Citat:
Ursprungligen postat av
P3RK3L3
Få tunnelbanelinjer är väl så dominerade av ett lag som de blåa linjerna 10 och 11 mot Hjulsta och Akalla. Iallafall från norr om Stadshagen.
Solna C, Huvudsta, Västra Skogen, Sumpan,
Rissne,
Rinkeby, Tensta, Kista, Husby, Akalla osv...
Minst 90% AIK skulle jag säga.

Inte en chans att AIK har 90 % där. Jag skulle säga 90 % Real Madrid/Barcelona/PSG, 5 % AIK, 5 % blandat.
On topic; Jag växte upp i Solhem (Villaområdet i Spånga) och det fanns i princip inga Hammarbyare. Ganska blandat mellan AIK:are och Djurgårdare. 45/55 ungefär. Bland mina vänner under uppväxten var 7 Djurgårdare, 2 AIK:are, en brydde sig inte ö.h.t.
Även bott i Sumpan och där var det självklart mest AIK. Bor på Kungsholmen och tycker att det är mest Djurgården här. Har bott tillfälligt i Bromsten också, där verkade ingen ha koll på någonting överhuvudtaget (bara alkisar och importer), de hade inga lagsympatier. Nu snackar jag om lägenhetsområdet nära det lilla centrumet, ute i villorna vet jag inte vad man hejade på.
Överlag så tycker jag att Djurgården är något mer överrepresenterat bland rika, AIK "mittenlaget" och Bajen har varit laget för de fattigaste - åtminstone tills gentrifieringen av Södermalm skedde för 10-20 år sedan. Nu är det många medelklasshipsters och rödvinsvänster som hejar på Bajsen.
(Men bland de som verkligen är aktiva supporters/går på alla matcher så är det en väldigt stor majoritet arbetarklass inom AIK/DIF gällande både hockey och fotboll, medan Bajen nu har de rikaste mer frekventa besökarna).