Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag tror att din beskrivning och analys, på det hela stora, är korrekt. Men jag vill bara tillägga följande, (rätta mig om jag har fel):
Gruvor och industrier, (de som fortfarande finns kvar), i östra Ukraina byggdes väl till stor del upp under sovjettiden i allmänhet och under Stalin-tiden i synnerhet. Istället för att inse att livsstilen måste ändras totalt i en globaliserad värld, så verkar en hel del människor i östra Ukraina drömma sig tillbaka till just Sovjettiden. Så bakom känsloargumenten så finns det en verklighet, dock en överspelad sådan, men det verkar man inte fatta.
Jo, precis. Donetsk/Luhansk var lite av Sovjets stolthet med dess stora produktioner av kol. Gruvarbetarna hade närmast en hjältestatus.
Dessa "öst" människor ser tillbaka på Sovjet som en tid med stabilitet, trygghet, ordning m.m.
Den otrygga ekonomiska och sociala tillvaron som de just nu befinner sig i ser de som en följd av misslyckad modern politik. Dessvärre är det alldeles för mycket propaganda där, inte bara ett arv efter Sovjet, men även en stor del modern rysk propaganda. Dessa nostalgiska, tillbakablickande argument, ser jag som i högsta grad känsloargument, då de inte innebär en realistisk syn på situationen och problemlösningen. Det som behövs är en transparent rättsstat som möjliggör skälig användning av skattemedel, som tillser att lagstiftningen och diverse säkerhets- och miljöföreskrifter m.m. följs, något som faktiskt tillkommer folket. Det sista som behövs är personkult och centralisering av makten till kriminella grupper likt Janukovytj.
P.S.
Förresten så finns det en stor skillnad mellan ryska och ukrainska gruvor. De ryska gruvorna är i princip samtliga privatiserade och därmed marknadsstyrda. I Ukraina finns en del statligt ägda gruvor. Dessa gruvor är förlustbringande (marknadspriset är lägre än självkostnadspriset), och subventioneras av den ukrainska staten för att minska energiberoendet och hålla upp sysselsättningen. Ingen som undrar vad som händer med dessa gruvarbetare om Donetsk/Luhansk går till Ryssland?