2014-05-13, 15:52
Medlem
clitcommanders avatar
Detta har hänt mig ett par gånger när jag rökt men minns specifikt bara 2 av dess. Den ena var när jag och min kamrat var ganska färska på att röka och den andra gången jag minns var ganska nyligen.

Ålder: runt 20
Substans: Cannabis

Jag och min kamrat är jätte bänga och går runt i snigelfart en vinterkväll på stadens gator. Vi går och skrattar och har det bra och livet kan inte bli bättre. Sen helt plötsligt får jag så pass stora mindfucks så jag knappt fattar vad jag tänker på eller vad gör överhuvudtaget. Jag blir smånojjig av det här och försöker (i smyg) typ söka skydd hos min kompis genom att gå lite närmare honom, kolla mig omkring och försöker förklara att jag inte alls vet vad jag tänker på. Han skrattar bara. Jag vänder mig om för att kolla läget lite, då händer det.
När jag kollar bak, både känner jag och ser hur han och jag flyger tillbaka! Vi typ svävar tillbaka 10 meter på raksträckan vi precis gått på. När det här sker får hela jag totalt frispel och börjar gorma om att vi åkte i tiden och jag klänger mig fast på min kompis och jag är skit rädd! Jag säger osammanhängande saker om att jag har blivit helt dum i huvet och att jag inte fattar hur fan det där gick till! Min kompis som inte förstår ett enda dugg bara apgarvar åt mig.
Dom följande minuterna levde jag i total nojja och var helt säker på att jag hade fått någon slags psykos eller liknande. Sen kom jag självklart på bättre tankar sen och allt glömdes bort för kvällen.

Men vadfan hände där egentligen?
Är det bara jag som blivit utsatt för det här? Det var jäkligt läbbigt då men nu i efterhand kan man ju tänka att det låter rätt kul, men det var det knappast
Citera
2014-05-13, 15:57
Medlem
The Crashs avatar
Du fick för en sekund titta in i den fjärde dimensionen. Känner flera som varit med om liknande där dom sett i nutid både dåtid och framtid. Väldigt skumt fenomen må jag säga
Citera
2014-05-13, 16:29
Medlem
Chestbrahs avatar
Jag har varit med om något liknande under två tillfällen när jag rökt cannabis med vänner.

Helt plötsligt så får man en känsla som att tiden hoppar tillbaka. Man trodde att man åkt 30 minuter med bussen så får man ett ryck och så har det endast gått 2 minuter? Sjukt coolt och det känns verkligen som att det är på riktigt.
Citera
2014-05-13, 18:34
Medlem
clitcommanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Jag har varit med om något liknande under två tillfällen när jag rökt cannabis med vänner.

Helt plötsligt så får man en känsla som att tiden hoppar tillbaka. Man trodde att man åkt 30 minuter med bussen så får man ett ryck och så har det endast gått 2 minuter? Sjukt coolt och det känns verkligen som att det är på riktigt.

Ja det är väldigt coolt men kan vara små läbbigt för en rookie, haha!
Citera
2014-05-13, 19:09
Medlem
Fast att tiden går långsamt händer väl alltid vid röka? Jag kommer ihåg en varm sommardag vid stranden. Vi var hur väck som helst och skulle korsa över en plätt med sand mitt på ett fält. Vi hade en liten skvätt vatten kvar och hade typ 15m att gå. Vattnet tog slut och jag fick för mig att vi hade gått i flera timmar och sen helt plötsligt kom gräset. Kollade klockan och det hade inte ens gått en minut.
Citera
2014-05-13, 19:31
Medlem
Kenty-59s avatar
Låter som att du varit på gång att få en psykos, många som knarkar får det..
Citera
2014-05-13, 20:57
Medlem
God bless me,
jag är inte den enda som varit med om detta. Detta hände i min haschdebut!
Citera
2014-05-13, 21:00
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Låter som att du varit på gång att få en psykos, många som knarkar får det..

Låter inte alls som psykos på något sätt. Låter som en relativt mild snetripp, och händer de flesta.

Jag är så trött på hur ordet psykos uttalas av folk hela tiden utan några underlag. Syftar inte på dej, Kenty, men även doktorer och psykologer har lätt för att döma psykos om dom vet att knark är inblandat, även om det kan röra sig om rädsla/trauma efter en stark upplevelse eller panikångest etc.

För det första, och det här har sagts många många gånger på forumet. En person i en psykos förstår inte att han eller hon har en psykos, och anser sig själv vara normal. Däremot blir personen ofta skeptisk till omgivningen, paranoid, hör hur folk pratar om denne, så väl på gatan som på radion. Telefonen är avlyssnad och blablabla.

Jag har ännu inte sätt ett fall av riktig psykos skapad av Cannabis, med det sagt säger jag inte att det inte skett. Enbart att det är relativt ovanligt.

Halucinogener får ofta skulden för psykoser. Men även där är det en väldigt liten minoritet det går så långt för. Och de flesta av dem har något problem sedan innan eller går på någon medicin samtidigt som inte passar sig med den egodödande substansen.

De substanser som utlöser psykos oftast av alla är Tjack och allt speed-liknande, där personen i fråga inte sover och äter rätt på dagar. Vissa klarar det, andra klarar det inte alls. Men jag har sätt 3 riktiga psykoser, en som fortfarande håller i sig sådär 7-8 år senare, även om den personen lärt sig leva med det och fungerar hyfsat bra i samhället (han "läkte sig" med hallucinogener, vilket faktiskt fungerade till en viss grad, den grad att han blev medveten om att något var fel, och att det inte var alla andra som är skumma. Steg ett att komma ur banan).

Opiater har snarare antipsykotiska egenskaper, dock kan folk på avtändning efter långvarigt bruk bete sig psykotiskt, men de har, i alla fall inte i några fall jag läst om, haft någon riktig psykos. Mer ångest som tagit över och tillfällig paranoia för vissa.

Det samma gäller GABA droger som GHB, Alkohol, Benso, Lyrica/Gabapentin etc. Ingenting folk får psykos av. Men avtändningen kan göra folk smått galna då man inte är särskilt frisk psykiskt när man samtidigt mår som döden fysiskt.

Kan inte uttala mig om dissociativa droger, men vet att folk under rus haft drog påverkade psykoser på substanser som PCP t.ex. Finns många youtube klipp om sådant. Detta är dock ett RUS och inte en riktig PSYKOS. Då de landar och inser va fan de gjort egentligen. Samma kan ske med Benso och Z-analoger för den delen.
Citera
2014-05-13, 21:28
Medlem
Samteos avatar
Under the influence helt enkelt, jag och två av mina närmaste polare trippade ganska rejält en gång på riktigt bra röka, kändes som att vi hade gått framåt i en timme men kollade bak och stod på samma plats, kändes det som. Det kallas att vara hög, man trippar, mer eller mindre, o fyfan vad vi garvade och bara njöt resten av kvällen.
Citera
2014-05-13, 21:44
Medlem
clitcommanders avatar
Bara för att förtydliga mitt inlägg lite, det handlade alltså inte om att tiden gick långsam, det handlade om att jag flög baklänges på trottoaren vi gick på!
Citera
2014-05-13, 22:23
Bannlyst
Det har bara hänt mig en gång på cannabis. Då var jag själv ute i skogen (mörkt) och rökte en jävla massa.
Citera
2014-05-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samteo
Under the influence helt enkelt, jag och två av mina närmaste polare trippade ganska rejält en gång på riktigt bra röka, kändes som att vi hade gått framåt i en timme men kollade bak och stod på samma plats, kändes det som. Det kallas att vara hög, man trippar, mer eller mindre, o fyfan vad vi garvade och bara njöt resten av kvällen.

Haha åfan så ni trippa på gräs? sån röka önskar jag att jag kunde få tag på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in