2014-05-07, 08:58
Medlem
pihlbaoges avatar
Tycker det är intressant att ingen tar upp folk som håller på övriga lag.

Jag vet att i när Göteborgs Universitet gjorde en undersökning kring vilka lag Göteborgarna höll på så fick man fram att både AIK och Malmö var populärare i Göteborg än vad Häcken var.

Nu tror jag förvisso inte att t ex Blåvitt eller Malmö skulle vara populärare än AIK, Dif eller Bajen ställen i Stockholm, men det blir hur som helst klart missvisande när man utgår från att 100% av befolkningen håller på antingen eller.

I Göteborg är det ca 12% som håller på lag från andra städer. Sett till hur det i betydligt större utsträckning är icke Stockholmare som flyttar till Stockholm än icke Göteborgare som flyttar till Göteborg så skulle jag anta att den siffran är större i Stockholm än i Göteborg.
Citera
2014-05-07, 09:05
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Tycker det är intressant att ingen tar upp folk som håller på övriga lag.

Jag vet att i när Göteborgs Universitet gjorde en undersökning kring vilka lag Göteborgarna höll på så fick man fram att både AIK och Malmö var populärare i Göteborg än vad Häcken var.

Nu tror jag förvisso inte att t ex Blåvitt eller Malmö skulle vara populärare än AIK, Dif eller Bajen ställen i Stockholm, men det blir hur som helst klart missvisande när man utgår från att 100% av befolkningen håller på antingen eller.

I Göteborg är det ca 12% som håller på lag från andra städer. Sett till hur det i betydligt större utsträckning är icke Stockholmare som flyttar till Stockholm än icke Göteborgare som flyttar till Göteborg så skulle jag anta att den siffran är större i Stockholm än i Göteborg.

Många från Stockholm flyttar ju likaledes till Uppsala, Örebro, Västerås, Lund och liknande för studier. Kan exempelvis tänka mig att väldigt många i Uppsala har sympatier med lag från Stockholm. Uppsala har ett bra universitet, nära till Stockholm och vad jag förstår en trevlig studentstad.
Citera
2014-05-07, 11:32
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Många från Stockholm flyttar ju likaledes till Uppsala, Örebro, Västerås, Lund och liknande för studier. Kan exempelvis tänka mig att väldigt många i Uppsala har sympatier med lag från Stockholm. Uppsala har ett bra universitet, nära till Stockholm och vad jag förstår en trevlig studentstad.

Jo jo. Jag tänkte mest på Stockholm i det här fallet i och med att tråden gäller de olika stadsdelarna i Stockholm.

När någon säger att t ex 90% av Solna är AIK:are och 10% Gårdare så stämmer ju inte det eftersom jag känner ett antal Blåvittare som bor i Solna som exempel. Och jag vet folk som håller på alla 3 stora Stockholmslag som bor i Göteborg. Det är ju en jävel som bor vid Axel Dahlströms torg (Högsbohöjd) som insisterar på att hänga sin AIK flagga genom fönstret varje gång AIK spelar match, vilket gör att hela stället ser mer ut som Syrien än som Göteborg.
Citera
2014-05-09, 20:33
Medlem
feldgraus avatar
Kan vara värt att nämna att i SOM-institutets undersökning från 2004 kring svenska fotbollssupportrar så var det, av de som svarade att de hade ett favoritlag i fotboll, i Stockholm 6 % som svarade IFK Göteborg (i Malmö var motsvarande siffra 2 %).

/feldgrau
Citera
2014-05-09, 21:14
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Få tunnelbanelinjer är väl så dominerade av ett lag som de blåa linjerna 10 och 11 mot Hjulsta och Akalla. Iallafall från norr om Stadshagen.
Solna C, Huvudsta, Västra Skogen, Sumpan, Rissne, Rinkeby, Tensta, Kista, Husby, Akalla osv...
Minst 90% AIK skulle jag säga.
Inte en chans att AIK har 90 % där. Jag skulle säga 90 % Real Madrid/Barcelona/PSG, 5 % AIK, 5 % blandat.

On topic; Jag växte upp i Solhem (Villaområdet i Spånga) och det fanns i princip inga Hammarbyare. Ganska blandat mellan AIK:are och Djurgårdare. 45/55 ungefär. Bland mina vänner under uppväxten var 7 Djurgårdare, 2 AIK:are, en brydde sig inte ö.h.t.

Även bott i Sumpan och där var det självklart mest AIK. Bor på Kungsholmen och tycker att det är mest Djurgården här. Har bott tillfälligt i Bromsten också, där verkade ingen ha koll på någonting överhuvudtaget (bara alkisar och importer), de hade inga lagsympatier. Nu snackar jag om lägenhetsområdet nära det lilla centrumet, ute i villorna vet jag inte vad man hejade på.

Överlag så tycker jag att Djurgården är något mer överrepresenterat bland rika, AIK "mittenlaget" och Bajen har varit laget för de fattigaste - åtminstone tills gentrifieringen av Södermalm skedde för 10-20 år sedan. Nu är det många medelklasshipsters och rödvinsvänster som hejar på Bajsen.

(Men bland de som verkligen är aktiva supporters/går på alla matcher så är det en väldigt stor majoritet arbetarklass inom AIK/DIF gällande både hockey och fotboll, medan Bajen nu har de rikaste mer frekventa besökarna).
Senast redigerad av Warg 2014-05-09 kl. 21:29.
Citera
2014-05-10, 01:30
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
(Men bland de som verkligen är aktiva supporters/går på alla matcher så är det en väldigt stor majoritet arbetarklass inom AIK/DIF gällande både hockey och fotboll, medan Bajen nu har de rikaste mer frekventa besökarna).
Öh, va? Hur kom du fram till detta? Finns mycket arbetarklass bland de allra mest aktiva (UCS t.ex) men överlag på våra läktare skulle jag tro att snittet ligger vid övre medelklass.

Varför skulle Bajen hade rikaste "aktiva" supportrarna? Källa?
Citera
2014-05-10, 13:53
Medlem
Zluskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Dawg
Intressant iakttagelse vad gäller stödet i olika stadsdelar och kommuner. Håller med till viss del, men efter att ha vuxit upp i Bromma och Nacka samt bott sj i Täby, Vasastan och på Kungsholmen samt idrottat runt om i Sthlm så är min uppfattning att det är en ganska stor myt att söder och söder om söder fullständigt domineras av bajen. Folk flyttar runt så mkt så gamla gränser har suddats ut. Hammarby har ett starkt stöd men i Storstockholms-området så är tvillingklubbarna långt före i popularitet. Väldigt jämnt fördelat AIK/DIF på många platser med viss övervikt för DIF söder om söder och i innerstan med AIK med en större övervikt i norrort och nordvästort.

Min uppfattning.

AIK / DIF / Hammarby

Järfälla 50 45 5 %

Hässelby/Vällingby 60 30 10 %

Bromma 45 45 10 %

Sollentuna 60 30 10 %

Upplands Väsby 75 20 5 %

Täby/Danderyd 25 70 5 %

Sundbyberg 75 20 5 %

Solna 80 15 5 %

Vasastan 40 50 10 %

Kungsholmen 35 55 15 %

Östermalm 20 75 5 %

Södermalm 20 20 60 %

Lidingö 25 65 10 %

Åkerberga 35 55 10 %

Årsta 25 20 55 %

Liljeholmen/Gröndal/Aspudden 30 30 40 %

Hägersten/Mälarhöjden/Fruängen 30 50 20 %

Skärholmen 25 15 60 %

Älvsjö 30 30 40 %

Huddinge/Flemingsberg/Tumba 25 20 55 %

Enskede 25 30 45 %

Högdalen/Bandhagen/Rågsved 30 30 40 %

Gubbängen/Hökarängen/Farsta 25 25 50 %

Hammarbyhöjden/Björkhagen 20 15 65 %

Kärrtorp/Bagarmossen/Skarpnäck 25 20 55 %

Sköndal 30 30 40 %

Skogås/Trångsund 30 30 40 %

Tyresö 30 35 35 %

Nacka/Värmdö 25 55 20 %

Haninge 30 40 30 %

Nynäshamn 40 30 30 %

Botkyrka 45 10 45 %
60 på Södermalm? snarare över 90.
Citera
2014-05-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Öh, va? Hur kom du fram till detta? Finns mycket arbetarklass bland de allra mest aktiva (UCS t.ex) men överlag på våra läktare skulle jag tro att snittet ligger vid övre medelklass.

Varför skulle Bajen hade rikaste "aktiva" supportrarna? Källa?
Jag har fått för mig att många UCS/grabbar inom DIF är uppväxta i Söderort. Stämmer det? Detsamma gäller gnaget men inte alls i lika stor utsträckning.

Många aktiva bajare som går på alla matcher hemma som borta är uppväxta i andra delar av Stockholm än Söderort.

Kan det vara så att folk som växer upp i ett område där sympatisörerna för det egna laget är minoritet utvecklar ett starkare band till klubben. Att de "avvikande" lagsympatierna blir till en del av ens identitet både för en själv samt andra som känner dig. Som dessutom gör att du lättare kommer nära andra i din sits.

Jag är nämligen själv uppväxt i en förort där det inte alls var många andra som höll på Bajen. När man var liten på skolgården så delade vi alltid upp oss i lag utifrån vilket lag man själv höll på och då fick vi det alltid svettigt iom att vi alltid var färre. Kommer även ihåg hur äldre killar skrek "Bajenpundare" eller "Bajensvin, Hasch och Kokain" efter en när man gick hem från plugget iklädd min Bajenmössa. Det var ju inte särskilt kul då men man gick hem med knuten näve och tänkte att man minsann ska visa dom. Vissa kanske tappade sugen redan då men av de i min närhet som var med på den tiden och började gå på matcher när vi blev lite äldre så är vi alla numera säsongskortsinnehavare på Nya Söderstadion (Även gamla fina Söderstadion när det väl begav sig) och åker på flertalet bortaresor varje säsong.

Det vore oerhört intressanta med en kartläggning över varifrån de allra mest aktiva supportrarna till Stockholmslagen är bosatta/uppväxta.
Citera
2014-05-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Jag har fått för mig att många UCS/grabbar inom DIF är uppväxta i Söderort. Stämmer det? Detsamma gäller gnaget men inte alls i lika stor utsträckning.

Många aktiva bajare som går på alla matcher hemma som borta är uppväxta i andra delar av Stockholm än Söderort.

Kan det vara så att folk som växer upp i ett område där sympatisörerna för det egna laget är minoritet utvecklar ett starkare band till klubben. Att de "avvikande" lagsympatierna blir till en del av ens identitet både för en själv samt andra som känner dig. Som dessutom gör att du lättare kommer nära andra i din sits.

Jag är nämligen själv uppväxt i en förort där det inte alls var många andra som höll på Bajen. När man var liten på skolgården så delade vi alltid upp oss i lag utifrån vilket lag man själv höll på och då fick vi det alltid svettigt iom att vi alltid var färre. Kommer även ihåg hur äldre killar skrek "Bajenpundare" eller "Bajensvin, Hasch och Kokain" efter en när man gick hem från plugget iklädd min Bajenmössa. Det var ju inte särskilt kul då men man gick hem med knuten näve och tänkte att man minsann ska visa dom. Vissa kanske tappade sugen redan då men av de i min närhet som var med på den tiden och började gå på matcher när vi blev lite äldre så är vi alla numera säsongskortsinnehavare på Nya Söderstadion (Även gamla fina Söderstadion när det väl begav sig) och åker på flertalet bortaresor varje säsong.

Det vore oerhört intressanta med en kartläggning över varifrån de allra mest aktiva supportrarna till Stockholmslagen är bosatta/uppväxta.
Exakt likadant för mig. Av de i min uppväxt är jag den enda som frekvent går på matcher, och jag var den enda som höll på Bajen i min grundskola i norrort. 1891-fansen går på sin höjd på 3-4 matcher per säsong.

Blev även jag konstant hånad för mitt supporterskap till Bajen. Dagen efter en derbyförlust var bland de värsta under skoltiden. Satan vilken ångest.
Citera
2014-05-10, 19:48
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Överlag så tycker jag att Djurgården är något mer överrepresenterat bland rika, AIK "mittenlaget" och Bajen har varit laget för de fattigaste - åtminstone tills gentrifieringen av Södermalm skedde för 10-20 år sedan. Nu är det många medelklasshipsters och rödvinsvänster som hejar på Bajsen
Det är ju något som enligt mig har tippat över på senare år. Bland äldre så är nog fortfarande aik maktens lag.
Citera
2014-05-10, 22:56
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Åh denna tråd.

Ser tillbaka på mina fina svar med en tår i ögat - fan vad jag vet att jag har rätt.

Fattar inte hur man kan tro att det är 90% bajare på Södermalm.
Har ni varit där på sistone? Hur många tror ni är födda och uppvuxna där?

Oavsett - AIK är överlägset störst. Vilket som sagt betyder flest marginalare.
Hammarby kommer jag aldrig bli riktigt klok på, träffat så jävla få i mitt liv och det verkar vara många som säger samma sak som mig.
Citera
2014-05-11, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Åh denna tråd.

Ser tillbaka på mina fina svar med en tår i ögat - fan vad jag vet att jag har rätt.

Fattar inte hur man kan tro att det är 90% bajare på Södermalm.
Har ni varit där på sistone? Hur många tror ni är födda och uppvuxna där?

Oavsett - AIK är överlägset störst. Vilket som sagt betyder flest marginalare.
Hammarby kommer jag aldrig bli riktigt klok på, träffat så jävla få i mitt liv och det verkar vara många som säger samma sak som mig.
Vi är överlägsna på Södermalm. Hävdar man något annat tycker jag fan synd om den personen.

Södermalm är bara Bajen. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in