Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-05-10, 21:21
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Varför står han och säger att vi är kritiska till demokrati? Tycker det är en väldigt dålig strategi och inget som kommer att göra oss populära bland folket. Vi är ju inte heller mot demokrati i den meningen att vi är emot ett folkligt förankrat system. Vad vi är emot är ju det rådande statsskicket vilket är parlamentariskt, något som enligt rättsteoretikern Carl Schmitt inte ska blandas samman med demokrati.

Ett mer gynnsamt förhållningssätt vore att säga att vi är emot det nuvarande parlamentariska styrelseskicket men samtidigt hävda att vi är för demokrati och att en av anledningarna till att vi är emot det nuvarande systemet är att det inte är demokratiskt nog då det inte är ett utslag för en genuin folkvilja.

Det kan vara ett mer gynnsamt förhållningssätt, men det är inte SvP:s politik. SvP har mig veterligen inte inskrivet att det nuvarande systemet inte är demokratiskt nog, utan man lämnar dörren öppen för andra styrelseskick som inte nödvändigvis behöver vara demokratiska, ens i Carl Schmitts mening.
Citera
2014-05-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Det kan vara ett mer gynnsamt förhållningssätt,

Jag tror det iaf.

Citat:
men det är inte SvP:s politik.

Nej men det kan ju vara något att fundera på att införa?

Citat:
SvP har mig veterligen inte inskrivet att det nuvarande systemet inte är demokratiskt nog, utan man lämnar dörren öppen för andra styrelseskick som inte nödvändigvis behöver vara demokratiska, ens i Carl Schmitts mening.

Tja, Carl Schmitt ansåg ju att diktatur inte kunde ses som en motpol till demokrati och att en diktatur inte nödvändigtvis behövde vara odemokratisk.
Citera
2014-05-10, 21:31
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Nej men det kan ju vara något att fundera på att införa?

Ja, här krävs det att partiets ideologier och skarpaste sätter sig ned och arbetar fram ett tydligt alternativ till det nuvarande styrelseskicket. Det är säkert något som det redan arbetas på. Det är ju dock inget akut, men för framtiden så behöver partiet ju absolut kunna besvara frågan på hur landet skall styras. En bra start kanske kan vara att diskutera det i en tråd, med lite om Carl Schmitts analys i ingressen?
Citera
2014-05-10, 21:35
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Den stora skillnaden mellan mig och dig är att jag inte lägger samma vikt vid begreppet etnicitet.

Jag är både kulturellt och etniskt svensk enligt era definitioner men jag känner ändå mer tillhörighet med en iransk akademiker än bonnazister som marscherar omkring med hemmagjorda sköldar och är rädda att deras degenererade gener ska försvinna.
Prova att säga det till de här killarna: http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/

Eller de här för den delen:
Citat:
Göran Rosenberg recalled that historically, Jews had always thrived in nations and empires with multicultural, pluralistic and tolerant environments, while they fared badly in strong ethnic or nationalistic societies. European Jews have always been the emblematic stranger or ‘other’. Therefore, by definition, a society where the stranger is welcome is good for the Jews, although they have not always appreciated this link. ... The real challenge is to create a European framework for these multi-diverse nation states. The future of European Jewry is dependant on our ability to shape a multicultural, pluralistic and diverse society.
http://www.jpr.org.uk/news/detail.php?id=116

Etniska konflikter försvinner inte bara för att du själv rapar ur dig politiskt korrekta fraser. Det är en medfödd del i den mänskliga naturen och det är på allvar.
Senast redigerad av Nix-registret 2014-05-10 kl. 21:39.
Citera
2014-05-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ja, här krävs det att partiets ideologier och skarpaste sätter sig ned och arbetar fram ett tydligt alternativ till det nuvarande styrelseskicket. Det är säkert något som det redan arbetas på. Det är ju dock inget akut, men för framtiden så behöver partiet ju absolut kunna besvara frågan på hur landet skall styras. En bra start kanske kan vara att diskutera det i en tråd, med lite om Carl Schmitts analys i ingressen?

Ja förvisso är det så, partiet skulle verkligen behöva utarbeta ett alternativ för hur landet ska styras i framtiden vid ett eventuellt maktövertagande. Nu var det jag skrev inte direkt tänkt att svara på den frågan så mycket som det var ett sätt att ge oss en fördel i debatter och få oss att framstå på ett bättre sätt utan att i grunden behöva ändra något av vår politik. Om vi kan kalla det samhälle som som vi eftersträvar för mer demokratiskt än det nuvarande samhällsskicket som vi underkänner på demokratiska grunder så vore det förstås en stor fördel, samtidigt som vi kan behålla våra tidigare målsättningar om att reformera det nuvarande samhällssystemet.

Nu kan jag inte hävda att jag själv har beslutat mig i den här frågan men Alain de Benoist har ju hävdat att mer direktdemokratiskt samhälle vore att föredra, och han har onekligen en poäng för om folket hade tillåtits att säga sin mening från början så hade vi aldrig haft dagens massinvandring.
Citera
2014-05-10, 21:52
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ett mer gynnsamt förhållningssätt vore att säga att vi är emot det nuvarande parlamentariska styrelseskicket men samtidigt hävda att vi är för demokrati och att en av anledningarna till att vi är emot det nuvarande systemet är att det inte är demokratiskt nog då det inte är ett utslag för en genuin folkvilja.

Jag tycker att Skoll på ett förnuftigt sätt beskriver hur vi bör besvara dessa återkommande frågor om vår inställning till det nuvarande parlamentariska styrelseskicket; att vi är för ett folkstyre men att vi anser att dagens system inte representerar folkviljan och istället vill ersätta detta med en genuin folkrepresentation. Som exempel på att dagens system inte är demokratiskt kan folkomröstningen i Sjöbo tjäna, där en majoritetens beslut helt åsidosattes, för att inte säga kördes över, genom att kommunen beslutade att ta emot flyktingar, helt emot valresultatet.

Att många inom partiet känner avsmak för ordet demokrati är jag införstådd med, men den riktiga insikten som Skoll har dragit är, för att vinna sympati och röster i valet, så måste retoriken anpassas efter den rådande folkopinionen och här är det bättre att gå försiktigt fram, för att istället underminera begreppet och anpassa det efter våra syften. Bättre att agera taktisk och få ökat inflytande, än att hålla fast i omöjliga teoretiska uppfattningar, som bara leder till fortsatt marginalisering. Vårt mål är att bredda partiet och då måste retoriken anpassa därefter.

Sedan tar jag gärna den diskussionen att partiet inte är för en folkrepresentation; det måste väl ändå vara så, att partiet vill representera folket och genomföra dess vilja? Vems vilja skulle det annars representera?
Citera
2014-05-10, 22:03
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Finns det någon fakta bakom detta påstående?
klart det finns https://www.realisten.se/2014/02/24/darfor-fungerar-inte-mangkultur/
http://www.friatider.se/kallt-klimat-ger-hog-iq
Senast redigerad av adolf512 2014-05-10 kl. 22:11.
Citera
2014-05-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Att många inom partiet känner avsmak för ordet demokrati är jag införstådd med, men den riktiga insikten som Skoll har dragit är, för att vinna sympati och röster i valet, så måste retoriken anpassas efter den rådande folkopinionen och här är det bättre att gå försiktigt fram, för att istället underminera begreppet och anpassa det efter våra syften. Bättre att agera taktisk och få ökat inflytande, än att hålla fast i omöjliga teoretiska uppfattningar, som bara leder till fortsatt marginalisering. Vårt mål är att bredda partiet och då måste retoriken anpassa därefter.

Detta är förstås inget konstigt med tanke på att många av de problem som vi måste konfrontera idag är ett resultat av det rådande samhällssystemet som är liberalt och parlamentariskt och förment demokratiskt. En viktig lärdom som Alain de Benoist tar upp är att den demokrati som vi har idag inte har mycket gemensamt med begreppet såsom de gamla grekerna eller våra nordiska förfäder förstod det.

Sen så vad gäller begreppet demokrati så tror jag att du är helt rätt ute med att vi måste anpassa vår retorik efter de förhållanden som råder. Detta är ingen gigantisk eftergift, till och med Sovjetunionen beskrev sig som en demokrati så jag ser inga hinder för att inte också vi skulle kunna ta över begreppet.

Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Sedan tar jag gärna den diskussionen att partiet inte är för en folkrepresentation; det måste väl ändå vara så, att partiet vill representera folket och genomföra dess vilja? Vems vilja skulle det annars representera?

Precis, det ligger något väldigt motsägelsefullt i att säga sig vara folkets främsta representanter men samtidigt inte vilja acceptera folkstyre eftersom "folket är för korkade" eller något liknande.
Citera
2014-05-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fridén är en duktig representant och fick säkert en hel del av åhörarna att tänka till. I Karlskoga behöver han ungefär 500 röster för att ta ett mandat, det bör inte vara omöjligt om han syns mycket och samtalar med väljarna.

Ja Fridén är en riktigt bra kandidat och verkar betydligt mer medievan än vad han rimligtvis borde vara. Dessutom är han förbaskat trevlig Tillsammans med Anna Jonsson, Stefan Jacobsson, Daniel Spansk och Björn Björkqvist kan han vara ett av partiets starkaste kort i de kommunalval där SvP ställer upp
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2014-05-10 kl. 22:35.
Citera
2014-05-10, 22:34
Medlem
Citat:
Den stora skillnaden mellan mig och dig är att jag inte lägger samma vikt vid begreppet etnicitet.

Jag är både kulturellt och etniskt svensk enligt era definitioner men jag känner ändå mer tillhörighet med en iransk akademiker än bonnazister som marscherar omkring med hemmagjorda sköldar och är rädda att deras degenererade gener ska försvinna.

Med tanke på de gener du föredrar istället så är det nog du som är degenererad med tanke på hur pass låg den generella genomsnitts IQ:n är bland ickeeuropeiska folk. De enda som där höjer sig över västerländska kaukasier (IQ 100 i genomsnitt) är vissa nordasiatiska folk såsom japaner (medel IQ 105), vilket knappast är speciellt förvånande.

Om du ogillar degenererade gener så bör du ju absolut inte trivas i ett framtida Sverige där araber och afrikaner är i majoritet, eller nästintill då deras genomsnitts IQ ligger på 85 respektive 70. Där kan vi snacka om en taskig genpool om vi nu ska vara sådana. Återigen sök upp avsnitt sex av programmet Hjernevask som gick på norska NRK (statlig TV) där skillnader i ras IQ diskuteras. Sedan kan du ta och läsa boken The Bell Curve som avhandlar intelligens och nedärvning. Om du fortfarande är sugen på att diskutera då så kan jag komma med lite fler boktips men man måste börja någonstans.
Citera
2014-05-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savitri
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.2484005-friden-du-ar-inte-svensk-

Patrik Fridén: Du är inte svensk.

Nej vem som helst ser väl att den där araben eller vad han nu är som står där och tjafsar inte är svensk lika lite som att jag är japan eller kurd
Citera
2014-05-10, 22:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
De skall naturligtvis inte tvingas till det men svenskar har gång på gång visat att de bär på bra gener och mottagarlandet borde därför vara intresserad av att ta emot dessa svenskar, i annat fall så får de helt enkelt leva avskilda då svenska folkets genpool är viktigare än enskilda individers känslor.

Så leva avskilda (i sverige) är ett alternativ?
Kan de leva i en liten stuga i skogen i norrland utan problem eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in