2014-05-11, 16:56
Medlem
Aftonbladet har publicerat en lista på hur våra kandidater till eu valet har presterat på högskoleprovet. Med varierande resultat!!! Det är en bragd av Anwahr Athahb (MP) att lyckas skriva 0,0 på högskoleprovet. Är det ens möjligt? Linda Snecker (VP): 0,3 och Arba Kokalari (M): 0,5 lyckades inte heller så bra.

Frågeställningen att diskutera är om man verkligen är lämplig att arbeta som politiker om man lyckas nolla högskoleprovet? Jag begär inte att man ska skriva toppbetyg men man börjar ju fundera om man är så kass att man nollar provet. Vad tycker ni?

Topplista
Namn Parti Resultat högskoleprovet
Max Andersson, Miljöpartiet: 2,0
Mattias Bjärnemalm, Piratpartiet: 2,0
Johan Danielsson, Socialdemokraterna: 2,0
Paula Bieler, Sverigedemokraterna: 2,0
Rick Falkvinge, Piratpartiet: 1,9
Kristina Yngwe, Centerpartiet: 1,8
Mattias Olsson, Socialdemokraterna: 1,8
Mia Sydow Mölleby, Vänsterpartiet: 1,8
Christofer Fjellner, Moderaterna: 1,7
Hanna Wagenius, Centerpartiet: 1,6
Maria Weimer, Folkpartiet: 1,6
Sara Skyttedal, Kristdemokraterna: 1,6
Jakop Dalunde, Miljöpartiet: 1,6
Björn Lindgren, Miljöpartiet: 1,6

Bottenlista
Anwahr Athahb, Miljöpartiet: 0,0
Linda Snecker, Vänsterpartiet: 0,3
Arba Kokalari, Moderaterna: 0,5
Anna Hedh, Socialdemokraterna: 0,6
Caroline Szyber, Kristdemokraterna: 0,7
Julia Kronlid, Sverigedemokraterna: 0,7
Johnny Skalin, Sverigedemokraterna: 0,8
Robert Hannah, Folkpartiet: 0,9
Jelena Drenjanin, Moderaterna: 0,9
Evin Incir, Socialdemokraterna: 0,9
Stina Svensson, Feministiskt initiativ: 0,9
Citera
2014-05-11, 17:11
Medlem
bithaxs avatar
Varför har dom gjort högskoleprovet?
Hade dom inte betyg så det räckte till att komma in på stadsvetenskap eller socionom?
Citera
2014-05-11, 17:21
Medlem
Citat:
Jag var sjuk den dagen och fullföljde inte provet, säger hon till Aftonbladet.

Att hon inte gjorde provet skulle väl kunna vara en rimlig förklaring till varför det blev 0 poäng. Rent statistiskt så är det väl ganska liten chans att lyckas få 0,0 om man chansade på alla frågor?
Citera
2014-05-11, 18:11
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Att hon inte gjorde provet skulle väl kunna vara en rimlig förklaring till varför det blev 0 poäng. Rent statistiskt så är det väl ganska liten chans att lyckas få 0,0 om man chansade på alla frågor?

Nu skrev jag knappast 2.0 den enda gången jag gjorde provet, men anser ändå att skriva 0.3 är en jävla bedrift det också.
Citera
2014-05-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Nu skrev jag knappast 2.0 den enda gången jag gjorde provet, men anser ändå att skriva 0.3 är en jävla bedrift det också.
Ja, absolut. Det är lite mer anmärkningsvärt än någon som fick 0,0 tycker jag nog för då kan man inte längre hänvisa till att man inte gjort provet
Citera
2014-05-11, 18:23
Medlem
Skalin var väl SDs finansgeni tidigare? Gick ju sådär på provet. Men är inte detta konfidentiella handlingar?
Citera
2014-05-11, 18:58
Medlem
Starvids avatar
Att få 0,0 på provet betyder inte att man får noll poäng, eftersom betygen är normalfördelade. Jag antar att 0,0 innebär att man är bland de allra sämsta som gör provet, säg den sämsta tjugondelen eller hundradelen.
Citera
2014-05-11, 21:17
Medlem
lagu2653s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxor
Aftonbladet har publicerat en lista på hur våra kandidater till eu valet har presterat på högskoleprovet. Med varierande resultat!!! Det är en bragd av Anwahr Athahb (MP) att lyckas skriva 0,0 på högskoleprovet. Är det ens möjligt? Linda Snecker (VP): 0,3 och Arba Kokalari (M): 0,5 lyckades inte heller så bra.

Frågeställningen att diskutera är om man verkligen är lämplig att arbeta som politiker om man lyckas nolla högskoleprovet? Jag begär inte att man ska skriva toppbetyg men man börjar ju fundera om man är så kass att man nollar provet. Vad tycker ni?

Topplista
Max Andersson, Miljöpartiet: 2,0
Mattias Bjärnemalm, Piratpartiet: 2,0
Johan Danielsson, Socialdemokraterna: 2,0
Paula Bieler, Sverigedemokraterna: 2,0
Rick Falkvinge, Piratpartiet: 1,9
Kristina Yngwe, Centerpartiet: 1,8
Mattias Olsson, Socialdemokraterna: 1,8
Mia Sydow Mölleby, Vänsterpartiet: 1,8
Christofer Fjellner, Moderaterna: 1,7
Hanna Wagenius, Centerpartiet: 1,6
Maria Weimer, Folkpartiet: 1,6
Sara Skyttedal, Kristdemokraterna: 1,6
Jakop Dalunde, Miljöpartiet: 1,6
Björn Lindgren, Miljöpartiet: 1,6

Bottenlista
Anwahr Athahb, Miljöpartiet: 0,0
Linda Snecker, Vänsterpartiet: 0,3
Arba Kokalari, Moderaterna: 0,5
Anna Hedh, Socialdemokraterna: 0,6
Caroline Szyber, Kristdemokraterna: 0,7
Julia Kronlid, Sverigedemokraterna: 0,7
Johnny Skalin, Sverigedemokraterna: 0,8
Robert Hannah, Folkpartiet: 0,9
Jelena Drenjanin, Moderaterna: 0,9
Evin Incir, Socialdemokraterna: 0,9
Stina Svensson, Feministiskt initiativ: 0,9
Kan du posta hela listan?
Citera
2014-10-13, 06:14
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför har dom gjort högskoleprovet?
Hade dom inte betyg så det räckte till att komma in på stadsvetenskap eller socionom?

Nu kan jag ju inte svara för övriga, men för min del var låga betyg i gymnasiet ett skäl att skriva högskoleprovet. Att aldrig behöva fundera på om man ska bli antagen till en kurs man söker till är en ganska schysst trygghet.

Det andra skälet var att jag slapp en dags fältövning i det militära för att åka in och skriva provet. Lätt värt att skriva provet två gånger bara därför :-)
Citera
2014-10-14, 07:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Nu kan jag ju inte svara för övriga, men för min del var låga betyg i gymnasiet ett skäl att skriva högskoleprovet. Att aldrig behöva fundera på om man ska bli antagen till en kurs man söker till är en ganska schysst trygghet.

Det andra skälet var att jag slapp en dags fältövning i det militära för att åka in och skriva provet. Lätt värt att skriva provet två gånger bara därför :-)

Många vill väl bara pröva på hur det är utan att de behöver ha resultatet. Behöver man få höga poäng gör man tidigare test innan och gör om provet om man inte är nöjd.

Högskoleprovet har absolut ingen med smart att göra utan visar att man pluggat på och är hyfsat allmänbildad.
Citera
2014-10-14, 09:52
Medlem
Jag har inte själv skrivit det riktiga högskoleprovet så jag vet inte hur det går till och arrangeras, fast jag antar att av alla som skriver riktiga bottenbetyg finns det några som kunde prestera mycket bättre.

Några av bottenbetygspersonerna har märkt att de inte kommer prestera det de önskat utan kanske endast medelmåttigt och väljer då att sitta av tiden med dagdrömmar eller meditation. Som sagt jag vet inte om man kan avbryta ett högskoleprov när man väl börjat eller om man kan lämna mitt i utan att göra alla delar.

Min poäng är att bottenbetygen kanske är missvisande. Eller egentligen det är en fråga, kan bottenbetyg spegla något annat än personens förmåga att skriva högskoleprov?
Citera
2014-10-14, 10:31
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Skalin var väl SDs finansgeni tidigare? Gick ju sådär på provet. Men är inte detta konfidentiella handlingar?

Mygglade inte Skalin och höll på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in