2014-05-17, 20:26
Medlem
Vanefilmandes avatar
Jag har stora problem med att begripa det här ordentligt och hoppas nu att någon flashbackare ska kunna förklara det. Definitionen är ju m/s^2 eller meter i sekundkvadrat.

Det jag har problem med att förstå är hur tiden kan vara i kvadrat? Vad betyder det egentligen? Förstår att det är någonting gällande att hastigheten ska fortsätta öka, eller snarare att den tillryggalagda sträckan ökar exponentiellt i takt med accelerationen.

Exempelvis definieras 1N som den kraft som krävs för att få ett kg att accelerera med 1m/s^2, vad innebär det? hur accelererar något från noll, eller snarare hur mäter man detta? När jag tänker på det gör det mer sense om 1newton innebar den kraft som behövs för att förflytta 1kg en viss distans (det blir väl problem här med friktion, luftmotstånd m.m)

Jag känner att jag inte förstår det här fullt ut så jag skulle uppskatta oerhört om någon ville förklara!
Citera
2014-05-17, 20:28
Avslutad
nevermind
Senast redigerad av plusforward 2014-05-17 kl. 20:30.
Citera
2014-05-17, 20:32
Medlem
Acceleration är hur snabbt hastigheten förändras, närmare bestämt derivatan av hastigheten som funktion av tiden.
Citera
2014-05-17, 20:33
Medlem
knasen79s avatar
Derivata (en funktion som anger förändringshastigheten hos en annan känd funktion) av hastighet ger det matematiska förhållandet mellan sträcka och tid.
Citera
2014-05-17, 20:41
Medlem
Börja med en position. Enhet m

Dela förändring i position med förändring i tid så får du hastighet. Den mäter hur fort positionen förändras. Enhet m/s

Dela förändring i hastighet(tex 50km/h - 30 km/h) med förändring i tid så får du acceleration. Den mäter hur fort hastigheten ändras. Enhet m/s^2

I princip skulle man kunna fortsätta, men det gör man sällan, och dela förändring av acceleration med förändring i tid så får du "jerk" som kanske kan översättas med ryck. Den mäter hur fort acceleration ändras. Enhet m/s^3

Osv osv. Det du inte ska göra är att försöka föreställa dig tidskvadrater och tidskuber och så och vad dessa egentligen betyder. Det finns ingen sådan tolkning.
Citera
2014-05-17, 21:06
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det är en ändring i hastighet. Meter per sekund per sekund. Hur snabbt ändras hastigheten? Det får du reda på genom att mäta acceleration.
Citera
2014-05-17, 21:09
Medlem
blappes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanefilmande
Jag har stora problem med att begripa det här ordentligt och hoppas nu att någon flashbackare ska kunna förklara det. Definitionen är ju m/s^2 eller meter i sekundkvadrat.

Det jag har problem med att förstå är hur tiden kan vara i kvadrat? Vad betyder det egentligen? Förstår att det är någonting gällande att hastigheten ska fortsätta öka, eller snarare att den tillryggalagda sträckan ökar exponentiellt i takt med accelerationen.

Exempelvis definieras 1N som den kraft som krävs för att få ett kg att accelerera med 1m/s^2, vad innebär det? hur accelererar något från noll, eller snarare hur mäter man detta? När jag tänker på det gör det mer sense om 1newton innebar den kraft som behövs för att förflytta 1kg en viss distans (det blir väl problem här med friktion, luftmotstånd m.m)

Jag känner att jag inte förstår det här fullt ut så jag skulle uppskatta oerhört om någon ville förklara!

Grundkurs i mekanik?

Du kan tänka att enheten för acceleration som (meter per sekund) per sekund, dvs hur mycket ändras hastigheten (m/s) per sekund. Om 1N appliceras till en fri kropp med massan 1 kg kommer man få en acceleration på 1 m/s2 sålänge man applicerar kraften. Slutar man applicera kraften är accelerationen 0.

I ditt andra påstående blandar du ihop kraft med arbete. Det krävs ett visst arbete för att förlytta en massa ett givet avstånd. Arbete definieras som kraft*längd. Om du behöver förflytta en kropp 1 meter som är påverkad av friktion eller av en fjäder så att det krävs 1N för att röra den (hur snabbt är ointressant, men hastigheten måste ju vara större än 0), så kommer arbetet vara 1Nm. Nm är samma enhet som Joule, och vad du gjort är att du konverterat det arbete som flyttandet kräver till värmeenergi (om det är friktion som är motståndet), eller potentiell energi (om det är en fjäder som är motståndet).
Senast redigerad av blappe 2014-05-17 kl. 21:13.
Citera
2014-05-17, 21:25
Medlem
Vanefilmandes avatar
Tack för alla svar! Jag kan använda mig av begreppet acceleration, alltså memorerat vad det innebär och hur det används(tror jag) men letar efter en lite djupare förståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av blappe
Grundkurs i mekanik?

Du kan tänka att enheten för acceleration som (meter per sekund) per sekund, dvs hur mycket ändras hastigheten (m/s) per sekund. Om 1N appliceras till en fri kropp med massan 1 kg kommer man få en acceleration på 1 m/s2 sålänge man applicerar kraften. Slutar man applicera kraften är accelerationen 0.
Men innebär inte det att om en konstant liten kraft applicerat på ett föremål så får kraften nämnda föremål att accelerera till en enormt hög hastighet, i teorin oändlig? Nu förhindras ju det av olika motstånd osv kan jag ganska enkelt föreställa mig och jag hävdar inte att jag har rätt i det här men det är tanken som dyker upp.

Håller på och läser fysik 1.
Senast redigerad av Vanefilmande 2014-05-17 kl. 21:30.
Citera
2014-05-17, 21:40
Medlem
r0nins avatar
Kort svar: Acceleration = hastighetsökning
Längre svar: Acceleration är det som anger hur hastigheten varierar med tiden.
Citera
2014-05-17, 21:45
Medlem
blappes avatar
Citat:
Tack för alla svar! Jag kan använda mig av begreppet acceleration, alltså memorerat vad det innebär och hur det används(tror jag) men letar efter en lite djupare förståelse.

Men innebär inte det att om en konstant liten kraft applicerat på ett föremål så får kraften nämnda föremål att accelerera till en enormt hög hastighet, i teorin oändlig? Nu förhindras ju det av olika motstånd osv kan jag ganska enkelt föreställa mig och jag hävdar inte att jag har rätt i det här men det är tanken som dyker upp.

Håller på och läser fysik 1.

Ja det stämmer, men jag har endast förutsatt att det krävs 1 newton under 1 meter för att förflytta kroppen. Rent matematiskt så blir arbetet integralen av kraften över sträckan, [0 till L] [F dx]. Om kraften då beror på en fjäder så modelleras den till -kx, och arbetet blir därmed -k*L^2/2, eller skillnaden i potentiell energi från läge x=0, till x=L är kL^2/2.
Citera
2014-05-18, 20:56
Medlem
Citat:

Kanske enklare att förstå acceleration om man skriver det som (m/s)/s. Kanske ännu enklare som (km/h)/s.

0,05 kg/s - din vikt ökar med ett halvt hekto i sekunden (ät-tävling).
18 (km/h)/s - din hastighet ökar med 18 km/h per sekund.
5 m/s² - samma sak.
Citera
2014-05-18, 22:48
Medlem
Acceleration är ändring av en hastighet.
Observera att en hastighet har både storlek (fart) och riktning, vilket innebär att om någonting rör sig utan att accelerera så rör det sig både hela tiden med precis samma fart och i precis samma riktning.
Du skulle faktiskt accelerera om du överhuvudtaget svängde åt vänster eller höger, även om farten hela tiden var lika stor, eftersom svängen gör att du strävar mer och mer mot en viss riktning.

Tänk dig exempelvis att du från början rör dig österut med hastigheten 20 m/s - sedan gör du en skarp U-sväng så att du åker västerut istället, så att du nu i slutändan istället rör dig åt andra hållet: -20 m/s.

Hastighetsskillnaden = sluthastigheten - starthastigheten.

Hastighetsändringen är alltså (-20)-(20) = -40 m/s.
Om du utför den här svängen på 2 sekunder så är accelerationen:

a = (-40 m/s) / (5 s) = -8 m/s²

...det vill säga du accelererade med 8 m/s per sekund åt vänster, som jag i det här fallet hade valt till den negativa riktningen.
Senast redigerad av Peter_18 2014-05-18 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in