Citat:
Ursprungligen postat av
srinivasa
Vilken fråga var det som åsyftades?
Citat:
När du cyklar utomhus står inte marken stilla i förhållande till cykeln eller hur? Som ett tankeexperiment kan man låtsas att hela jorden är ett löpband, jorden roterar med samma hastighet som cyklisten färdas. Den enda skillnaden blir då luftmotståndet. Vill man ha en helt identisk situation inne som ute skulle man alltså kunna lägga till en stor fläkt framför löpbandet, som blåser i samma hastighet som bandet.
Citat:
Men jeepers, jorden roterar med hastigheten 860 km/h i Stockholmstrakten, det blir rätt våldsam cykeltur eller? Finns det löpband och fläktar med den kapaciteten, inte på mitt gym i alla fall!
Citat:
Nä det fattar väl vem som helst?
Vad jag menade var att se det i ett referenssystem där cykeln står still. När du cyklar, hur vet du att det är du som rör dig och inte jorden? Om du tror att du kan så har du all känd fysik emot dig.
Citat:
Ska bara cykeln stå stilla och hela universum röra sig runt min cykel, det låter lite som storhetsvansinne.
Sen undrar jag om du inte har förläst dig på den där Albert Einstein och hans relationsteorier. Om jag är ute och cyklar, ja, jag menar i verkligheten då inte på flashback, så får jag ju jobba med benen och blir trött, det är ju inte bara att sitta och styra eller som om marken rörde sig mot mig. Sen kanske jag möter Per-Arne som cyklar i motsatt riktning mot mig, jaha så då rör sig jorden mot honom i en riktning och mot i mig i motsatt riktning alltså har vi en riktig jordbävning, det vore just snyggt. Nej jag tror det finns vissa skillnader vad än all känd och okänd "fysik" säger.
Kontext quotat, frågor fetade. Framgår det tydligt nu?
Ur en rent fysikalisk synvinkel har
thjmsmvb helt rätt, oavsett om du trycker att det är storhetsvansinne.