Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det går inte att utbilda folk till att göra det jobb de har och utbildat sig till!
Min uppfattning är att det handlar bara om bristande engagemang i olika grad, för de jobben dessa personer hade.
Det hade bara behövs en människa av alla dessa personer kring Yara som hade brytt sig "på riktigt". Den extra tid det tar att vinna ett barns förtroende hade de inte att ge Yara, för min känsla är att hon hade öppnat sig om hon varit trygg. En medmänniska som brytt sig oavsett utbildning eller befattning. I Sverige lever myten att myndigheter gör jobbet och är de är goda. Den infantila tilltron är stark och visar sig vara förödande. Folk förlitar sig på soc. i stället för att agera med intuition och omedelbarhet.
Myndigheter och domstolar kan göra fel, men ifrågasätts inte förrän det blir katastrof! När det inte går att mörka, skydda och skylla ifrån sig längre, blir det en liten reaktion.
Från socialens sida är det främsta felet att de inte kopplade in barnpsykolog och BUP, för de hade upptäckt att saker inte stod rätt till och kallat in de vuxna på egna samtal. De gjorde ingen utredning innan de överlät Yara på sina banemän. Hembesök och samtal med dessa personer hade varit en minimi insats innan beslut skulle tas.
Det finns en rättslig aspekt som visar hur illa dessa ärenden kan gå, och hur människors öden vinner laga kraft. Den jävsanmälde advokatens kollegor sålde ord enligt en standardmall för de floskler som var till salu när vårdnad var uppe i Blekinge tingsrätt.
Var det någon som tog reda på vilka personer det var som ville ha vårdnad eller överlät vårdnad? Var det inte lite väl enkelt? Det fanns inget som styrkte det som påstods om lämplighet och om Yaras egen vilja, och inget av substans krävdes in av socialnämnden eller tingsrätten för att besluta om saken.
Det har blivit för enkelt att få sin vilja igenom i svenska domstolar på endast skitsnack.
Huvudet på spiken!
Jag undrar förresten
hur en anmälan bör se ut för att någon ska reagera och agera därefter. Vilka ord och termer gör att det tas på allvar?
Incidenten hösten 2013, där Yara lämnats ensam med spädbarnet och tvååringen, hur beskrevs den på papper?
Och anmälan som kom in under påsken,
hur borde anmälaren ha uttryckts sig för att polisen skulle reagera tillräckligt kraftfullt? Vad var det som gjorde att polisen valde att inte ringa socialjouren och istället faxade in en orosanmälan? Jag är t.ex helt övertygad om att anmälaren beskrev att flickan knappt kunde gå av smärta, ändå nedtecknar polisen endast de blåsvarta blåmärkena.
Det är ungefär som med mäster skräddare:-...det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
Det känns som om en anmälan om misshandel och vanvård tvingas gå genom alltför många filter. Att viktiga detaljer försvinner på vägen. Om man hårddrar händelserna på skolan, kan man väl säga att det var det som hände. För varje person som skulle förmedla informationen försvann allvarsgraden och engagemanget bit för bit. Från att ha varit tydlig oro och vittnesbilder om att hon for illa, blev resultatet en fråga om flickan hade vårdnadshavare eller ej. Det bidde ingenting.
Det borde finnas ett direktnummer. I det här fallet hade det inneburit att grannen slapp gå omvägen om polisen. De två lärarna hade sluppit ta omvägen om en rektor. Therese hade kunnat ringa direkt istället för att larma en skola.
Upplys människor om hur man ska göra. Hellre ett larm för mycket än ett för lite. När människor inte kan/vill/förmår sköta sitt arbete, då måste det väl finnas möjlighet att som ensam människa kunna nå fram med ett budskap?
Eller förväntar sig samhället att folk ska begå egenmäktig förfarande och kidnappa barn som uppenbart befinner sig i misär?
Om jag ältar för mycket så beror det på att jag sista dagen funderat på vad jag själv skulle gjort och hur jag hade reagerat om jag fått reda på att mina anmälningar och larm blivit banaliserade.
Jag hade nog gått i taket och känt oerhörd ånger över att inte ha kidnappat barnet, lyft ut henne ur sammanhanget, åkt med henne till akuten, slagit på stora trumman.
En eloge till alla de som verkligen försökte; grannarna, Kim och Therese.