2014-05-11, 22:21
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Bristande intelligens och social utsatthet är knappast "folkgrupp".

Majoriteten av människorna i östra Ukraina är faktiskt adekvata människor. Dessa beväpnade s.k. separatister är regionens avskum. Trådarna hålles av Ryssland och till Ryssland närstående kriminella grupper (Janukovytj & co). Som verktyg har man lokala kriminella, alkisar och övriga utsatta grupper. Lägg dessutom till inkörda ryssar. Inget gott eller folkligt kan komma från det.

Sen har vi visst lokalt stöd. Människor som dagligen matas med sagor om Högra sektorn och USA. Dessa människor vet knappast vad de själva vill. De är bara missnöjda med allt och vill uttrycka sitt missnöje. Men faktum kvarstår, majoriteten är inte intresserade av att förenas med Ryssland, även om de flesta ogillar den nuvarande regimen i Kiev.

Ett exempel på vad du har kallat dom för tidigare: "fega ryska fascisterna." I och med ordet ryska så handlar detta nu om etnicitet och således en folkgrupp!
2014-05-11, 22:22
Medlem
OldWolfs avatar
Kan instämma med journalisten Graham Philips på plats I östra Ukraina (jag vet att han jobbar för RT)
Citat:
GrahamWPhillips ‏@GrahamWP_UK 11 min
To put these referendums into context, they've been held against backdrop of civil war. From evidence, east of Ukraine has done a good job.
2014-05-11, 22:24
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
En del kanske kommer ihåg ryssen som skrev om Rysslands erfarenheter av OSCE-observatörer i Tjetjenien. Han menade att om dom skickar OSCE-observatörer till Ukraina kunde dom lika gärna ha T-shirts med följande i stora bokstäver: CIA, MI6, DGSE eller KSI.

Jag vill inte med det här inlägget insinuera att svensken var skickad av KSI, men en del ryssar kanske ser det så.

Jag kan historier äldre än så och det samstämmigt ur alla läger, det har i krig aldrig funnits några neutrala observatörer.
2014-05-11, 22:26
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Tja, fast nu ljuger du ju.
Du vet lika mycket som mig vilka det var som sköt. D.v.s. du vet inte. Du spekulerar bara och väljer den version som bäst passar din egen vilja och uppfattning.

Nog kan jag tycka att man inte ska angripa beväpnade militärer och närma sig dem på ett aggressivt sätt. Man kan ju räkna med konsekvenser. Jag skulle vilja se vad som hände om någon närmade sig rysk militär på detta sätt. Men fortfarande tycker jag självklart att det är vedervärdigt att skjuta mot obeväpnade civila, även om det utifrån videos verkar vara rikoschett. Tids nog får vi veta vilka det är som ligger bakom skotten.

Precis som i din rapportering av de utstuckna ögonen på överstelöjtnanten i Mariupol!
2014-05-11, 22:31
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ett exempel på vad du har kallat dom för tidigare: "fega ryska fascisterna." I och med ordet ryska så handlar detta nu om etnicitet och således en folkgrupp!

Nej, det handlar om en auktoritär världsåskådning och tillvägagångssätt som finns representerat i landet ifråga. Precis som det finns modiga ryska demokrater så finns det fega ryska fascister.

Men vill du likställa fascism med ryssar så säger det väl mer om dig, än det gör om mig.
2014-05-11, 22:43
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Nej, det handlar om en auktoritär världsåskådning och tillvägagångssätt som finns representerat i landet ifråga. Precis som det finns modiga ryska demokrater så finns det fega ryska fascister.

Men vill du likställa fascism med ryssar så säger det väl mer om dig, än det gör om mig.

Jag har faktiskt bara ordagrant citerat vad du tidigare benämnt separatister i östra Ukraina för i ett tidigare inlägg.

Jag benämner inte på dom på det sättet, men det gör du. Alltså, du anser dom består av fyllesvin....
2014-05-11, 22:44
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Har inte den i rummet lite spetsigare näsa?

Jo det ser så ut i profil men jag såg bara en bild med honom i profil så det är svårt att avgöra. Mannen har ett osymmetriskt ansikte fullt av vinklar så jag koncenterade mig på haklinjen och halsen i stället och där ser jag stora likheter.

Väl utvald eller en ren tillfällighet men ett sådant utseende kan man placera i stort var fan som helst ifrån Svarta havet upp till Tyskland, en dansk är det sista som slår mig.
2014-05-11, 22:49
Medlem
Frågan inför den 25 kvarstår: Vem ska de som inte vill ha ett fortsatt Oligarkvälde rösta på?
Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan kandidat och därmed är det upplagt för fortsatta problem.

Hur kommer då EU agera?

Både Sverige och Tyskland har på olika sätt öppnat för att EU ska kunna dra sig ur sina ekonomiska åtaganden.

Till detta kommer att både Sverige och Polen eventuellt kommer att ha nya regeringar snart. Hur kommer det inverka på intresset för Ukraina?

Samtidigt ska samtalen med Iran fortsätta och i detta är Ryssland en nyckelspelare. Denna fråga är på många sätt betydligt viktigare för USA än Ukraina så blir intressant att följa turerna.
2014-05-11, 22:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Man måste verkligen ge beröm till folket i östra Ukraina som vågar gå och rösta trots att det är Kievs paramilitärer, lego knektar från Blackwater, Pravyj Sektor mördarna som kommer till vissa vallokalen och skjuter människor som vill rösta

Här är en video där Kievs mördarna blockerade en vallokal i Östra Ukraina och sköt mot folk som kom för att rösta, en man blev mördad direkt
https://www.youtube.com/watch?v=uuOW7Zt-7rE#t=39
skjuten ihjäl, obeväpnad, bara för att han ville rösta
Dödsskjutningarna rapporterades faktiskt i tv4nyheterna. Håller media på att glida från det okritiska hyllandet av kuppmakarna i Kiev, mot en mer nyanserad hållning?
2014-05-11, 22:53
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Frågan inför den 25 kvarstår: Vem ska de som inte vill ha ett fortsatt Oligarkvälde rösta på?
Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan kandidat och därmed är det upplagt för fortsatta problem.

Finns exempelvis Anatoliy Hrytsenko från centrala Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Samtidigt ska samtalen med Iran fortsätta och i detta är Ryssland en nyckelspelare. Denna fråga är på många sätt betydligt viktigare för USA än Ukraina så blir intressant att följa turerna.

Utgångsläget i samtalen med Iran lär ju försämras med tanke på att Budapest Memorandum on Security Assurances inte hölls. Inget bra politiskt exempel om man söker åstadkomma kärnvapennedrustning.
2014-05-11, 23:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Dödsskjutningarna rapporterades faktiskt i tv4nyheterna. Håller media på att glida från det okritiska hyllandet av kuppmakarna i Kiev, mot en mer nyanserad hållning?

Snarare handlar det om att de stora nyhetskanalerna nu börjar få folk dvs utrikeskorrar på plats.
2014-05-11, 23:09
Medlem
naturtvåls avatar
En till demonstration, nu i Grekland mot nynazismen i Ukraina. Demon hölls den 8/5-2014.

http://dearkitty1.wordpress.com/2014/05/08/greek-demonstration-against-neo-nazism-in-ukraine/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in