2014-05-14, 20:33
Medlem
Rickuzs avatar
Låt os säga att jag känner till ett företag som har betalat alldeles för lite i skatt. Jag har ingen exakt siffra, men det rör sig om några hundratusen kr. Företaget har skickat ut helt vanliga fakturor till olika kunder som betalats i vanlig ordning, men av någon anledning har skatteverket missat stora summor och begärt för lite i skatt. Det rör sig även om summor som betalats under bordet i form av direktöverföringar till ägarens bankkonto.

Efter att ha blivit rejält huggen i ryggen av den här personen så har jag blivit på hämndhumör, och funderar nu på att anmäla hans företag för skattesmitning. Min tanke är att bara ringa till skatteverket och ge ett anonymt tips.

Min fråga är: Hur går jag till väga för att väcka skatteverkets intresse så att dom gör en undersökning?? Vad behöver jag? Räcker det med att droppa hans personnummer, eller behöver mer än så?

Jag har tillgång till kontonummer och organisationsnummer på företaget som jag vill anmäla, samt ägarens fullständiga personnummer. Känner också till samtliga företagsnamn på kunderna, och jag vet mellan vilka datum (månader och åratal) som skattesmitningen ägt rum.
Senast redigerad av Rickuz 2014-05-14 kl. 20:52.
Citera
2014-05-14, 22:32
Medlem
joceks avatar
Detta torde väl vara ett bokföringsbrott och skall då anmälas till Ekobrottsmyndigheten. Men det är ju rätt kortsiktigt att fuska med detta, räcker ju för en granskare att syna företagets bankkonto och bokföring för att se att det inte stämmer.
Citera
2014-05-14, 23:23
Medlem
Rickuzs avatar
Grejen är att det är åratal sedan fusket började, och jag vet att det ännu inte uppdagats. Så granskarna verkar helt ha missat detta.
Citera
2014-05-15, 00:28
Medlem
Fopolls avatar
Du har allt du behöver: org.nr., personnummer, kontouppgifter, tidsramar, motparter och hela berättelsen om vad som hänt, till vem och när osv.

Skicka det till både EBM och Skatteverket. Helst skriftligt skulle jag tro. Vill du så kan du.
Citera
2014-05-16, 21:07
Medlem
Vad har DU på att vinna ifall det uppdagas samt vad har DU att förlora?
Vilken form av arbete utför du idag? Befattning?
Kan ditt "namn" i branschen fullständigt förstöras?
Citera
2014-05-17, 19:12
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Vad har DU på att vinna ifall det uppdagas samt vad har DU att förlora?
Vilken form av arbete utför du idag? Befattning?
Kan ditt "namn" i branschen fullständigt förstöras?
Jag har inget att förlora. Jag har igen koppling till varken företaget eller branschen, och det kommer inte finnas något som pekar på att det är jag som anmält.

Vad jag har att vinna är ren och skär skadeglädje mot en som behandlat mig som skit.
Citera
2014-05-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag har inget att förlora. Jag har igen koppling till varken företaget eller branschen, och det kommer inte finnas något som pekar på att det är jag som anmält.

Vad jag har att vinna är ren och skär skadeglädje mot en som behandlat mig som skit.

Go for it!

Allt och vinna, inget att förlora... Enjoy the revenge
Citera
2014-05-18, 02:05
Medlem
NovaOculuss avatar
https://www.skatteverket.se/omskatteverket/kontaktaoss/eposta/tipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Här är länken för angiveri!
Citera
2014-05-18, 02:37
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Låt os säga att jag känner till ett företag som har betalat alldeles för lite i skatt. Jag har ingen exakt siffra, men det rör sig om några hundratusen kr. Företaget har skickat ut helt vanliga fakturor till olika kunder som betalats i vanlig ordning, men av någon anledning har skatteverket missat stora summor och begärt för lite i skatt. Det rör sig även om summor som betalats under bordet i form av direktöverföringar till ägarens bankkonto.

Efter att ha blivit rejält huggen i ryggen av den här personen så har jag blivit på hämndhumör, och funderar nu på att anmäla hans företag för skattesmitning. Min tanke är att bara ringa till skatteverket och ge ett anonymt tips.

Min fråga är: Hur går jag till väga för att väcka skatteverkets intresse så att dom gör en undersökning?? Vad behöver jag? Räcker det med att droppa hans personnummer, eller behöver mer än så?

Jag har tillgång till kontonummer och organisationsnummer på företaget som jag vill anmäla, samt ägarens fullständiga personnummer. Känner också till samtliga företagsnamn på kunderna, och jag vet mellan vilka datum (månader och åratal) som skattesmitningen ägt rum.

Gör det Kontakta skatteverket och polisen.
Citera
2014-05-28, 18:37
Medlem
osiriz88s avatar
Hur gick det? Gjorde du någon anmälan?
Citera
2014-05-28, 23:06
Medlem
Rickuzs avatar
Mitt samvete bråkar med mig. Trots att den här personen har skadat mig på ett sätt som aldrig kan repareras så sitter jag ändå här med mitt blödande samvete och tvekar. Jag är egentligen en ganska cynisk och oförlåtande människa, men det känns ändå svårt att agera så hårt mot någon som man har haft god kontakt med under en lång tid.

Hela grejen är ett enda stort känslokaos just nu.
Citera
2014-05-28, 23:36
Medlem
Citat:
Mitt samvete bråkar med mig. Trots att den här personen har skadat mig på ett sätt som aldrig kan repareras så sitter jag ändå här med mitt blödande samvete och tvekar. Jag är egentligen en ganska cynisk och oförlåtande människa, men det känns ändå svårt att agera så hårt mot någon som man har haft god kontakt med under en lång tid.

Hela grejen är ett enda stort känslokaos just nu.

Jag tolkar ditt utlägg från ovan som att du misstänker att individen som kommer lida av att du berättar kommer snabbt kunna förstå att det är du som sagt det!

Jag hade tagit med mig hemligheten till graven eller berättat omgående, detta velandet och balansgången på en klen tråd är inte bra för psyket! Berätta och håll käften om det! Försök hitta en allmän dator och gör det den vägen! Lycka till! Hoppas individen som gjort dig illa får det minst lika illa tillbaka, stunder som dessa bevisar ju för en att karma existerar!
Good luck
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in