Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Putin funderar över att lägga ner detta nu. Varje gång han levererar kraftord med moskva som avsändare ringer centralbankschefen och säger "Mr Putin, det är min skyldighet att informera er om att vi har mycket stora kapitalutflöden nu, vi kan dölja 3/4 av utflödet med swappar men problemet kvarstår och upplägget är inte hållbart så många veckor till". Så Putin har fått lite dåliga vibbar. Om han ringer med den vita telefonen kommer den gula ringa en stund senare. Det slår aldrig fel.
Han tröttnade på kontoret och åkte till sochi. När han klev ur bilen stod där en stim med äldre tanter utan tänder "Mr Putin, vi har ingenstans att bo längre!! Ni har rivit våra gamla bostäder och vi har inte råd att bo i de nya!!". Det struntade Putin i. Han drog på sig sin amerikanska kvalitetshjälm och sina amerikanska kvalitetsskridskor från samma amerikanska leverantör, allt importerat med oljepengar - vilket ju trots allt är enklare än att bygga egen industri, importera alltså, och lirade Hockey. Han gjorde många mål och laget vann.
Så nu sitter han och funderar. Hockey eller Kriga. Om man krigar då ringer centralbanken. Om man lirar hockey då ringer Usa Today.
Haha, mycket rolig och träffande sågning, trots att jag inte brukar hålla med dig annars. Men kritiken ovan förtjänar Putin.
Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Stämmer väl överens med de uppgifter jag har tagit del av under konfliktens gång.
Militären har nedrustats och plundrats. Till följd av detta befinner sig denna nu i kritiskt skick, detta trots att det finns flera solida producenter av modern militärteknologi i Ukraina (exempelvis den modifierade stridsvagnen T-84).
Säkerhetstjänsten, underrättelsetjänster m.m. har alla varit genominfiltrerade av Ryssland under många år, allting detta med Janukovytj stöd.
Men vad jag inte förstår i dessa resonemang (att just ryssarna med just Janukovitjs hjälp har infiltrerat) är, att de förutsätter att hela övriga Ukraina alltid varit fullständigt apatiskt och impotent. Om det är som du skriver, varför har ingen annan gjort något?
Jag tror förklaringen är mycket enklare och rätt odramatisk - Ukraina har alltid haft en mycket nära, och till stor del inte bara dålig utan ofta bra, kontakt med Ryssland, även före Janukovitj. Och den moderna militärteknologi man har haft, har ju ingen varit lika intresserad av som just ryssarna. Och att militären har fått förfalla har helt enkelt haft att göra med pengabrist.
Om Janu varit klart mest korrumperad av alla Ukrainas presidenter, vilket säger en del, så är det så klart värt att kritisera - men han var ju knappast den *förste* eller den ende korrumperade ledaren i det landet. Ryssland försvarar sina intressen i Ukraina desperat med näbbar och klor, men Ukraina hade ju knappast varit en korruptionsfri rättsstat bara för att man hade sluppit Janu eller ryskt inflytande. Se t.ex. på Rumänien/Bulgarien för att jämföra med västallierade på ungefär samma utvecklingsnivå som (eller till och med något högre än) Ukraina.
Kort sagt är jag inte med på att Ukrainas problem genomgående beror på Janukovitj och Ryssland, även om Janu säkert leder stöldligan hittills.