2014-05-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
I wouldn't count on it...

Har inte läst riktigt allt, kan ha missat något men om man kallar sig "human rights advocate" så menar man väl inte att man är advokat på svenska (=lawyer) utan mer något slags förespråkare för mänskliga rättigheter. Och en sådan kan väl ha läst lite vad som helst...

Tanken slog mig också, men det är ju VÄLDIGT fri spekulation. Kanske inte så sannolikt? Vilken nivå i hedjan skulle han vara då?

Det finns nog en del är jag rädd.

Ja det finns det väl någon form av människorätts advokat då..men upplever att han konstruerar ihop saker som inte finns. Hittar på det som låter fint och kanske kan fungera som biljett in i olika lite finare världar.

Plattänger och hittepå cvn känns lite futtigt inte direkt som man tillhör någon avancerad olaglig verksamhet... men det kanske kan funka på både och? Plattänger på dan och avancerad på natten eller nått.
Citera
2014-05-10, 01:58
Medlem
Är det koranen Ramis kusin hyllar (samtidigt som våldet är övertygande i bilden) https://www.facebook.com/ahmed.ashour.ash när Rami Prince Back https://www.facebook.com/prince.ramiback?fref=ts säger....
den 28 oktober 2012
FUCKED UPP ..ARAB PEOPLE THINK THEY ARE THE FIRST CLASS IN THIS WORLD BUT HONESTLY THEY ARE COMEING IN SHITTY CLASS ...

Superb enhglish
Citera
2014-05-10, 02:26
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja det finns det väl någon form av människorätts advokat då..men upplever att han konstruerar ihop saker som inte finns. Hittar på det som låter fint och kanske kan fungera som biljett in i olika lite finare världar.

Plattänger och hittepå cvn känns lite futtigt inte direkt som man tillhör någon avancerad olaglig verksamhet... men det kanske kan funka på både och? Plattänger på dan och avancerad på natten eller nått.
Han är ju inte anställd på Human Rights Watch precis, han kanske är "freelance" inom MR.

OM han haft mer fuffens för sig hittar de kanske trådar i samband med Förundersökngen. Hur är det nu... Är polisen/åklagaren hindrade att använda överskottsinfo från ett fall till andra?
Citera
2014-05-10, 07:24
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det har varit två saker som jag inte har förstått vad jag irriterat mig på i blanketten om det omedelbara omhändertagandet. Det ena är personnumret, som smartare personer än jag kom på tillhörde två pojkar.
Det andra är att jag utgått från att Yara dödförklarades vid ankomst till sjukhuset. I första artikeln i BLT står det "i lägenheten fanns en flicka som dödförklarades". Även i LVU-blanketten står det att "flickan har avlidit och ambulanspersonalen hittade blåmärken på henne samt vad som såg ut som en gammal fraktur."
Detta innebär rimligen att polisen dödförklarat henne och att hon legat kvar på brottsplatsen under undersökningen.
I SOSFS 1996:29 står att ambulans kan konstatera att ambulanspersonalen har rätt att låta kroppen ligga kvar och inte inleda upplivningsförsök om det finns säkra dödstecken.
I SOSFS 2005:10 står att läkare kan låta en legitimerad sköterska (ex ambulansjuksköterska) konstatera dödsfallet och meddela läkaren så att denne på telefon gör dödförklaringen om "kroppen uppvisar uppenbara dödstecken i form av förändringar som inte är förenliga med fortsatt liv."
Enligt Region Skånes handbok för dödsfall, http://www.skane.se/Upload/Webbplatser/vardwebb/Handbok%20f%C3%B6r%20d%C3%B6dsfall/Handbok_dodsfall_111209_tryck.pdf , är de säkra dödstecknen likfläckar, likstelhet, förruttnelse eller uppenbart dödliga skador. Uppenbart dödliga skador är "Kroppen har slitits sönder eller krossats på ett sådant sätt att det uppenbart inte är förenligt med liv"

Ambulanspersonal går enligt en ambulanssjuksköterska i bekantskapskretsen främst på de sk indirekta dödstecknen likfläckar, likstelhet och förruttnelse. För att våga dödförklara på uppenbart dödliga skador krävs i princip att huvudet är avskilt från kroppen. Det räcker inte heller med små likfläckar, utan kräver fullt utvecklade likfläckar, vilket tar minst sex timmar.

Om det stämmer, vilket allt tyder på, att ambulanspersonalen konstaterade att Y var avliden kan man glömma allt snack om att de plötsligt upptäckte att hon var död. Hon har alltså varit död i minst sex timmar, förutsatt att kroppen inte slitits sönder eller krossats.
Lätt illamående...

Jag har haft ungefär ett liknande scenario rullande i mitt huvud sedan jag såg att hon dödsförklarades i lägenheten. Men jag har inte velat prata om det, eftersom pappren inte kändes pålitliga sedan vi uppräckte att de benämnde den ena pojken som flicka.

Men ja, att dödförklara någon följer vissa regler och om det inte fanns någon läkare närvarande måste det ha varit uppenbara skador som gör att en sköterska inte kan ta miste.

Om det förhåller sig på det här viset....då vet vi vad som väntar.
Citera
2014-05-10, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Men ja, att dödförklara någon följer vissa regler och om det inte fanns någon läkare närvarande måste det ha varit uppenbara skador som gör att en sköterska inte kan ta miste.

Om det förhåller sig på det här viset....då vet vi vad som väntar.

Vad är det då som väntar?
Citera
2014-05-10, 07:53
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vad är det då som väntar?
Jag hoppas hon har dött omedelbart av något yttre och plötsligt våld. Jag vill inte att hon ska ha legat i sin ensamhet med en mängd olika inre skador alldeles för länge.

Jag vill inte att hon ska vara död överhuvudtaget, det hoppas jag ni förstår. Men jag mäktar inte med bilden av att hon kan ha legat länge och haft väldigt ont. Den typen av grymhet övergår mitt förstånd.

De kan ha slagit henne, motat in henne i nåt sovrum, och inte tittat till henne. Varför används ordet "livlös" i LVU:n? Menar de att de har funnit henne livlös?

...jag menar med det som väntar att det kan bli allt mer obehagligt. Och jag vet inte om jag personligen orkar ta del av det.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-10 kl. 08:02. Anledning: Stavfel
Citera
2014-05-10, 08:00
Medlem
Iobberknolls avatar
Det skulle vara intressant att veta om någon annan i familjen har skador efter våld eller värjningsförsök. Oavsett vem som har skador , även män kan ju få stryk, så borde det väl säga något om familjens inre relation och var det huvudsakliga våldet kommer från.

Är alla utom Yara fri från t.ex blåmärken?
Citera
2014-05-10, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag hoppas hon har dött omedelbart av något yttre och plötsligt våld. Jag vill inte att hon ska ha legat i sin ensamhet med en mängd olika inre skador alldeles för länge.

Jag vill inte att hon ska vara död överhuvudtaget, det hoppas jag ni förstår. Men jag mäktar inte med bilden av att hon kan ha legat länge och haft väldigt ont. Den typen av grymhet övergår mitt förstånd.

De kan ha slagit henne, motat in henne i nåt sovrum, och inte tittat till henne. Varför används ordet "livlös" i LVU:n? Menar de att de har funnit henne livlös?

Det vi hittills har fått veta om det här paret tyder på att ingen av dem ser till några andra intressen än sina egna, det du befarar kan mycket väl vara sant. Omänskligt i så fall.
Citera
2014-05-10, 08:12
Medlem
Janemans avatar
Citat:
I wouldn't count on it...

Har inte läst riktigt allt, kan ha missat något men om man kallar sig "human rights advocate" så menar man väl inte att man är advokat på svenska (=lawyer) utan mer något slags förespråkare för mänskliga rättigheter. Och en sådan kan väl ha läst lite vad som helst...

Tanken slog mig också, men det är ju VÄLDIGT fri spekulation. Kanske inte så sannolikt? Vilken nivå i hedjan skulle han vara då?

Det finns nog en del är jag rädd.

Enligt Dictionary är detta första definition, men bland synonymer finns även "lawyer".

......eller inte läst något som helst.

http://dictionary.reference.com/browse/advocate
Citera
2014-05-10, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror också att Y varit död längre tid innan dom ringde 112.

"Det var sent på onsdagskvällen som polisen och ambulans larmades till en lägenhet i centrala Karlskrona."

Det var så nyheten förmedlades av Aftonbladet. Om man nämner sent en onsdagskväll i samband med en flicka på 8 år, så blir det direkt avvikande!

En åttaåring bör sova gott sent en ondagskväll, efter normala kvällsrutiner, mat, TV, bada, läsa i sängen, och en massa prat tills släcka lampan och god-natt!

Man undrar varför de utgick ifrån att de skulle kunna förklara att de inte kunde väcka henne till liv under en tidpunkt på dygnet då alla barn i normala fall sover gott i sina sängar? Varför påstår de att de behövde kontrollera om det var liv i flickan?

De har "pratat ihop sig" om storyn, där det antagligen var mannen som tänkte. Samtidigt som han twittrade, ett beteende som visar på likgiltighet. Inte speciellt smart eller genomtänkt agerande, nu i efterhand, men ganska logiskt utifrån de erfarenheter han hade av en massa puckon på soc och kommunen som mannen pratat omkull tidigare.

Denne man fortsätter att "tänka" och är offensiv i sina bortförklaringar och skyller ifrån sig. Men hur förklarar han att han var hemma när flickan dog?

Det är trots allt sympatiskt att frun har vett att gråta, oavsett varför hon gråter.
Citera
2014-05-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
Han har tydligen också jobba på Karlskrona kommun
social förvaltningar · 2013 till 2014
enligt MGMs facebook

Det handlar nog om uppdraget som vårdnadshavare för Y. Han har väl något underhållsbidrag skulle jag tro.
Citera
2014-05-10, 09:13
Medlem
Citat:
Han är ju inte anställd på Human Rights Watch precis, han kanske är "freelance" inom MR.

OM han haft mer fuffens för sig hittar de kanske trådar i samband med Förundersökngen. Hur är det nu... Är polisen/åklagaren hindrade att använda överskottsinfo från ett fall till andra?

"To Advocate" betyder mer förespråka, stödja, rekommendera. Han stödjer nog bara en organisation inom Human Rights. Vilket hans far också gör såg jag på Facebook. Men systern har doktorerat i internationella relationer vid universitetet i Gaza står det bredvid bilden med henne i doktorshatt.

Verkar som det försvinner mer och mer från deras facebooksidor... Tidigare stod det att pappan och R*mi (på en av hans tre sidor) ursprungligen kom från Syrien. På pappans står det kvar: Från Damascus, Syria.
Senast redigerad av MmeDupin 2014-05-10 kl. 09:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in