Citat:
Ursprungligen postat av
Mårten Gås
Om han blev dömd vet jag inte.
Men det du skriver om var ett cigarettinbrott på Ekerö. Rene och Bulent (stavning) "Bullen" fick polisen efter sig, åkte av vägen och hamnade i vatten. Rene tog sig ut, Bullen fick inte loss säkerhetsbältet och drunknade. Detta måste var 20 år sedan, minnet kan svika men det är min minnesbild av vad som berättades.
Stämmer med mitt minne. Dock, de var tre i bilen. Den tredje personen, F, satt och ryckte i bältet som en besatt för att för att få loss Bullen. Rene prioriterade att komma undan väktarna, simmade iväg och lät sin vän drunkna.
Jag har flera erfarenheter av möten med Rene, några av dem mindre trevliga, inget av dem positivt. Dum som ett spån var han och dessutom extremt benägen att ta till våld. En farlig kombination. Dessutom ganska skicklig på det sistnämnda tyvärr. Jag råkade aldrig ut för det själv, men vet flera som gjorde det och det gick sällan bra för dem.
Apropå hånandet en bit upp i tråden mot personen som stötte på Rene på Vällingby station... Jag minns inte hur gammal Rene var första gången jag såg honom göra någon riktigt illa, men han var livsfarlig redan i unga tonår. Därefter har det eskalerat. Det är nog inte många som sörjer hans bortgång, desto fler som känner en viss skadeglädje idag. Med tanke på hans belastningsregister är det märkligt att han enbart fick 7 år för terminalrånet, och dessutom kom ut redan efter 4 år. Han var helt enkelt inte en god människa.