Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Sverige behöver inte ett starkare försvar. I synnerhet inte mot Ryssland. Titta lite på kartan. Det skulle vara overstrech för Ryssland att försöka ta Sverige
Ett "startkt" försvar kan i praktiken inte skapas med en resonabel budget eftersom hotet inte är militärt utan totalstrategiskt, ekonomi, hemliga operationer, propaganda subversiv verksamhet. Det är USA som är den mest aktiva parten med bland andra Sverige som mål. Snowden avslöjandena mm. visar att Sverige varit mål för denna verksamhet. Men oavsett vem du är rädd för så flyger JAS i onödan.
Jag ser nog USA som ett större reellt hot än Ryssland. Med ett starkt försvar i min ande mening var i vad som avsågs med det refererade:
Var i detta sammanhang all den militära hårdvara och material som nu har förstörts och som nu skulle kräva en mycket stor ansträngning, lång tid och enorma kostnader att återanskaffa.
Enligt min mening hade inte lite vapenfett och förråd inte varit särskild kostnadskrävande för landet.
Just nu står vi med rumpan bar, vid oro kommer vi med största sannolikhet få utländsk trupp, USA/ Nato, in i landet och högst troligt kommer dessa sen aldrig lämna oss, som det skedde i Kosovo t.ex....
Precis som i Kosovo, deras största bas i Europa:
--------------------------------------------------------------------------------
So, once the country is turned over to surrogates, the NATO troops can clear out and go on to the next war zone which is effectively what happened since 1999. At one point, in June of 1999, there were 50,000 troops in Kosovo under NATO command or under KFOR, the Kosovo Force. And that number has dwindled down to perhaps a tenth of that right now. But the US still maintains Camp Bondsteel and Camp Monteith. The first, Camp Bondsteel, is reportedly the largest overseas U.S. military base built since the war in Vietnam. And there is no indication that it intends to vacate that base. As to what it is doing with it, that’s a question worth pursuing.
---------------------------------------------------------------------------------
Källa:
http://www.globalresearch.ca/europes...kosovo/5335592