dem vara bioförälder.
Citera
2014-05-18, 11:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
MrsMagoo citerade följande

Socialnämnden Karlskrona kommun
"En underrättelse från Skatteverket inkommer 2013-07-09 gällande inflyttat barn från
Beitlahia, Gaza-Området. Meddelande inkommer från överförmyndarnämnden 2013-
07-10 enligt 10 § lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn."

Jag reagerade på staden Beit-lahia som hon sägs komma ifrån. Den ligger i norra Gazaremsan. Hela Yaras familj bor i Tel-al-Hawa som ligger i södra delen av Gaza city. Märkligt.
Nej inte märkligt alls eftersom Gaza är ett extremt litet område. Vi talar om ca 4 mil långt och ca 1 mil brett. Säger jag från minnet men säkert lätt att kolla upp. Beitlahia och TelalHawa ligger alltså nära varandra eftersom avstånden är så små.
Gaza City ligger ju också det i norra Gazaremsan, så det blir inte fråga om särskilt långa avstånd - sådär sju och en halv kilometer fågelvägen, och kanske en mil som man faktiskt tar sig. Men jag tycker fortfarande precis som kulturellatarantella att det är anmärkningsvärt att en sjuårig flicka anges komma en mil ifrån platsen där hennes familj bor. Nog skulle vi tycka att det var lite konstigt om en sjuårig stockholmstjej var skriven i Älvsjö om hela hennes familj bodde i Vasastan?

Vad som gör det här fallet så besvärligt är ju de många motstridiga uppgifterna, som det sedan kan bli bråk om i tråden, där olika postare lägger vikt vid olika uppgifter. Jag tror det är klokt att inse att de uppgifter som kommer myndigheterna till del i asylfall rent allmänt inte först och främst är avsedda att vara ett skrupulöst återgivande av den historiska sanningen, utan hela tiden har primärsyftet att åstadkomma ett uppehållstillstånd, och att också uppgifterna efter att uppehållstillståndet erhållits måste öveerensstämma med vad som tidigare uppgifits. Jag får samma känsla som när jag en gång i ett avlägset förflutet som historiestudent källvärderade krigskommunikéer från trettioåriga kriget. Det som sägs i krigskommunikéer ska man vara mycket försiktig med att köpa. Det är att de utfärdas öht som är den ostridiga informationen.

I det här fallet har det ju gällt att paketera Yaras roll som ankarbarn på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Jag tror till exempel inte att vi ska hänga upp oss alltför mycket på att Yara sades tycka om snö, eller att hon sades hade varit med om bombningen av en skola. Båda dessa uppgifter är ju mycket tydligt till för att åstadkomma ett narrativ om att Yara skickades hit för sin egen skull och på egen önskan. Den synnerligen snabbt inlevererade återföreningsansökan motsäger dock mycket starkt det narrativet. Yara skulle inte hit för sin egen skull. Hennes roll kan nog bäst beskrivas med att parafrasera Tennysons ord:
Hers was not to reason why,
hers was but to do and - as it turned out - to die.
Citera
2014-05-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Jag hittar inte alla dokumenten men jag ska försöka ur minnet, med uppgifter som förekommit i tråden

2004 Yaras föräldrar gifter sig (enligt deras FB)
2005 Yara föds
2009 R*mi och *m*ni gifter sig (enligt dem själva)
2010 Son nr1 föds
2011 Januari *mani kommer till sverige (uppgift som förekommit i tråden, minns inte varifrån, och från vilket dokument)
? R*mi kommer till sverige (enligt hans pappa 8 månader efter *mani)
2012 Första kvartalet, båda beviljas uppehållstillstånd (enligt BLT)
2013 (januari) Yara kommer till sverige (februari enligt någon annan artikel)
2013 (april) Son nr 2 föds
2013 november R*mi blir vårdnadshavare
2014 Sista april, Yara påträffas död i hemmet

Jag kan kompletter din tidslinje något. Min källa är främst socialnämndens skrivelse till tingsrätten ang a R föreslås bli vårdnadshavare. Upplagt av MrsMagoo.
Y föds 050925, bl.a. enligt personbevis https://cdn.anonfiles.com/1399286247930.pdf
R och A gifter sig 090823 enligt personbevis.
Son nr 1 föds 101011 (lite för enkla siffror för att jag ska vara helt bekväm)
Y kommer till Sverige 130205 om vi får tro soc.
R kommer till Sverige i juni 2012. A kommer i juli 2011. Detta enligt soc. De tider du citerar ur Blt som talat med pappa stämmer alltså inte med detta.
Son nr 2 föds 130409. Som du skriver. Källa är besluet om placering enl LVU, http://minfil.org/Pbvbfbbcb5/1574-14.pdf
jag har inte datum om när R blev vårdnadshavare, men skrivelsen från socialnämnden stämplades av tingsrätten 131104. Så det verkar högst rimligt att att beslutet kom i nov som du skriver.
Citera
2014-05-18, 12:16
Medlem
Jag skulle inte lägga någon större vikt vid de olika ursprungsorterna. Själv har jag orten A angiven i mitt pass, därför att den ort jag föddes i hade A som huvudort i kommunen. Mina föräldrar flyttade därifrån när jag var någon månad, och först i väldigt vuxen ålder kom jag att besöka A. När jag söker visum anger jag alltid A som födelsort, vilket är fel men spar arbete. Det kan vara något liknande för Y.

Däremot reagera jag på hur pass lättvindigt soc tycks ha föreslagit R som vårdnadshavare. Jag tycker det är värre än ett fax som blir liggande. Man föreslår en familj där mannen är anmäld för misshandet och kvinnan dömd för två butiksstölder. En resa till Nerländerna och Danmark tillsammans med ett obalanserat humör ger dessutom drogvibbar
Citera
2014-05-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Detta har jag klippt och klistrat från tidigare postade länkar på bästa Soc-maner… Länkar ligger på sidan 1 i denna tråd.

Yara kommer till Sverige 2013-02-05. Yara söker uppehållstillstånd 2013-02-07. En god man utses till Yara (som vi kan kalla X eftersom vi inte har rätt namn).

Utredning enligt 11§ 1 kap. SoL påbörjas 2013-02-12 och avslutas först 2013-08-21! Varför startades denna utredning och på vems initiativ? Vem tog beslut om att avsluta utredningen. Utmynnade den i något förslag till åtgärd? Var befann sig Yara på dagarna? Hon borde då ha gått vårterminen i årskurs 1, eller deltagit i någon annan verksamhet. Är det X som påtalat oro för Yara? Vi vet att det inkommer flera "oros-anmälningar" från både skola och privatpersoner. Och det spelar ingen roll om de kommit muntligen eller skriftligen. Det skall dokumenteras och tas beslut om det finns anledning att starta utredning eller inte. Det finns rekommenderade tidsramar för detta och de har inte följts här.

”I utredning 2013-04-29 enligt 6 kap 6 § (Föräldrabalken) gällande medgivande för Rami Ashour och Amani Madi att i sitt hem mottaga Yara framkommer inga hinder för att Yara ska bo hos sin morbror, utan morbror med frun tillgodoser Yaras behov och lämnar medgivande enl. utr. 2013-04-29 för att i sitt hem mottaga Yara för stadigvarande vård och fostran. Yara har sedan ankomsten till Sverige bott hos sin morbror med familj".

Yara fick uppehållstillstånd 2013-06-14.

Sen händer det saker.
Citat från utredningen angående särskilt förordnad vårdnadshavare:
”En underrättelse från Skatteverket inkommer 2013-07-09 gällande inflyttat barn från Beitlahia, Gaza-området”.”Meddelande inkommer från Överförmyndarnämnden 2013-07-10 (enligt 10§ lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn)”.

Är det efter att Yara fått uppehållstillstånd som föräldrarna ger sig till känna och söker uppehållstillstånd? Om Rami Ashour nu ska utses till särskilt förordnad vårdnadshavare måste bio-föräldrarna (som nu är kända) ge sitt medgivande. Eftersom de befinner sig i Gaza utses God man för båda: Jur.kand. Jonas Rydgren. Så har jag uppfattat detta.

Socialnämnden i Karlskrona ansöker 2013-11-05 till Tingsrätten i Blekinge om att Rami Ashour ska utses till särskilt förordnad vårdnadshavare.
Domslut 2013-12-23
Svarande: 1. Madleen Alnajjar 2. Mohammed Alnajjar, God man för båda: Jur.kand. Jonas Rydgren.

13-12-23 DOMSLUT
”Tingsrätten förordnar enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken Rami Ashour till särskild förordnad vårdnadshavare för Yara, 20050925-
Yrkanden m.m. Socialnämnden i Karlskrona kommun har den 5 november 2013 ansökt om att tingsrätten förordnar Rami Ashour som särskild förordnad vårdnadshavare för Yara. Yaras föräldrar, som befinner sig i Gaza, har efter kontakt med gode mannen medgett yrkandet om att Rami Ashour förordnas som särskild förordnad vårdnadshavare för Yara. Yara har själv också samtyckt till att Rami Ashour ges uppdraget.”
Kontakt med Yaras gode man eller sin egen?

Vill tillägga att socialtjänsten oftast är indelad i olika enheter. Ekonomiskt bistånd, Familjerätt, Utredning om barn som far illa osv. Jag vill absolut inte peka ut någon enskild handläggare då det faktiskt inte framkommer vem som utrett vad under denna period.

Sen kommer perioden fram till 30 april 2014. Vilka anmälningar inkommer under denna period? Har det startats en ny utredning enligt 11 kap. § 1 SoL?

Sitter i skuggan med mobilen och blir fruktansvärt irriterad på mig själv för att jag ännu inte lärt mig
hur man länkar eller markerar text...
Men plötsligt trillar poletten ner...
Vad har Jonas Rydgren, juristen, spelat för roll i denna helt otroliga historia?

Om jag nu har fattat rätt (och tyvärr kan jag inte länka dom länkarna som jag har läst - men dom
finns här i tråden) så är denne JonasR Yaras biologiska föräldrars gode man. Det är han som har skickat
föräldrarnas ansökan om uppehållstillstånd i Sverige, han har företrätt dom vid förhandl med Yaras gode man, Inger S,
när Yaras vårdnadshavare i Sverige utses. Men i detta Vprotokoll, om jag minns rätt nu, står det endast att Ingrid
har god relation med familjen, GM talar god svenska och tolk endast behövs vid kontakt med myndigheter. Rami
önskar ta hand om och skydda flickan. I Vårdprotokollet framgår inte vilka personer som var närvarande,
bara beslut och underskrift av socialnämnden.
Ingrid S var sjuk eller avliden då, förde Rami sin egen talan eller fick han inte närvara? Men vem representerade
Gazaföräldrarna? Det måste ju JonasR ha gjort? Och VEM representerade i sådanafall Yara?

I en länk någonstans i tråden finns bild på JonasR och där uttalar han sin bedrövelse över
denna sorgliga historia (min tolkning), men det är inte han som har tagit beslutet att placera flickan hos MGM.

Om detta stämmer har denne jurist en mycket god inblick i familjens förhållande, förmodligen hela släktens.
Jag gissar då att han kan försörja sig enbart åå dessa uppdrag. Han är ju idag dessutom försvarsadvokat till Rami

Om det nu stämmer att alla myndigheter har svalt en felaktig historia, vem har då planterat den från första början?
Citera
2014-05-18, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gaza City ligger ju också det i norra Gazaremsan, så det blir inte fråga om särskilt långa avstånd - sådär sju och en halv kilometer fågelvägen, och kanske en mil som man faktiskt tar sig. Men jag tycker fortfarande precis som kulturellatarantella att det är anmärkningsvärt att en sjuårig flicka anges komma en mil ifrån platsen där hennes familj bor. Nog skulle vi tycka att det var lite konstigt om en sjuårig stockholmstjej var skriven i Älvsjö om hela hennes familj bodde i Vasastan?

I det här fallet har det ju gällt att paketera Yaras roll som ankarbarn på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Jag tror till exempel inte att vi ska hänga upp oss alltför mycket på att Yara sades tycka om snö, eller att hon sades hade varit med om bombningen av en skola. Båda dessa uppgifter är ju mycket tydligt till för att åstadkomma ett narrativ om att Yara skickades hit för sin egen skull och på egen önskan. Den synnerligen snabbt inlevererade återföreningsansökan motsäger dock mycket starkt det narrativet. Yara skulle inte hit för sin egen skull. Hennes roll kan nog bäst beskrivas med att parafrasera Tennysons ord:
Hers was not to reason why,
hers was but to do and - as it turned out - to die.
För det första; folkbokföring är inte en exakt vetenskap. I den i sammanhanget välordnade svenska folkbokföringen har jag inte samma stavning på efternamnet om mina föräldrar.
För det andra kan uppgifterna om skolbombningen som du skriver mycket väl vara ett sätt att förbättra berättelsen som ska leda fram till uppehållstillstånd. Om den å andra sidan är sann så skulle det i vart fall för mig som förälder vara en stark drivkraft att komma bort från helvetet. Därför säger det inte så mycket om det är sant eller inte.
För det tredje: Älskar Tennysson, men är inte säker på att det var så bioföräldrarna såg på saken. Om du menar hennes roll i Sverige stämmer det säkert tragiskt bra.
Citera
2014-05-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Genevekonventionen handlar om flyktingar. De flesta ensamkommande barn får PUT pga humanitära skäl och då får inte föräldrarna komma hit.
Jag tvivlar starkt på det du säjer att Yaras föräldrar i Gaza inte skulle ha haft en chans att komma hit. De allra flesta som får stanna i Sverige har inte flyktingstatus enligt Genevekonventionens stränga krav. De får uppehållstillstånd av humanitära skäl och deras anhöriga får komma hit och bo här. Kanske någon har fakta på antal i Sverige som har flyktingstatus? Yara var en liten flicka, 8 år, och hon fick uppehållstillstånd av humanitära skäl. I Sverige sneglar vi på Barnkonventionen och barnens bästa. Hennes föräldrar hade med största sannolikhet fått komma hit, s.k. anhöriginvandring. Ange källa om jag har fel.
Den dom i domstolen du hänvisar till handlar om en pojke i äldre tonåren från Gaza som inte fick hit sin familj. Går inte att likställa.
Citera
2014-05-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan

Jag tvivlar starkt på det du säjer att Yaras föräldrar i Gaza inte skulle ha haft en chans att komma hit. De allra flesta som får stanna i Sverige har inte flyktingstatus enligt Genevekonventionens stränga krav. De får uppehållstillstånd av humanitära skäl och deras anhöriga får komma hit och bo här. Kanske någon har fakta på antal i Sverige som har flyktingstatus? Yara var en liten flicka, 8 år, och hon fick uppehållstillstånd av humanitära skäl. I Sverige sneglar vi på Barnkonventionen och barnens bästa. Hennes föräldrar hade med största sannolikhet fått komma hit, s.k. anhöriginvandring. Ange källa om jag har fel.
Den dom i domstolen du hänvisar till handlar om en pojke i äldre tonåren från Gaza som inte fick hit sin familj. Går inte att likställa.

Om du har någon källa som säger att de flesta ensamkommande som får PUT på humanitära skäl får hit sina föräldrar genom anhöriginvandring, var vänlig och ange den. Såvitt jag vet får endast ensamkommande barn som är flyktingar eller skyddsbehövande hit sina anhöriga. Undantaget skulle kunna vara att det ensamkommande lider av svår sjukdom som kräver en lång behandling i Sverige. Vad domen beträffar är det inte åldern på pojken från Gaza som är avgörande, utan att det hans resa till Sverige inte var en flykt. Hans föräldrar avstod från honom helt frivilligt - genom att skicka honom till Sverige för att hans skulle bo med släktingar. Därmed brast även beroendeförhållandet mellan pojken och hans föräldrar.
Citera
2014-05-18, 14:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För det första; folkbokföring är inte en exakt vetenskap. I den i sammanhanget välordnade svenska folkbokföringen har jag inte samma stavning på efternamnet om mina föräldrar.
För det andra kan uppgifterna om skolbombningen som du skriver mycket väl vara ett sätt att förbättra berättelsen som ska leda fram till uppehållstillstånd. Om den å andra sidan är sann så skulle det i vart fall för mig som förälder vara en stark drivkraft att komma bort från helvetet.
Det är mycket som har skjutits eller bombats sönder i Gaza under senare år. Men just en bombad skola ger ju specifikt ett bra narrativ för någon i skolåldern. Föräldrarna hade blivit lika illa berörda av ett bombat administrationskontor, en bombad polisstation eller vadsomhelst.

Man ska ju också ha klart för sig att folk i Gaza är rätt duktiga på vad som triggar internationella medier, och därmed västfolk i stort. Det är ju till stor del den kompetensen som har gjort att våld och krigshandlingar som drabbar palestinier får närmare tusen gånger så mycket uppmärksamhet per dödsoffer som våld och krigshandlingar som drabbar t ex kongoleser. En bild på Liten flicka som pekar på ruin som anges vara bombad skola är ett snarast arketypiskt exempel på den kompetensen.

Citat:
Därför säger det inte så mycket om det är sant eller inte.
För det tredje: Älskar Tennysson, men är inte säker på att det var så bioföräldrarna såg på saken. Om du menar hennes roll i Sverige stämmer det säkert tragiskt bra.
Jag tror alltså att bioföräldrarna var eniga med Tennysons första rad - ett ankarbarn är i först hand ett instrument för andras lycka, rent definitionsmässigt - och att de inte var eniga med slutet på den andra. Hur långt in i andra raden de var eniga får vi nog aldrig veta.
Citera
2014-05-18, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om du har någon källa som säger att de flesta ensamkommande som får PUT på humanitära skäl får hit sina föräldrar genom anhöriginvandring, var vänlig och ange den. Såvitt jag vet får endast ensamkommande barn som är flyktingar eller skyddsbehövande hit sina anhöriga. Undantaget skulle kunna vara att det ensamkommande lider av svår sjukdom som kräver en lång behandling i Sverige. Vad domen beträffar är det inte åldern på pojken från Gaza som är avgörande, utan att det hans resa till Sverige inte var en flykt. Hans föräldrar avstod från honom helt frivilligt - genom att skicka honom till Sverige för att hans skulle bo med släktingar. Därmed brast även beroendeförhållandet mellan pojken och hans föräldrar.
Ja, det låter ju som en ganska exakt beskrivning av upplägget med Yara. Och eftersom pilotfallet rörde sig om just en pojke från Gaza borde nyheten därom ha spritt sig ganska fort i kretsar i Gaza som önskar ta sig till Sverige.

Så upplägget hade spruckit, och både vårdnadsfamilj och biofamilj bör ha blivit medvetna om detta. Det har naturligtvis förändrat Yaras situation. Det konstiga är bara att vårdnadsfamiljen inte skickade hem henne i stället för ha ihjäl henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in