Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Öh, ja du har rätt, skjuten blev han men levde uppenbarligen (han rör ju
på sig), slarvigt av mig.
Jag ska kolla igenom lite mer klipp noggrannare för att försöka förstå.
Ang varningsskottet 0:24: Han skjuter i gatan med folk bakom träffpunkten, jag förmodar att skottet inte gräver sig ner i gatan, utan rikoschetterar? Någon expert får gärna kommentera det.
Sen undrar jag vad det är för bisarrt som händer 01:03 där en person springer fram med en stol i högsta hugg och kastar sig ner en personen som ligger skjuten samtidigt som han svingar iväg stolen mot soldaterna.
http://www.liveleak.com/view?i=bfb_1399649998
Bägge personer som kastar stolar blir skottskadade, en i benet och den andre i vad som ser ut som höger sida av bröstet, bägge lever vid filmningen.
Skjuta ner på hård mark kan leda till rikoschett, jag nämnde detta i ett tidigare inlägg att soldaterna inte verkar ha full utbildning. Varningskott ska aldrig skjutas ner på hård mark då risk för splitter/rikoschett är hög. Just detta skott vid 0:24 verkar inte rikoschettera då rökpuffen enbart går bakåt mot inslagsriktningen, jag skulle förvänta mig någon sorts splitter eller rök framåt.
Men, vi kan av detta klart se att det inte fanns uppsåt att skada eller döda från soldaternas sida när fotografen skadas, tyvärr eskalerar situationen och soldaterna försvarar sig.
Jag kan inte se hur detta skulle vara mord, därmed inte sagt att övergrepp inte begås, bara att det inte händer i denna filmade sekvens.
Vad jag inte kan se är den förmodade dödsskjutningen, jag antar att det händer vid sekvensen efter fotografen blivit skadad och soldaterna skjuter verkanseld. Folkmobben avlossar även dem skott, minst tre som jag hör precis före och under soldaternas skottlossning (inte inkluderat de två skott som är fångat på film).