2014-05-09, 22:20
Medlem
Twonkovs avatar
Tjena,

Sitter från mobilen just nu eftersom att min laptop inte startar, den går bara direkt till BIOS. Har stängt av Secure Boot Control och mycket mer finns inte att göra enligt mig, Boot Option Priorties är utgråad så kan inte kolla boot ordningen, även testat ta bort och stoppa i battrriet igen. Ursäkta om tråden ligger fel men är det någon annan som har haft samma probelm?

Tack.
Citera
2014-05-09, 22:32
Medlem
Polyklorfenols avatar
Inga konstiga beteenden tidigare? Felmeddelanden eller så?

När du kommer in i BIOS, ser det ut som om hårddisken hittas?
Citera
2014-05-09, 22:41
Medlem
Twonkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Inga konstiga beteenden tidigare? Felmeddelanden eller så?

När du kommer in i BIOS, ser det ut som om hårddisken hittas?

Nej faktiskt inte, den har funkat bra, har bara haft den i några månader. Ikväll så hängde den sig och sen stod det "Startar automatisk Reperation" hur länge som helst, sen ständes den av och efter det så kommer den direkt till BIOS varje gång man startar den.

Det verkar som hårddisken hittas men jäkligt bekränsade alternativ i BIOS tycker jag.
Citera
2014-05-09, 22:47
Medlem
minfrusmans avatar
någon knapp som fastnat i nedtryckt läge?

https://www.google.se/#q=asus+laptop+boots+directly+to+bios&spell=1
Citera
2014-05-09, 22:54
Medlem
Polyklorfenols avatar
Men ser du namnet på din hårddisk i BIOS? Även nya diskar kan krascha, vilket låter troligt med försöket till Windows egen reparation.
Citera
2014-05-09, 23:17
Medlem
Twonkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfrusman
någon knapp som fastnat i nedtryckt läge?

https://www.google.se/#q=asus+laptop+boots+directly+to+bios&spell=1

Har testat nästan alla lösningar på den sidan men inget har funkat tyvärr, men tack!
Citera
2014-05-09, 23:20
Medlem
Twonkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Men ser du namnet på din hårddisk i BIOS? Även nya diskar kan krascha, vilket låter troligt med försöket till Windows egen reparation.

Verkar som att hårddisk möget har crachat, får upp Select boot device när jag tycker ner ESC vid uppstart men finns bara ett alternativ som är "Enter Setup" så man kommer till BIOS.

Suck..
Citera
2014-05-10, 07:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Behöver dock inte vara HDD som orsakar detta problem. Windows kanske har blivit korrupt av någon anledning.

Har du installationsskiva hemma så provar med att utförar en reparation. I värsta fall en ominstallation.
Citera
2014-05-10, 08:59
Medlem
Twonkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Behöver dock inte vara HDD som orsakar detta problem. Windows kanske har blivit korrupt av någon anledning.

Har du installationsskiva hemma så provar med att utförar en reparation. I värsta fall en ominstallation.

Att testa reparera med installationsskivan hade jag gärna gjort, man brukar kunna lösa de flesta problem med den när man kan komma åt CMD o.s.v, men bor utomlands och allting är i Sverige, ska se om jag kan hitta något ställe där man kan köpa eller alternativt ladda ner reperations filerna. Kanske går att lägga filerna på ett USB och aktivera CSM i BIOS, borde gå att boota från USB:et då?
Citera
2014-05-10, 09:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twonkov
Att testa reparera med installationsskivan hade jag gärna gjort, man brukar kunna lösa de flesta problem med den när man kan komma åt CMD o.s.v, men bor utomlands och allting är i Sverige, ska se om jag kan hitta något ställe där man kan köpa eller alternativt ladda ner reperations filerna. Kanske går att lägga filerna på ett USB och aktivera CSM i BIOS, borde gå att boota från USB:et då?

Vilket operativsystem använder du?
Citera
2014-05-10, 10:23
Medlem
Twonkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilket operativsystem använder du?

Windows 8.
Citera
2014-05-10, 11:25
Medlem
Twonkovs avatar
Nej nu jävlar är det kokta fläsket stekt. Minns jag inte helt fel så har jag lite filer på min externa hårddisk, så ni blir det tills att gta med sig datorn och köpa DVD skivor, hitta ett internet café någonstans i staden och börja mecka! Skit väder här idag så man får ta denna dagen till detta! Önska mig lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in