2006-08-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Som vanligt undviker du sakfrågorna i mina inlägg... Iran och Syrien har inga militära styrkor i södra libanon och ockuperar därmed inte Libanon.
Libanon har bättre saker att göra än att starta inbördeskrig som man troligtvis skulle förlora, därför har man varit försiktiga med hizbollah.

Anledningen till att galloway hade gått bra att visa en källa för att hizbollah hindrar civila från att fly ssamt att dom vill se så mkt döda civila som möjligt är att du kommer inte att hitta den källen... tok!

Hizbollah är skit. Det håller du med om? Hizbollah är en terroristorganisation. Dom har inte skrivit under FJärde Genevekonventionen. Israel är en stat som har skrivit under den. Ändå viljer du att bara klaga på Hizbollah krigsförbrytelser. Jag är inte nazist eller rasist.

Israel måste prioriteras helt enkelt för att dom står för den största delen av skadan. Kortsiktigt och långsiktigt. Och även för att dom inte visar någon som helst respekt för konventioner dom skrivit under, och därmed underminerar betydelsen av både FN och konventionerna.

No offence, men du är inte så smart va?

Hur bör Israel svara när Hizbollah använder civila byggnader och de som bor i dem som mänskliga sköldar för sina fina raketer? När varken Libanons armé, eller de stater med störst inflytande (Iran och Syrien) inte lyfter ett finger för att få Hizbollah att sluta med detta? Erkänner du åtminstone Israels rätt att försvara sitt territorium? Hizbollah angriper städer med sina raketer, deras mål är att döda och förstöra så mycket infrastruktur som möjligt, de ger knappast Israel något val.
Citera
2006-08-23, 15:57
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl

En rolig sak som nämns i det andra reportaget är att Hizbollah efter vapenvilan uppenbarligen fick eskortera Israeliska trupper över gränsen för att rädda dem från den folkliga vreden
Ha, snacka om att fly med svansen mellan benen!

Är det sådan historier ni tror på...så har inte enbart svansen fått plats mellan era ben, utan även det som vanligen brukar finnas mellan öronen!

mvh/Givati
Citera
2006-08-23, 16:03
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreaS1
IDF är professionella, när de är i ute i tjänst så vet de inte för det mesta vad som händer i landet. Man utför sitt arbete först. De tappar inte fattningen eller hämdattackerar civila som du vill få det till. Andra faktorer kan vara att de har fått fel information eller kanske helt enkelt gjorde ett misstag.
Självklart förstår jag handlingen och dessutom ursäktar den.

Nu motsäger du dig själv, i samma inlägg dessutom: Professionella-Misstag. Så, de är emotionellt helt frikopplade men inte förmögna att skilja på FN-högkvarter och civila bilar? Professionellt!

Har du tex sett filmerna med gränsvakter som tappar behärskningen och bla tvingar en kvinna att dricka rengöringsmedel? tror du verkligen att detta är robotar som saknar känslor? det är människor, varken mer eller mindre. De begår misstag, de utför hämndaktioner, de är personligen drabbade av förluster pga kriget mm mm. Och detta ursäktar du. Ska vi ha en stat som tillåts/ursäktas detta beteende.

Ska vi tillåta vår stat och polis/militär begå övergrepp utan att ställa ansvariga inför rätta? de är ju professionella.
Citera
2006-08-23, 16:08
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Hur bör Israel svara när Hizbollah använder civila byggnader och de som bor i dem som mänskliga sköldar för sina fina raketer? När varken Libanons armé, eller de stater med störst inflytande (Iran och Syrien) inte lyfter ett finger för att få Hizbollah att sluta med detta? Erkänner du åtminstone Israels rätt att försvara sitt territorium? Hizbollah angriper städer med sina raketer, deras mål är att döda och förstöra så mycket infrastruktur som möjligt, de ger knappast Israel något val.
Här är ett förslag på vad Israel borde gjort:
Citat:
Mitt förslag på vad Israel borde gjort är att Israelerna skulle sammarbetat med libanon mot hizbollah. Åtminstone försökt att förhandla med LIBANON innan man anföll LIBANON.
Jag anser att ISrael har invaderat Libanon utan anledning. Jag håller därför med om att Libanon bestraffas för något dom inte varit inblandade i.
Citera
2006-08-23, 16:10
Medlem
AndreaS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Nu motsäger du dig själv, i samma inlägg dessutom: Professionella-Misstag. Så, de är emotionellt helt frikopplade men inte förmögna att skilja på FN-högkvarter och civila bilar? Professionellt!

Har du tex sett filmerna med gränsvakter som tappar behärskningen och bla tvingar en kvinna att dricka rengöringsmedel? tror du verkligen att detta är robotar som saknar känslor? det är människor, varken mer eller mindre. De begår misstag, de utför hämndaktioner, de är personligen drabbade av förluster pga kriget mm mm. Och detta ursäktar du. Ska vi ha en stat som tillåts/ursäktas detta beteende.

Ska vi tillåta vår stat och polis/militär begå övergrepp utan att ställa ansvariga inför rätta? de är ju professionella.

Precis som du själv påpekar är det människor!! Men även professionella gör misstag.Förstår du så långt? Nej, jag har inte sett sådana filmer. Jag tvivlar dessutom att de är *äkta* Fram med bevisen lille satanist att Israel begår hämdaktioner!?
Citera
2006-08-23, 16:16
Medlem
wootens avatar
Citat:
Precis som du själv påpekar är det människor!! Men även professionella gör misstag.Förstår du så långt? Nej, jag har inte sett sådana filmer. Jag tvivlar dessutom att de är *äkta* Fram med bevisen lille satanist att Israel begår hämdaktioner!?

Men misstagen kan inte ursäktas.
Citera
2006-08-23, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Är det sådan historier ni tror på...så har inte enbart svansen fått plats mellan era ben, utan även det som vanligen brukar finnas mellan öronen!

mvh/Givati

Vissa här tror bara på vad dom själva vill tro igentligen är sant
Citera
2006-08-23, 16:24
Medlem
AndreaS1s avatar
Citat:
Men misstagen kan inte ursäktas.

Men det kan Hizbollahs direkta attack mot civila? Kom ut ur gaderoben!
Citera
2006-08-23, 16:24
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Vissa här tror bara på vad dom själva vill tro igentligen är sant
Det stämmer.
Citera
2006-08-23, 16:58
Medlem
humanlifes avatar
Jag tycker att Amnestys rapport var så viktig, så jag lägger ut länken igen.

http://net11.amnesty.se/www/ext/doc?docid=hem/xml-pressnotiser-latest/D8A804461E007A0CC12571D2006299C8

"Medveten förstörelse eller oavsiktlig skada?

På onsdagen presenterade Amnesty en rapport som visar hur Israel medvetet riktade in sig på att förstöra den civila infrastrukturen i Libanon. I rapporten kräver Amnesty också att FN tillsätter en grupp av oberoende experter som får i uppdrag att utreda de krigsförbrytelser som har begåtts av bägge parter i konflikten.

Israels förstörelse av tusentals hem, bombattacker mot broar, vägar, vattenreservoarer och oljecisterner var en integrerad del i Israels militära strategi snarare än "oavsiktlig skada" till följd av lagliga attacker mot militära mål, anser Amnesty.

- Israels försäkringar att attackerna har varit lagliga är uppenbarligen felaktiga. Många av de attacker som beskrivs i Amnestys rapport är krigsförbrytelser, urskillningslösa och oproportionerliga. Bevisen som finns med i rapporten pekar i stället på att den omfattande förstörelsen av kraft-och vattenverk, liksom infrastruktur för transporter som är nödvändiga för leveranser av mat och humanitär hjälp, var medveten och en integrerad del i en militär strategi, säger Kate Gilmore, biträdande generalsekreterare för Amnesty International.

Den israeliska regeringen har hävdat att den har riktat in sig på mål som har utgjort Hizbollahfästen och att de skador som har drabbat den civila infrastrukturen beror på att Hizbollah använde civilbefolkningen som en mänsklig sköld.

- Attackernas mönster och omfattning gör att Israels påstående om att detta har varit oavsiktliga skador inte är trovärdigt. Civila offer på bägge sidor förtjänar rättvisa. Övergreppens allvarliga natur gör att en utredning av parternas agerande är än mer brådskande. De som har begått krigsförbrytelsr måste ställas inför rätta och offren måste få kompensation, anser Amnesty."

"Läs rapporten: Israel/Lebanon, Deliberate destruction or "collateral damage"? Israeli attacks on civilian infrastructure."

DN:s presentation av rapporten är också värd uppmärksamhet, då den vinklar rapporten kraftigt och gör Israel och Hizbollah till lika goda kålsupare!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=567172&previousRenderType=2

Det skulle vara intressant att "höra" vad sionisterna säger om rapporten!

/humanlife
Citera
2006-08-23, 18:31
Medlem
Carpe Diems avatar
OT raderat
/mod.
Citera
2006-08-24, 02:31
Medlem
Bonzos avatar
Citat:

Idiot! en av filmerna (kommer inte ihåg namnet) vann eller var nominerad till Guldpalmen för något år sedan och handlade om gränsposteringar där vakterna löper amok och terroriserar vanliga civila i ren tortyr. Leta själv vad filmen hette, det är ingen hemlighet.

Precis som jag påpekar; människor! det var du som hävdade att de var "professionella" och står över handlingar som grundas på mänskliga brister som hämndlystnad mm. Fattar du ens vad du skriver själv? du argumenterar just nu mot dig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in