2014-05-12, 14:14
Bannlyst
Zbigniew Brzezinski är en väldigt otäck och ond person. Jag skulle inte kalla honom för en människa. Hans åsikter och handlingar har lett till massmord under mer än tre årtionden. Det finns ingen frisk människa som ser upp till denna psykopat. Min farmor träffade honom i Krakow en gång och fick, enligt henne, ett otäckt intryck av hur han pratar och vad han säger. Han är en av de som borde ställas inför rätta för brott mot mänskligheten.
2014-05-12, 14:16
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Putin funderar över att lägga ner detta nu. Varje gång han levererar kraftord med moskva som avsändare ringer centralbankschefen och säger "Mr Putin, det är min skyldighet att informera er om att vi har mycket stora kapitalutflöden nu, vi kan dölja 3/4 av utflödet med swappar men problemet kvarstår och upplägget är inte hållbart så många veckor till". Så Putin har fått lite dåliga vibbar. Om han ringer med den vita telefonen kommer den gula ringa en stund senare. Det slår aldrig fel.

Han tröttnade på kontoret och åkte till sochi. När han klev ur bilen stod där en stim med äldre tanter utan tänder "Mr Putin, vi har ingenstans att bo längre!! Ni har rivit våra gamla bostäder och vi har inte råd att bo i de nya!!". Det struntade Putin i. Han drog på sig sin amerikanska kvalitetshjälm och sina amerikanska kvalitetsskridskor från samma amerikanska leverantör, allt importerat med oljepengar - vilket ju trots allt är enklare än att bygga egen industri, importera alltså, och lirade Hockey. Han gjorde många mål och laget vann.

Så nu sitter han och funderar. Hockey eller Kriga. Om man krigar då ringer centralbanken. Om man lirar hockey då ringer Usa Today.

Haha, mycket rolig och träffande sågning, trots att jag inte brukar hålla med dig annars. Men kritiken ovan förtjänar Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Stämmer väl överens med de uppgifter jag har tagit del av under konfliktens gång.
Militären har nedrustats och plundrats. Till följd av detta befinner sig denna nu i kritiskt skick, detta trots att det finns flera solida producenter av modern militärteknologi i Ukraina (exempelvis den modifierade stridsvagnen T-84).

Säkerhetstjänsten, underrättelsetjänster m.m. har alla varit genominfiltrerade av Ryssland under många år, allting detta med Janukovytj stöd.

Men vad jag inte förstår i dessa resonemang (att just ryssarna med just Janukovitjs hjälp har infiltrerat) är, att de förutsätter att hela övriga Ukraina alltid varit fullständigt apatiskt och impotent. Om det är som du skriver, varför har ingen annan gjort något?

Jag tror förklaringen är mycket enklare och rätt odramatisk - Ukraina har alltid haft en mycket nära, och till stor del inte bara dålig utan ofta bra, kontakt med Ryssland, även före Janukovitj. Och den moderna militärteknologi man har haft, har ju ingen varit lika intresserad av som just ryssarna. Och att militären har fått förfalla har helt enkelt haft att göra med pengabrist.

Om Janu varit klart mest korrumperad av alla Ukrainas presidenter, vilket säger en del, så är det så klart värt att kritisera - men han var ju knappast den *förste* eller den ende korrumperade ledaren i det landet. Ryssland försvarar sina intressen i Ukraina desperat med näbbar och klor, men Ukraina hade ju knappast varit en korruptionsfri rättsstat bara för att man hade sluppit Janu eller ryskt inflytande. Se t.ex. på Rumänien/Bulgarien för att jämföra med västallierade på ungefär samma utvecklingsnivå som (eller till och med något högre än) Ukraina.

Kort sagt är jag inte med på att Ukrainas problem genomgående beror på Janukovitj och Ryssland, även om Janu säkert leder stöldligan hittills.
Senast redigerad av Savoy 2014-05-12 kl. 14:30.
2014-05-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns ingen utom andra FSB agenter, troll, Serber eller kommunister som tror på ett ord vad som sägs? Den ryska propagandan är så grov och plump att den framstår som helt debil.
Hänger du inte med. USA har ju själva sagt att John Brennan från CIA varit där och tyska tidningar har rapporterat om CIA och FBI samt läckor från sin underrättelsetjänst att Säkerhetsbolaget "Academi” (formerly Blackwater) har omkring 400 man i Ukraina.

Privata legosoldater som håller ordning på buset i nationalgardet (högra sektorn) och som i sin tur hålls hårt av CIA som styrs av Washington. Det hela betalas med lån från USA och IMF som sen ska återbetalas med hög ränta och annat. Inget nytt men kan inte annat än att bli lite imponerad av upplägget som inte kostar så mycket. Men det fungerar väl dåligt idag i vår uppkopplade värld då sånt här är svårt att dölja, annat var det förr. Vi får väl se hur lyckat det blir men jag tycker det verkar som om USA vill ur denna soppa nu när Krim är förlorat och öst vill gå sin egen väg.

Det är ju detta, hur USA arbetar inom ett land i Europa, som om det vore ett sydamerikanskt land på 70-talet som gör denna kris extra intressant. Att svensk tidningar lyder maktens piska och inget skriver betyder inte att andra tidningar utomlands gör det.

Måste väl backa upp detta med länkar då:

http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-krise-400-us-soeldner-von-academi-kaempfen-gegen-separatisten-a-968745.html

http://www.welt.de/politik/ausland/article127862117/Hunderte-US-Soeldner-sollen-fuer-Kiew-im-Einsatz-sein.html

http://www.bild.de/politik/ausland/ukraine/us-soeldner-von-blackwater-im-einsatz-34992896.bild.html

http://www.bild.de/politik/ausland/nachrichtendienste-usa/dutzende-agenten-von-cia-und-fbi-beraten-kiew-35807724.bild.html

http://news.yahoo.com/cia-fbi-agents-advising-ukraine-government-report-101508429.html

http://www.kyivpost.com/content/ukraine-abroad/agence-france-presse-cia-fbi-agents-advising-ukraine-government-346187.html

http://www.forbes.com/sites/melikkaylan/2014/04/16/why-cia-director-brennan-visited-kiev-in-ukraine-the-covert-war-has-begun/

http://www.reuters.com/article/2014/02/07/us-usa-ukraine-tape-idUSBREA1601G20140207

http://www.msnbc.com/all/why-was-cia-chief-kiev
2014-05-12, 14:28
Medlem
Citat:
Lite intressanta funderingar om det s.k. "valet":

http://www.dn.se/nyheter/varlden/siffrorna-liknar-ett-val-i-nordkorea/

Det där med 10 % låter rimligt, även 20 % hade jag köpt, då det stämmer överens med opinionssiffrorna.

Bara en riktig tokstolle kan tro att de långa köerna man ser på bilderna representerar ett massivt folkligt stöd. Beakta att det i exempelvis Mariupil endast fanns 4 vallkolar, en stad med 460 000 invånare.

Saker och ting har ändrats efter dessa opinionsundersökningar (Odesse, Mariupol). Dessa opinionsundersökningar gäller halva landet, inte bara Luhansk och Donetsk vilket spär ut resultatet. Vidare ger dessa opinionsundersökningar (som utförts efter Krims omröstning men före händelserna i Odessa och Mariupol) att hela 88% av Krimborna vill att Kiev ska respektera Krims röstande om självständighet. 88% ! Vad säger det om det officiella valresultatet på Krim? Vad säger det om opinionsundersökningen där?
2014-05-12, 14:32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Lite intressanta funderingar om det s.k. "valet":

http://www.dn.se/nyheter/varlden/siffrorna-liknar-ett-val-i-nordkorea/

Det där med 10 % låter rimligt, även 20 % hade jag köpt, då det stämmer överens med opinionssiffrorna.

Bara en riktig tokstolle kan tro att de långa köerna man ser på bilderna representerar ett massivt folkligt stöd. Beakta att det i exempelvis Mariupil endast fanns 4 vallkolar, en stad med 460 000 invånare.

Räkna bort personer under 18. Ta bort de som har utländska pass. Lite gamla och sjuka måste också bort. Då har vi 300 000 röstberättigade kvar. Hälften kanske inte vill rösta. Bara 38000 kvar per vallokal. Det går faktiskt att pressa igenom så mycket folk eftersom det går snabbt att kryssa ja eller nej i motsats till då man ska överväga massa olika alternativ. Det blir ett sjuhelsikes arbete för valförrättarna men med rätt organisation klarar de det.
2014-05-12, 14:40
Medlem
flygandemalvakts avatar
http://9gag.com/gag/azbz2eN - Summerar det hela på ett bra och fint sätt

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
...Vi får väl se hur lyckat det blir men jag tycker det verkar som om USA vill ur denna soppa nu när Krim är förlorat och öst vill gå sin egen väg...

Vad anser du skulle påvisa att USA skulle vilja dra sig ur nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
...Det är ju detta, hur USA arbetar inom ett land i Europa, som om det vore ett sydamerikanskt land på 70-talet som gör denna kris extra intressant...

Håller med. Det är onekligen fascinerande, iaf om man antar att det endast är USA som ligger bakom problemen. Spekulerar lite, men EU verkar ju inte vara med i matchen speciellt mycket. Dem representanterna/politiker från EU-länder som öppet stött en nya regimen i Kiev har ju i dem flesta fallen varit relativt kända USA-hantlangare..?
2014-05-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Blackwater (jag kallar dem detta!) strider extremt sällan.
Fast i det här reportaget från Irak verkar dom mer ativa medan marinsoldaterna kryper ihop.
Citat:
http://www.nytimes.com/2009/04/04/world/middleeast/04blackwater.html?_r=0
2014-05-12, 14:56
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Nej Greyhound är inte officiellt kopplat till den amerikanska staten och opererar Greyhound i Ukraina så utgjorde "göra rent hus med separatister" för öppen ridå spiken kistan för deras affärsverksamhet.

Kompetensen hos Kievjuntans egen arme den är vad de själva är av för ull, de klarar tillsynes i huvudtaget inte av att röra sig utan att ha ihjäl någon och vad jag ser är spontana rent taffliga yttringar av den typen som vår egen polis möter på och vilka i största del löses med små medel.
Ta han som blev skjuten framför vallokalen, det finns gott om andra val just i den situationen före att sätta ett skott i den närgångne mannen men den ukrainske soldaten väljer att skjuta, en obeväpnad -ukrainare?

De som är fast i sitt tänk de hittar alltid en förmildrande förklaringsmodell, övriga ser det för vad det är, ett genuint förakt för de "andra" och ett lustmord på det, ingen normalt funtad part deltar i sådant kladd med mindre än en pistol mot tinningen så ja kompetensen hos Kiev den är därför obefintlig och de östra delarna kommer att bryta sig loss förr eller senare.

Kanske vi missar något i tråden? Kan det vara på det sättet att stödet för Kievmaffian är så dålig att de är tvungna att skrapa upp det värsta avskrädet i Ukraina för att kunna utföra dessa uppdrag. Personer utan någon som helst moral och empati.

Historien dom kommer att bli hård mot detta styre och för alla dom som har bistått dessa och stötta dom i deras illdåd och övergrepp mot befolkningen i Ukraina!
2014-05-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Haha, mycket rolig och träffande sågning, trots att jag inte brukar hålla med dig annars. Men kritiken ovan förtjänar Putin.

Men vad jag inte förstår i dessa resonemang (att just ryssarna med just Janukovitjs hjälp har infiltrerat) är, att de förutsätter att hela övriga Ukraina alltid varit fullständigt apatiskt och impotent. Om det är som du skriver, varför har ingen annan gjort något?

Jag tror förklaringen är mycket enklare och rätt odramatisk - Ukraina har alltid haft en mycket nära, och till stor del inte bara dålig utan ofta bra, kontakt med Ryssland, även före Janukovitj. Och den moderna militärteknologi man har haft, har ju ingen varit lika intresserad av som just ryssarna. Och att militären har fått förfalla har helt enkelt haft att göra med pengabrist.

Om Janu varit klart mest korrumperad av alla Ukrainas presidenter, vilket säger en del, så är det så klart värt att kritisera - men han var ju knappast den *förste* eller den ende korrumperade ledaren i det landet. Ryssland försvarar sina intressen i Ukraina desperat med näbbar och klor, men Ukraina hade ju knappast varit en korruptionsfri rättsstat bara för att man hade sluppit Janu eller ryskt inflytande. Se t.ex. på Rumänien/Bulgarien för att jämföra med västallierade på ungefär samma utvecklingsnivå som (eller till och med något högre än) Ukraina.

Kort sagt är jag inte med på att Ukrainas problem genomgående beror på Janukovitj och Ryssland, även om Janu säkert leder stöldligan hittills.

Det sistnämnda håller jag med om och problemet är att de kandidater som ställer upp tillhör samma gamla skara även om de inte är i klass med Janu. Fredagnatt brukar ju tala om sitt breda kontaktnät så då ska jag också göra det. Har precis talat med en nära vän i östra Ukraina som absolut inte är pro Ryssland och som arbetar för valkommissionen till valen den 25. Personens problem är att Han/Hon inser att enda vägen fram är genom val men det finns ingen vettig kandidat. Detta är det sorgliga och problematiska.
2014-05-12, 15:00
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
"Paramilitär specialstyrka" är sannolikt en eufemism för de nyligen upptagna delarna ur nynazistiska Högra Sektorn. En svensk nazist är aktiv i den ukrainska militären, och tillhör en speciell anti-terroristisk styrka. Mycket möjligt att han aktiverats i östra Ukraina just nu.

Är det samme man sa upp sitt arbete för att kunna delta i upploppen i Maidan och senare blev värvad till den Ukrainska "armén" ?
2014-05-12, 15:08
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Ingen hade ju möjlighet att göra något, eftersom samtliga instanser var korrumperade av Janukovytj och hans människor. Alla med makt var ju hos Donetsk-klanen. Det talades länge om det, det skrevs om det i media, men vad menar du att någon borde ha gjort? De gjorde ju revolution till slut, så det säger väl en hel del.

Nej, Ukrainas problem beror inte enbart på Janukovytj, det beror på ett korrupt styre under samtliga år av Ukrainas självständighet. Janukovytj hade dock oturen att slå rekord i korruption, och dessutom gå över gränsen i fråga om demokrati och mänskliga rättigheter, detta kombinerat med ett stärkt och moget ukrainskt civilsamhälle som inte kunde tolerera detta. Vad gäller Ryssland så har Janukovytj dessutom gått den "ryska vägen" mer än någon annan ledare i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Det sistnämnda håller jag med om och problemet är att de kandidater som ställer upp tillhör samma gamla skara även om de inte är i klass med Janu. Fredagnatt brukar ju tala om sitt breda kontaktnät så då ska jag också göra det. Har precis talat med en nära vän i östra Ukraina som absolut inte är pro Ryssland och som arbetar för valkommissionen till valen den 25. Personens problem är att Han/Hon inser att enda vägen fram är genom val men det finns ingen vettig kandidat. Detta är det sorgliga och problematiska.

Nämn mig ett val i modern ukrainsk historia där detta problem inte funnits?

Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kanske vi missar något i tråden? Kan det vara på det sättet att stödet för Kievmaffian är så dålig att de är tvungna att skrapa upp det värsta avskrädet i Ukraina för att kunna utföra dessa uppdrag. Personer utan någon som helst moral och empati.

Historien dom kommer att bli hård mot detta styre och för alla dom som har bistått dessa och stötta dom i deras illdåd och övergrepp mot befolkningen i Ukraina!

Kan det vara dessa amerikaner som härjar i Ukraina?
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10155297_516368305153017_6838935075981664247_n.jpg
2014-05-12, 15:23
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ingen hade ju möjlighet att göra något, eftersom samtliga instanser var korrumperade av Janukovytj och hans människor. Alla med makt var ju hos Donetsk-klanen. Det talades länge om det, det skrevs om det i media, men vad menar du att någon borde ha gjort? De gjorde ju revolution till slut, så det säger väl en hel del.

Vägrat ta emot mutor? Alla kan ju inte till 100 % från början varit från "Donetsk-klanen" (var inte Janu från Charkiv förresten?)
Edit: Ok såg nu att det var Donetsk, mindes bara något reportage om hans första flykt från Kiev som gick "hem till Charkiv" enligt källan ifråga.

Citat:
Nämn mig ett val i modern ukrainsk historia där detta problem inte funnits?

Fast om detta grundläggande huvudproblem inte åtgärdats känns det väl inte direkt meningsfullt att kasta in landet i kaos som maktskiftet så klart gav upphov till? Det känns som om man möjligen löst vissa gamla problem, men skapat flera nya (även bortsett från Rysslands agerande, som jag inte stödjer).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in