2014-05-10, 12:25
Medlem
Man undrar när det ska komma en smart tweet från Carl Bildt där han tycker det är bra att militären "rensar" upp på gatorna i östra Ukraina? Det är kanske någon som satt lite tyglar på honom för det verkar lite tyst.
2014-05-10, 12:54
Bannlyst
It would be better to split Ukraine than to tear it apart | The Financial Times
Citat:
It would be better to split Ukraine than to tear it apart
By Eugene Rumer
Dividing the country is no one’s first choice, but it is better than a descent into messy civil war, writes Eugene Rumer

President Vladimir Putin’s announcement on Wednesday of a pullback from the Ukrainian border has been greeted with a mixture of relief and scepticism in Europe and the US. In any case, it should not obscure the fact that while diplomacy is being reactivated, it has yet to produce any results. After the chaos in Odessa took dozens of lives, and amid continued fighting in eastern Ukraine, the country stands on the brink of civil war. There is no end in sight. It is time to confront an unpalatable truth: Ukraine may not emerge from the crisis as a unitary state.
So far, US policy has entailed shaming Russia and threatening sanctions. But the Kremlin fears neither reputational risk nor the economic pain that western sanctions can inflict. Furthermore, our hands are tied. The global economy needs Russian oil and gas to run.

....

Nobody wants a civil war in Ukraine. Russia appears reluctant to send in its tanks, probably fearing the chaos that would be certain to follow. Neither Europe nor the US wants another Balkan-style conflict. The people of Ukraine have suffered enough.
It is time to stop digging and begin to look for a solution at any cost. Partitioning Ukraine may not be anyone’s first choice but all options – postponing the May 25 election, a constitutional referendum, a new parliamentary election – should be on the table if they have a chance of averting a civil war and saving lives.
Vad fan skriver de Putlerälskare från FT?
  • Civil war? Tack vare de kunniga här på Flashback vet vi att på den ena sidan finns ukrainare och på den andra fattiga ryska alkoholister, maffia samt 1000 000 FSB agenter. Så nej, det är inte ett inbördeskrig. Inte ens i närheten.
  • Chaos in Odessa took dozens of lives? De finns ju mängden av bevis att det var bara ryssar inuti som dessutom brände sig själva. Skulle inte kalla det för kaos.
  • The global economy needs Russian oil and gas to run. Stämmer helt enkelt inte. Kol, kol, kol! Nej till rysk gas. © Folkpartiet
  • Nobody wants a civil war in Ukraine. Russia appears reluctant to send in its tanks, probably fearing the chaos that would be certain to follow. WTF? Putler har ju inte kapacitet att tänka långsiktigt. Han har ju redan skickat 1000 000 agenter för att destabilisera Ukraina, och kommer säkert att skicka ännu fler oavsett ekonomiska konsekvenser för Ryssland. Han är ju galen!
2014-05-10, 12:59
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag tror ett inbördeskrig kan uteslutas i dagsläget då Kiev inte har nog med folk för ett inbördeskrig. Kan bli lite ådär super jobbigt om IMF skall sitta och betala någon privat aktör i ett inbördeskrig. Jag har en òänsla av att man i väst börjar tröttna på Kiev juntan och snart kommer att ta saken i egna händer. Det enda de gjort än så länge är att ta ett IMF lån och skickat iväg sin 'folkmilis' till Odessa.

Skitet om inbördeskrig är endast zionistisk propaganda där de försöker måla upp något som förberedelse på något annat. Att dela Ukraina kommer inte vara möjligt då allt man vill ha finns i öst, kan bli lite svårt att få igen investerade pengar om man har tanken att EU skall sitta och betala.
2014-05-10, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man undrar när det ska komma en smart tweet från Carl Bildt där han tycker det är bra att militären "rensar" upp på gatorna i östra Ukraina? Det är kanske någon som satt lite tyglar på honom för det verkar lite tyst.
Han är den enda i Sverige som talar klarspråk om händelserna i Ukraina och inte böjer sig för Putler.
2014-05-10, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Han är den enda i Sverige som talar klarspråk om händelserna i Ukraina och inte böjer sig för Putler.
Känner du dig häftig när du skriver Putler? Det är ett bevis på att din intelligens inte imponerar och med tidigare inlägg så bekräftar du den bilden. Tragiskt med de som inte klarar att tänka själv och som istället köper allt som västmedia skriver. Bildt är landsförrädare och borde kastas ut från politiken. Helst skulle han utvisas till sin uppdragsgivare, USA.

Folket i Ukraina vill inte ha kuppmakarna men det förstår du som sagt inte. Som tur är så bestämmer inte du ett skit och därför kommer Ukraina delas i minst två delar, varav den väststödda fascistiska lilla biten vara lika fattigt eller kanske till och med fattigare än Moldavien. Och det beroende på att i västra Ukraina så bor nazisterna och alltså de lågbegåvade.
2014-05-10, 13:34
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Känner du dig häftig när du skriver Putler? Det är ett bevis på att din intelligens inte imponerar och med tidigare inlägg så bekräftar du den bilden. Tragiskt med de som inte klarar att tänka själv och som istället köper allt som västmedia skriver. Bildt är landsförrädare och borde kastas ut från politiken. Helst skulle han utvisas till sin uppdragsgivare, USA.

Folket i Ukraina vill inte ha kuppmakarna men det förstår du som sagt inte. Som tur är så bestämmer inte du ett skit och därför kommer Ukraina delas i minst två delar, varav den väststödda fascistiska lilla biten vara lika fattigt eller kanske till och med fattigare än Moldavien. Och det beroende på att i västra Ukraina så bor nazisterna och alltså de lågbegåvade.
Om du följt tråden förstår du att han skriver med ironi och låter som junta anhängarna här.
2014-05-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
It would be better to split Ukraine than to tear it apart | The Financial Times
Intressant, synd att man måste betala för att läsa hela artikeln (min fria kvot är fyld). Dela landet blir ju ointressant för NATO. Krim är redan förlorat och om öst också följer finns inget mer att hämta för dom har ju redan Polen och baltstaterna.

Skönt att media nu börjar få en balanserad bild av läget. Svenska blaskor följer väl snart som vanligt får man hoppas. Det är väl svårt att svälja att man kanske stött fel sida och bidragit till krisen.
2014-05-10, 14:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Intressant, synd att man måste betala för att läsa hela artikeln (min fria kvot är fyld). Dela landet blir ju ointressant för NATO. Krim är redan förlorat och om öst också följer finns inget mer att hämta för dom har ju redan Polen och baltstaterna.

I de östra delarna och på Krim ligger det mesta av Ukrainas industri. F.d. ska jag kanske skriva om Krims då.

Citat:
Skönt att media nu börjar få en balanserad bild av läget. Svenska blaskor följer väl snart som vanligt får man hoppas. Det är väl svårt att svälja att man kanske stött fel sida och bidragit till krisen.

Svensk pk-media ger jag inget för. De ändrar sig nog inte ens. Byter bara ämne och håller tyst om Ukraina.
2014-05-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I de östra delarna och på Krim ligger det mesta av Ukrainas industri. F.d. ska jag kanske skriva om Krims då.
Det har du rätt i jag tänkte mer militärstrategiskt för det är det jag tror allt detta handlar om i grund och botten. Ukrainas väl verkar varken EU, Ryssland eller USA tyvärr bry sig om.
2014-05-10, 14:26
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Det har du rätt i jag tänkte mer militärstrategiskt för det är det jag tror allt detta handlar om i grund och botten. Ukrainas väl verkar varken EU, Ryssland eller USA tyvärr bry sig om.
Klart att hela bråket startats av geopolitiska skäl, inte av någon omtanke om Ukraina som nation. Däremot tror jag att man i Ryssland bryr sig om den ryska minoriteten i landet.
2014-05-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Klart att hela bråket startats av geopolitiska skäl, inte av någon omtanke om Ukraina som nation. Däremot tror jag att man i Ryssland bryr sig om den ryska minoriteten i landet.
Jag vet inte det, lite kanske men mest på sin plånbok kan jag tro, en del människor i östra Ukraina känner sig nog svikna av Ryssland för dom trodde nog på mer hjälp.

En varning nu till Putin från Frankrikes president François Hollande och Tysklands förbundskansler Angela Merkel om att synbart dra tillbaka trupper från gränsen som dom inte tycker är tillräcklig. Bilder från USNATO twitter som visar att dom är inom 75 km. Sägs inte hur långt ifrån som är bra, 10 mil eller 100 mil. Väntar på att Ryssland visar sina satellitbilder också

Omni, 2014-05-10
Varningen till Putin: ”Dra tillbaka trupperna”
http://omni.se/topic/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707/3db8b329-e6d6-4627-bc43-ddb000538607

USNATO twitter:
https://twitter.com/USNATO/status/464858296793698306/photo/1
Senast redigerad av Moretex 2014-05-10 kl. 14:46.
2014-05-10, 15:03
Medlem
Pro-ryska kommunister går bananas när guvernören i Kherson, Yuriy Odarchenko, under sitt tal på Segerdagen igår jämförde Stalins Sovjet med Hitlers Tyskland. En - för övrigt - helt rimlig jämförelse efter Putins annektering av Krim.

Alltid kul med politiker som inte backar en enda centimeter när pöbeln går till attack.

http://youtu.be/A05s6GrztbQ
Senast redigerad av Tomteboda 2014-05-10 kl. 15:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in