Citat:
Ursprungligen postat av
Skoll
Ett mer gynnsamt förhållningssätt vore att säga att vi är emot det nuvarande parlamentariska styrelseskicket men samtidigt hävda att vi är för demokrati och att en av anledningarna till att vi är emot det nuvarande systemet är att det inte är demokratiskt nog då det inte är ett utslag för en genuin folkvilja.
Jag tycker att Skoll på ett förnuftigt sätt beskriver hur vi bör besvara dessa återkommande frågor om vår inställning till det nuvarande parlamentariska styrelseskicket; att vi är för ett folkstyre men att vi anser att dagens system inte representerar folkviljan och istället vill ersätta detta med en genuin folkrepresentation. Som exempel på att dagens system inte är demokratiskt kan folkomröstningen i Sjöbo tjäna, där en majoritetens beslut helt åsidosattes, för att inte säga kördes över, genom att kommunen beslutade att ta emot flyktingar, helt emot valresultatet.
Att många inom partiet känner avsmak för ordet demokrati är jag införstådd med, men den riktiga insikten som Skoll har dragit är, för att vinna sympati och röster i valet, så måste retoriken anpassas efter den rådande folkopinionen och här är det bättre att gå försiktigt fram, för att istället underminera begreppet och anpassa det efter våra syften. Bättre att agera taktisk och få ökat inflytande, än att hålla fast i omöjliga teoretiska uppfattningar, som bara leder till fortsatt marginalisering. Vårt mål är att bredda partiet och då måste retoriken anpassa därefter.
Sedan tar jag gärna den diskussionen att partiet inte är för en folkrepresentation; det måste väl ändå vara så, att partiet vill representera folket och genomföra dess vilja? Vems vilja skulle det annars representera?