2014-05-12, 18:27
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej alla fiskeglada ( fiske erfarna) hur gör ni och vart står ni och vad använder ni för beten för att få kilos abborren?
jag har fiskat sen jag var 5 år är idag 43 år, har kört små spinnare i hela mitt liv och undrar om det finns något annat fiskedrag som fungerar bättre?
alla jag känner sig små skeddrag eller jigg, men jag har fan aldrig fått fisk (abborre)på de 2 sistnämnda

så säg mig vart är det bäst djuphålor, grunda vikar på 1-1,5m ?
Citera
2014-05-12, 19:05
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hej alla fiskeglada ( fiske erfarna) hur gör ni och vart står ni och vad använder ni för beten för att få kilos abborren?
jag har fiskat sen jag var 5 år är idag 43 år, har kört små spinnare i hela mitt liv och undrar om det finns något annat fiskedrag som fungerar bättre?
alla jag känner sig små skeddrag eller jigg, men jag har fan aldrig fått fisk (abborre)på de 2 sistnämnda

Mete med småmört brukar vara effektivt för att få lite större abborrar.
Citera
2014-05-12, 19:11
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Räkor som bete är bra, prova.
Citera
2014-05-12, 19:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Tack ska testa i sommar när det nappar som bäst
Citera
2014-05-12, 19:38
Medlem
Starobrnos avatar
Mete med liten mört och två små trekrokar på djupt vatten. 5-15 m djup, och med botten på max 20, dvs inte för pelagiskt. Nån gädda lär väl hugga på också så tafs är att rekommendera.
Citera
2014-05-12, 20:41
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Mete med liten mört och två små trekrokar på djupt vatten. 5-15 m djup, och med botten på max 20, dvs inte för pelagiskt. Nån gädda lär väl hugga på också så tafs är att rekommendera.

Tack så mycket
Citera
2014-05-12, 22:10
Medlem
christerys avatar
Vansinnigt stora får jag ju inte men jag fiskar upp en mört eller nåt, sen tar jag och delar den med kniv och trär på en trekrok som åker ner på den djupare delen av en brant, där brukar det stå lite grövre abbis. Har inte testat med hel fisk, men det skall provas till sommaren.

Meps 2 silver med svarta fläckar får jag mest smått på men lillöringen tar lite större borrar åxå, eller små gäddor. Hade en spinnare med sked+gummi som liknade en liten mört eller nåt+krok. Inte helt fel på abbis men den var lite av/på beroende på vilken sjö jag provade i. Mepsen eller lillöringen var jämnare.

Sen finns det sjöar där dom fan inte nappar alls vissa dagar och nästa så smäller det på nästan varje kast. Men då brukar det inte vara så grova fiskar där heller, strax under kilot som bäst. Sen går man nån km och hittar en sjö med bara tusenbröder i... Då är det bara vandra vidare...

Får en känsla av att insjöar (som jag uteslutande fiskar i) där man använder nät ofta saknar dom riktigt stora exemplaren. Men det är mer en känsla jag har, inte nåt jag kan bevisa.
Citera
2014-05-12, 22:23
Bannlyst
ställ dej bakom ett utsläpp vid vattenverk / vatten turbin där det är strömt vatten , där hittar du garanterat de större borrarna spinnare som låter är att rekomendera och häng på lite räkor på krokarna mitt gamla rekord är 1,28kg borre och tog nästan 25 minuter att få upp den lycka till !!!!
Citera
2014-05-13, 08:34
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
ställ dej bakom ett utsläpp vid vattenverk / vatten turbin där det är strömt vatten , där hittar du garanterat de större borrarna spinnare som låter är att rekomendera och häng på lite räkor på krokarna mitt gamla rekord är 1,28kg borre och tog nästan 25 minuter att få upp den lycka till !!!!

har själv stått och fiskat vid Oskarshamn och vid forsmarks inlopp/utlopp där det är varmt vatten för 5 år sedan och då ficka man stora abborrar
Citera
2014-05-20, 08:51
Medlem
wreckinggirls avatar
Fiskar mest i insjöar, de stora får jag på öppet vatten men nära grynnor och stenar. Och jag har helt skippat spinnare och jiggar. Fått mycket grov abborre på långsmala Rapala på sisådär 20 cm. De är glupska! Sällan jag väger dem, oftast mäter jag dem mot folkölsburken och de ska väl vara typ enochenhalv burk långa innan de får följa med till stekpannan!

Tipset från mig iaf: större vobbler än du tror du ska ha!
Citera
2014-05-20, 12:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Dom största abborrarna (+1kg) har jag tagit på atom flash och jigg. Allt från pelagiskt till fiske vid grund och stenig botten.
I sjön hemma så är beståndet av grövre abborre stor, så det är inte ovanligt att man får ett gäng kg´s abborrar varje år.
Det gäller att man fiskar på platser där man vet att det finns stor fisk. Annars kan det bli svårt.

Ett annat bete jag gärna vill rekommendera är mete med små mörtar, alternativt löja om möjligheten finns att få tag på det.
Riktigt effektivt, men tyvärr har jag varit alldeles för dålig med att fiska med detta de senaste åren (fråga mig inte varför).
Men nu i år ska det bli av.
Inte nog med att det är effektivt, men det är även grymt kul oxå.
Citera
2014-05-24, 01:40
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Det går att fånga det mesta, bara man lär känna platsen man fiskar. Det är inte som att man åker längs E4an och käkar på första bästa krog, det gäller att köra längs vägen och veta vilka krogar som serverar den bästa maten. Likaså gäller fiskeställen. Fiske handlar inte om att köpa ett spö och rulle och förvänta sig att fånga storfisken, det gäller att lära känna platsen, skapa ett förtroende och samhörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in