2014-05-09, 21:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ang varningsskottet 0:24: Han skjuter i gatan med folk bakom träffpunkten, jag förmodar att skottet inte gräver sig ner i gatan, utan rikoschetterar? Någon expert får gärna kommentera det.

Sen undrar jag vad det är för bisarrt som händer 01:03 där en person springer fram med en stol i högsta hugg och kastar sig ner en personen som ligger skjuten samtidigt som han svingar iväg stolen mot soldaterna.
http://www.liveleak.com/view?i=bfb_1399649998

Dom här soldaterna är inte övade för polisiära uppgifter. Det räcker med att ha genomgått vaktutbildningen som svensk värnpliktig för att hantera situationen annorlunda vad gäller eldöppnande, dvs varningsskott avlossas i s.k "ofarlig riktning" vilket aldrig är ner i marken pga risken för rikoschett och/eller splitterskador.

Vad gäller 01.03 så verkar snubben vara redigt berusad och drattar omkull under sin heroiska framryckning, åtminstone är det väl ingen högoddsare.
2014-05-09, 21:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Räcker med att du lyssnar, det är skottväxling mellan två kalibrar från början genom samtliga filmer.

Soldaterna retirerar under beskjutning och de agerar som vilken annan professionell ordningsmakt som helst hade gjort i valfritt västland.

Däremot är det uppenbart att de hade behövt tårgas och gummikulor för att kunna minska risken för dödsfall.
Vadå tårgas och gummikulor? De skulle helt enkelt inte varit där. Då hade risken för dödsfall varit totalt minimerad.
2014-05-09, 21:37
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Dom här soldaterna är inte övade för polisiära uppgifter. Det räcker med att ha genomgått vaktutbildningen som svensk värnpliktig för att hantera situationen annorlunda vad gäller eldöppnande, dvs varningsskott avlossas i s.k "ofarlig riktning" vilket aldrig är ner i marken pga risken för rikoschett och/eller splitterskador.

Vad gäller 01.03 så verkar snubben vara redigt berusad och drattar omkull under sin heroiska framryckning, åtminstone är det väl ingen högoddsare.

Precis de är inte övade, bra att du erkänner faktum.
2014-05-09, 21:46
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vadå tårgas och gummikulor? De skulle helt enkelt inte varit där. Då hade risken för dödsfall varit totalt minimerad.

Ja, det är uppenbart att du tycker att vad som blir tydligare för varje dag dvs några löst sammansatta hopar, beväpnade med allt från LV-robot till pistoler, ska tillåtas ränna runt på gatorna, skjuta ner helikoptrar och ockupera offentliga byggnader i Ukrainska samhällen med hundratusentals innevånare som av allt att döma är skrämda av deras våldsamhet och inte över huvud taget vill ha med sina "befriare" att göra.
Senast redigerad av DaEzz 2014-05-09 kl. 22:03.
2014-05-09, 21:47
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Öh, ja du har rätt, skjuten blev han men levde uppenbarligen (han rör ju sig), slarvigt av mig.
Jag ska kolla igenom lite mer klipp noggrannare för att försöka förstå.

Ang varningsskottet 0:24: Han skjuter i gatan med folk bakom träffpunkten, jag förmodar att skottet inte gräver sig ner i gatan, utan rikoschetterar? Någon expert får gärna kommentera det.

Sen undrar jag vad det är för bisarrt som händer 01:03 där en person springer fram med en stol i högsta hugg och kastar sig ner en personen som ligger skjuten samtidigt som han svingar iväg stolen mot soldaterna.
http://www.liveleak.com/view?i=bfb_1399649998
Bägge personer som kastar stolar blir skottskadade, en i benet och den andre i vad som ser ut som höger sida av bröstet, bägge lever vid filmningen.

Skjuta ner på hård mark kan leda till rikoschett, jag nämnde detta i ett tidigare inlägg att soldaterna inte verkar ha full utbildning. Varningskott ska aldrig skjutas ner på hård mark då risk för splitter/rikoschett är hög. Just detta skott vid 0:24 verkar inte rikoschettera då rökpuffen enbart går bakåt mot inslagsriktningen, jag skulle förvänta mig någon sorts splitter eller rök framåt.
Men, vi kan av detta klart se att det inte fanns uppsåt att skada eller döda från soldaternas sida när fotografen skadas, tyvärr eskalerar situationen och soldaterna försvarar sig.
Jag kan inte se hur detta skulle vara mord, därmed inte sagt att övergrepp inte begås, bara att det inte händer i denna filmade sekvens.

Vad jag inte kan se är den förmodade dödsskjutningen, jag antar att det händer vid sekvensen efter fotografen blivit skadad och soldaterna skjuter verkanseld. Folkmobben avlossar även dem skott, minst tre som jag hör precis före och under soldaternas skottlossning (inte inkluderat de två skott som är fångat på film).
2014-05-09, 21:48
Medlem
HappySadHarrys avatar
Då har Putin varit på Krim idag och EU har inte knystat ett uns. Smart drag att åka dit på segerdagen mot fascismen för att befästa att fascismen åter är tillbakaslagen och Krim är tryggt hemma i Ryssland. Inte ens SVT kunde mörka glädjen och folkfesten på Krim idag. Vilken lycka för Krim att undkomma det helvete Ukraina utvecklats till.
2014-05-09, 21:50
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Precis de är inte övade, bra att du erkänner faktum.

Vad skulle jag "erkänna" för någonting ditt spån?

Jag svarade på en ställd fråga för att klara upp varför Ukrainska soldater skjuter ner i marken, detta eftersom jag vet varför dom gör det.
2014-05-09, 22:04
Medlem
Citat:
USA skulle ha gjort och har gjort samma sak dessutom framgångsrikt framför allt i Afghanistan, vilket skiljer dem från ryssarna. Dvs historien skrivs som bekant av vinnarna oavsett vad man tycker om det.

Nu är vi där igen. Det var inte ryssarnas krig, utan det var bolsjevikregimen i det forna sovjetunionen som beslutade och stödde den marxistisk-leninistiska regeringen i Afghanistan som bekämpade den islamistiska mujahedinrörelsen. Den sista sovjetiska soldaten lämnade Afghanistan 15 februari 1989 samma år som muren föll.
2014-05-09, 22:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja, det är uppenbart att du tycker att vad som blir tydligare för varje dag dvs några löst sammansatta hopar, beväpnade med allt från LV-robot till pistoler ska tillåtas ränna runt på gatorna, skjuta ner helikoptrar och ockupera offentliga byggnader i Ukrainska samhällen med hundratusentals innevånare som av allt att döma är skrämda av deras våldsamhet och inte över huvud taget vill ha med sina "befriare" att göra.
Hur det än tar emot måste du se och inse att din världsbild krockar med verkligheten. Aktivisterna agerar med folkets förtroende. Det har varit otvetydigt uppenbart i alla filmklipp vi sett. Lika uppenbart är det att folket rasar mot de fascistiska inkräktarna. I dessa tider dokumenteras allt och läggs ut i näst intill realtid på youtube. Det vi ser är det som händer. Ta åt dig av verkligheten och glöm skriftliga tillrättalagda propagandalögner.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-09 kl. 22:09.
2014-05-09, 22:06
Medlem
sputnik-s avatar
Vet inte hur man orkar föra en dialog med dessa terrorist sympatiserande PutlerJugens men jag uppskattar alla som gör det! annars följer flashback samma öde som majoriteten av diskussions sajterna där lögner frodas och sprids okontrollerat utan motargument. Guardian var väl först ut att notera den massiva pro-ryska "spam" som nu finns överallt. http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online Skulle snarare kalla det för cyberkrigföring

Precis som med Odessa så började allting idag i Mariupol med rysk beordrad provokation I detta fall var det "ryska specialstyrkor" alternativt väldigt vältränade ryss-sponsrade terrorister som utförde attacken mot polis högkvarteret där många dog. http://www.dn.se/nyheter/varlden/ogonvittne-ryskt-forband-attackerade-polisstation/

Med dessa provokationer vill man uppenbarligen få till en situation som kan exploateras (visa världen hur hemska och blodtörstiga pro-ukrainare är). Den bilden kan bara skapas genom provokationer och lögner.

Antar att man efter flera månader av attacker på pro-ukrainare då man förnedrat, slagit, mördat och gjort sitt bästa för att tvinga fram en reaktion nu lett upp till Odessa och Mariupol. Man hade helt enkelt blivit så desperat efter pro-ukrainarnas ovilja att slåss att Ryssland tvingats iscensätta attentat där man direkt går och skjuter ihjäl pro-ukrainare för att tvinga fram reaktion!

Tragiskt nog har man speciellt med Odessa och nu idag lyckats med detta. Det finns nu filmklipp och bilder som enkelt kan vinklas för deras propaganda syfte.

Tycker förövrigt att nått av det äckligaste ryss-trollen hittills försökt med var Russia Todays GrahamWP_UK... påstod att en filmklipp var från Ukrainska ATO där kroppar dumpas från en APC. Det var dock från Tjetjenien, alltså ryssar som dumpar döda tjetjener på ett respektlöst sätt. Sen låtsas han att det var ett misstag efter att skadan redan skett. Tyvärr sker detta om och om igen med rysk stats kontrollerad media! Lögner som kablas ut som sanning, äts upp och skapar hat och rädsla bland de många hjärndöda etniska ryssarna i syd och östra Ukraina.
Senast redigerad av sputnik- 2014-05-09 kl. 22:18.
2014-05-09, 22:08
Medlem
Bongomans avatar
Lite bilder från Kerch där ryska armén står med AK-47 och tvingar folk att fira Stalins seger över Hitler. Se alla vettskrämda människor som inget hellre vill än att komma in i värmen hos fascisterna i Kiev.

http://www.kerch.tv/Default.aspx?VS=0&ID=3712
2014-05-09, 22:10
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Vad skulle jag "erkänna" för någonting ditt spån?

Jag svarade på en ställd fråga för att klara upp varför Ukrainska soldater skjuter ner i marken, detta eftersom jag vet varför dom gör det.

Spån..du din satans snorunge skriver tvärsemot dig själv dum i huvudet som du är.

I ena stunden skriver du att de är inte övade för polisiära uppgifter och i nästa andetag så erkänner du att svensk värnpliktig med vaktutb skulle klara det bättre.

Vilken militär som helst skulle göra detta bättre ditt fuck face då vak ingår i grundutb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in