2014-05-12, 18:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jahapp, man vill alltså att Ryssland ska drabbas av tredje gradens sanktioner; jag misstänker Putin sitter och funderar på att sända in FSB för att rensa upp separatisterna snart....
Det bör vara klokare för Putin att sitta still och ta sin hand än mer ifrån separatisterna.

Frågan har redan åter aktualiserats. Denis Pushilin har sagt att republiken Donetsk ska be om att bli annekterade av Ryssland. Jag tror Putin kommer säga nej till det. Men jag tror ändå att han uppskattar krafterna som driver på splittring av Ukraina - en handling i Rysslands linje.

http://www.theguardian.com/world/2014/may/12/ukraine-crisis-donetsk-region-asks-join-russia, idag
2014-05-12, 18:23
Medlem
fridaynightouts avatar
Om folket i öst nu är så pass utsatta av Kiev så kan väl Putin ta och erbjuda dem asyl?

Ryssland är världens största land med gott om plats, likväl har de via internationella avtal förbundit sig att ta emot flyktingar. Så varför kan inte människorättskämpen Putin erbjuda asyl för folket i öst, om de nu terroriseras av Högra sektorn/amerikanska legosoldater och diverse sagomonster? Varför söker inte folket asyl i Ryssland om de terroriseras av "fascisterna i Kiev" och vill vara en del av Ryssland? Det är relativt enkelt gjort. Och som sann människorättskämpe bör Putin se till att de tas emot väl av den ryska staten med höjda pensioner och allt vad det innebär. Jag tycker det är en lösning som hade passat alla.

Separatisterna hade fått möjlighet att slippa terroriseras av sagomonster från Kiev och USA, samtidigt som de hade fått sin önskan uppfylld (bo i Ryssland), Putin hade framstått som sann människorättskämpe som hjälper de utsatta människorna och tar emot dem i sitt land, resterande 80 % av människor i öst hade kunnat andas ut och leva i ett fritt och enat Ukraina. win-win
2014-05-12, 18:27
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Dream on.
Om vallokalerna i Mariupol var öppna i 12 timmar skulle det betyda ungefär en väljare i sekunden.

Jag gjorde ungefär samma överslagsräkning. Dvs för att nå upp till ett valdeltagande på mellan 40-50% av samtliga röstberättigade så måste de 4 vallokalerna under de 12 timmar de var öppna i Mariopol ha registrerat minst en avlämnad röst i sekunden.

Och då inklusive kontroll av valförättaren mot legitimation och röstlängd.

Dvs fullkomligt omöjligt. Sannolikt så ligger valdeltagandet på högst 10% sett till matematiken och redan det är en generös tolkning.
Senast redigerad av DaEzz 2014-05-12 kl. 18:36.
2014-05-12, 18:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det bör vara klokare för Putin att sitta still och ta sin hand än mer ifrån separatisterna.

Frågan har redan åter aktualiserats. Denis Pushilin har sagt att republiken Donetsk ska be om att bli annekterade av Ryssland. Jag tror Putin kommer säga nej till det. Men jag tror ändå att han uppskattar krafterna som driver på splittring av Ukraina - en handling i Rysslands linje.

http://www.theguardian.com/world/2014/may/12/ukraine-crisis-donetsk-region-asks-join-russia, idag

Nja, jag är inte överens om att det är det klokaste, men det finns liksom inte så många bra val kvar för Putin nu. Om han sitter still kommer han se att de nationalistiska stämningar han hetsat fram slår tillbaks mot honom; att han låter "utlandsryssar" lida under den så kallade "fascistjuntan" är knappast en lösning med tanke på retoriken från Moskva.

Å andra sidan börjar Ryssland verkligen lida under sanktionerna samt osäkerheten som detta upptåg skapat, och det sista han vill ha nu är steg tre i sanktionerna. Det torde de flesta sansade bedömare vara överens om. Dessa kommer dock att införas om inte valet den 25e kan genomföras på grund av separatister.

Det är en riktig rävsax för Ryssland nu. Eller, snarare, en riktig björnfälla...
Senast redigerad av bernad_law 2014-05-12 kl. 18:35.
2014-05-12, 18:42
Medlem
Citat:
Nja, jag är inte överens om att det är det klokaste, men det finns liksom inte så många bra val kvar för Putin nu. Om han sitter still kommer han se att de nationalistiska stämningar han hetsat fram slår tillbaks mot honom; att han låter "utlandsryssar" lida under den så kallade "fascistjuntan" är knappast en lösning med tanke på retoriken från Moskva.

Å andra sidan börjar Ryssland verkligen lida under sanktionerna samt osäkerheten som detta upptåg skapat, och det sista han vill ha nu är steg tre i sanktionerna. Det torde de flesta sansade bedömare vara överens om. Dessa kommer dock att införas om inte valet den 25e kan genomföras på grund av separatister.

Det är en riktig rävsax för Ryssland nu. Eller, snarare, en riktig björnfälla...

Ryssland verkligen lida under sanktionerna? du måste skämta elle det är lite rika personer i Ryssland som har fått sina tillgångar frysta och inget annat. Tyskland kommer aldrig offra sin framtid för att göra Usas skit jobb det kan jag lova.
2014-05-12, 18:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Hur menar du? Menar du att separatisterna kommer slå tillbaka mot Putin?

Det bästa i Putins perspektiv bör vara att förefalla ta sin hand från separatisterna så att inte fler sanktioner faller ut. Han kan på det viset även framstå som fredsmäklare. Men jag tror han ser det som en vinst om Donetsk och Lugansk fortsätter driva sin linje med självständighet, bojkottar presidentvalet etc. På det viset destabiliseras Kiev.

Det vill visa sig om Putin klarar av att trovärdigt distansera sig från separatisterna så att inte fler sanktioner faller ut. Men jag tror det är den vägen han väljer att gå. Det kan ha varit det han har planerat hela tiden. Jag tror det är större risker samt ej i enlighet med hans mål att trycka till separatisterna med FSB eller liknande.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-12 kl. 18:57.
2014-05-12, 18:52
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag gjorde ungefär samma överslagsräkning. Dvs för att nå upp till ett valdeltagande på mellan 40-50% av samtliga röstberättigade så måste de 4 vallokalerna under de 12 timmar de var öppna i Mariopol ha registrerat minst en avlämnad röst i sekunden.

Och då inklusive kontroll mot legitimation och röstlängd.

Dvs fullkomligt omöjligt. Sannolikt så ligger valdeltagandet på runt 10% sett till matematiken och redan det är en generös tolkning.

Samma kan sägas om Donetsk.
80 vallokaler med en befolkningsmängd på 950 000 människor.
700 000 är röstberättigade.
Valdeltagande 74 % enligt separatisterna, d.v.s. 518000 röster.

Nu gör vi lite matte. Hur snabbt måste röstningen gå igenom för att 518000 personer ska rösta på 80 vallokaler under 14 timmar?

518000/80/14/60 = 7,7 röster i minuten! Vilket ger ca 7,8 sekunder per röst! Under den tiden ska man hinna legitimera sig, ta valsedeln, läsa igenom den, sätta kryss och slutligen kasta den i valurnan. Och inga missuppfattningar, frågor, konflikter, förseningar får förekomma. Sovjetiska tanter och pensionärer med dålig syn och motorik måste agera ytterst snabbt för att inte förstöra den demokratiska processen. Om någon pensionär med dålig syn tar 2 minuter på sig att ens läsa igenom valsedeln, så måste nästa 22 personer genomföra röstningen under 3 sekunders tid per person, för att hinna med att få in alla 518000 som ska rösta och inte första röstningssystemet.
2014-05-12, 18:53
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Ryssland verkligen lida under sanktionerna? du måste skämta elle det är lite rika personer i Ryssland som har fått sina tillgångar frysta och inget annat. Tyskland kommer aldrig offra sin framtid för att göra Usas skit jobb det kan jag lova.

Steg tre är sektorsanktioner, och jo, Ryssland skulle lida av dem.
2014-05-12, 19:00
Medlem
Savoys avatar
Inte hängt med så bra senaste veckan, men backade inte Putin för några dagar sedan och typ tog sin hand från separatisternas omröstning just för att taktiskt undvika steg 3-sanktioner?

Citat:
"If Russia will support this referendum, we need absolutely agreed action about the third wave of sanctions, well-coordinated between the United States of America and the European Union," Poroshenko told reporters in Berlin shortly before meeting Chancellor Angela Merkel.

http://www.euractiv.com/sections/global-europe/eu-prepares-more-sanctions-against-russia-301998
2014-05-12, 19:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur menar du? Menar du att separatisterna kommer slå tillbaka mot Putin?

Det bästa i Putins perspektiv bör vara att förefalla ta sin hand från separatisterna så att inte fler sanktioner faller ut. Han kan på det viset även framstå som fredsmäklare. Men jag tror han ser det som en vinst om Donetsk och Lugansk fortsätter driva sin linje med självständighet, bojkottar presidentvalet etc. På det viset destabiliseras Kiev.

Det vill visa sig om Putin klarar av att trovärdigt distansera sig från separatisterna så att inte fler sanktioner faller ut. Men jag tror det är den vägen han väljer att gå. Det kan ha varit det han har planerat hela tiden. Jag tror det är större risker samt ej i enlighet med hans mål att trycka till separatisterna med FSB eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Inte hängt med så bra senaste veckan, men backade inte Putin för några dagar sedan och typ tog sin hand från separatisternas omröstning just för att taktiskt undvika steg 3-sanktioner?

http://www.euractiv.com/sections/global-europe/eu-prepares-more-sanctions-against-russia-301998

Problemet är att det inte räcker med att ta händerna från separatisterna för att bli drabbad av sanktioner, det gäller att valet den 25e skall kunna genomföras för att dessa inte skall bli aktuella.

http://www.theguardian.com/world/2014/may/10/russia-threatened-sanctions-ukraine-france-germany

Det jag menar med att det slår tillbaks mot honom är att icke-aktion leder till han tappar stöd hos de storryssar han spelat på under den senare tiden, och att han skulle kunna framstå som vek och undfallande om han inte stödde separatisterna.
2014-05-12, 19:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Jo, ändå införde EU så sent som idag nya sanktioner. Och den tredje vågens sanktioner tycks inte undanröjda. Ryssland behöver nog agera än lite mer isolationistiskt från separatisterna för att undvika det.

European Union foreign ministers meeting in Brussels on Monday added to sanctions they have already imposed on Russia after it annexed Ukraine's Crimea region in March.

They slapped sanctions on two Crimean companies and 13 people in addition to the 48 Russians and Ukrainians already targeted with EU asset freezes and visa bans, diplomats said.

The bloc, along with the United States, has warned that it will take tougher action targeting entire sectors of the Russian economy if Moscow tries to derail Ukraine's May 25 presidential vote.

http://www.dw.de/eu-foreign-ministers-expand-sanctions-on-russia-diplomats-say/a-17629762, idag
2014-05-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Samma kan sägas om Donetsk.
80 vallokaler med en befolkningsmängd på 950 000 människor.
700 000 är röstberättigade.
Valdeltagande 74 % enligt separatisterna, d.v.s. 518000 röster.

Nu gör vi lite matte. Hur snabbt måste röstningen gå igenom för att 518000 personer ska rösta på 80 vallokaler under 14 timmar?

518000/80/14/60 = 7,7 röster i minuten! Vilket ger ca 7,8 sekunder per röst! Under den tiden ska man hinna legitimera sig, ta valsedeln, läsa igenom den, sätta kryss och slutligen kasta den i valurnan. Och inga missuppfattningar, frågor, konflikter, förseningar får förekomma. Sovjetiska tanter och pensionärer med dålig syn och motorik måste agera ytterst snabbt för att inte förstöra den demokratiska processen. Om någon pensionär med dålig syn tar 2 minuter på sig att ens läsa igenom valsedeln, så måste nästa 22 personer genomföra röstningen under 3 sekunders tid per person, för att hinna med att få in alla 518000 som ska rösta och inte första röstningssystemet.
Din beräkning bygger på att det bara finns ett valbås,vilket jag tvivlar på.
Det enda som behöver räknas på är tiden för att släppa ner valsedeln i urnan och legitimering samt avbockning.
Och det kan klaras på några sekunder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in