2014-05-09, 13:24
Medlem
Tolkning av enstaka bilder är ungefär det svåraste man kan hålla på med. Just för att det är tolkning. Teknisk undersökning är något annat men svårt och tidskrävande.

Någon som överhuvudtaget haft kontakt med de som fått denna bild i första hand?
Citera
2014-05-09, 13:30
Medlem
Iobberknolls avatar
Vad vi skulle behöva nu är dokumentation som kan bekräfta ut- och inresor. Kanske husrannsakan ger något?

Vi skulle behöva pålitliga vittnen som inte talar utifrån egen sak eller finner vinning med att tala osanning.

För övrigt tror jag inte att de två släkterna är oense. Känns som hittepå. Madi har definitivt inget otalt med sin släkt iallafall. Åtminstone inte innan detta inträffade.

I övrigt måste vi nog tro på allt som sägs tills vi kan bevisa något annat. Alternativet blir att ifrågasätta varenda detalj, vilket troligtvis leder oss på villovägar.

Ska vi sammanfatta det vi vet med säkerhet? Kanske skapa en tidslinje med de detaljer(oavsett om de är sanna eller falska) som vi fått reda på?
Citera
2014-05-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Har du varit i Gaza och vet att det förhåller sig på det sätt du beskriver? Att du vet att det är ett helvete för kvinnor och barn? (syftar inte på konflikten utan på familjestrukturerna)
Jag har varit i Gaza och håller inte med. Men det beror på om du syftar på flyktinglägren eller medelklassen i Gaza. Y*R*As familj kommer alltså inte från något flyktingläger utan från lägre medelklass. Att du har arbetat i Asien och jobbar med frågan
är inte samma sak som att du kan uttala dig kategoriskt om hur det fungerar i Gaza.

Jag vill veta om du har varit där och jobbat? Inte vad andra sagt. Och var du i så fall har varit. så du slänga dig med den formen av generella termer som också uttrycker en hel del förakt. Framförallt för "kvinnorna och barnen". Jag vet en hel kvinnliga Gazabor som skulle bli riktigt, riktigt förbannade över den beskrivningen. Och varför vi skall vi enas om att det var ett "helvete på alla nivåer i just denna familj"? Om du nu inte syftar på konflikten. Det låter inte så.

och där gick man off topic så det visslade..men blir så förbannat trött på alla vanföreställningar
om exakt hur det är i ett land. Och om "stackars kvinnor och barn" i andra länder. Du inser inte hur föraktfull du är när du gör den formen av uttalanden.

Men Ta det i ett Pm snälla så slipper vi trådutrymme. Komplicerad tråd som det är

Det är märkligt att du tycker en sak, och då blir det topic. När är du är okunnig blir det off topic!
Vi har olika syn på saker och ting, och våra slutsatser skiljer sig väsentligt utifrån våra erfarenheter.

Vi behöver inte ta saker i PM för tråden är inte komplicerad om man ser objektivt på saken, roten till att det går illa är just den bristande objektiviteten i asylärenden där det finns favvo-länder och flyktingar på modet. Det är enskilda grupper som du, migrationsverket och politiker som inte håller huvudet kallt. Alltid en agenda och alltid rädda för att bli kallade rasister!

Trots att det finns asylregler i svensk lag och konventioner vi har undertecknat. Särskilt Dublinkonventionen.

Det är inte lätt för en svensk myndighet att gå in i ärenden där allt är politik och käftarna smorda om alla politiska förorätter som tar bort sakfrågan, soc hade att ta ställning till: hur barnen har det och mår!

Om du varit i Gaza borde du ha reagerat på kvinnors villkor oavsett vilken klass de tillhör. Det är bara att läsa rapporter från olika organisationer och media. Du verkar tro att "kampen" berättigar allt, en syn jag inte delar!

I detta fall reagerade jag direkt; det fanns inga asylskäl enligt gällande lagstiftning, sorry!

Jag och de flesta i tråden kunde se att dessa personer, flickans familj i Gaza, inte var direkt fattiga eller förföljda. Men till Sverige ville de, och gjorde det de kunde, gifte sig med en kvinna som redan hade släkt här, och slängde in ett barn i leken som skulle förankras här och ge anhöriganknytnming.

Min uppfattning är att det är inga snälla människor detta handlar om, och det är synd om en kvinna som får ta hand om tre barn utan stöd eller pengar. Mannen och hans familj ger mig otäcka vibbar. Först var det tvärtom, eftersom hon hade dömts för stöld. Men ju mer information jag får ju mer svänger saken åt att kvinnan blev lurad på hur livet skulle vara som gift med denne målmedvetne man.

Att planera asylskäl, genom att missbruka en liten försvarslös flicka visar hur allt blir ritualer där en del människor vet hur de ska göra för att uppnå sina mål. Bilden vid den bombade skolan är inget asylskäl, särskilt inte när familjen lever och mår bra. Det går inte att planera att man kommer få problem som gör en person i framtiden till flykting!

Det handlar mycket om en sörja av välvilja som slutar med förskräckelse varje gång, någon blir mördad! Då plötsligt visar det sig att det finns lagar och rättegångar som burar in dessa män. Något har gått väldigt snett om ingen reagerade och ingrep när flickan fortfarande var i livet. För vad är det för signaler dessa personer har fått?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-05-09 kl. 13:32.
Citera
2014-05-09, 13:33
Medlem
Stackars tös,kom förmodligen hit som ankarbarn fick inte alls den hjälp hon behövde, nu finns hon inte längre och familjen kan inte komma hit som tänkt. Istället blir de kvar men kanske försöker de dölja avsikten med att åka till Sverige och ger ut förklaringen att Y**a sändes enbart hit för hon mådde dåligt efter skolbombningen.................................... ....Hur har man råd att åka till Gaza för att hämta hit flickan dessutom var väl Frun höggravid? kan det inte handla om ersättningar? Hon hade ju dessutom sonen född 2010 med sig?
Citera
2014-05-09, 13:45
Medlem
Citat:
Tolkning av enstaka bilder är ungefär det svåraste man kan hålla på med. Just för att det är tolkning. Teknisk undersökning är något annat men svårt och tidskrävande.

Någon som överhuvudtaget haft kontakt med de som fått denna bild i första hand?

Frågan är varför man måste "bevisa" att flickan mådde dåligt efter bombningarna genom att låta henne posera i en rosa kappa, mitt i bråten?

Det är en kallsinnighet i detta som är makalös, om flickan mådde dåligt av den orsaken. Man skickar inte iväg en flicka som mår dåligt, och har definitivt inget behov att bevisa detta med ett dramatiskt foto.

Du som varit i Gaza, de har väl barnpsykologer och läkare där?
Citera
2014-05-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Frågan är varför man måste "bevisa" att flickan mådde dåligt efter bombningarna genom att låta henne posera i en rosa kappa, mitt i bråten?

Det är en kallsinnighet i detta som är makalös, om flickan mådde dåligt av den orsaken. Man skickar inte iväg en flicka som mår dåligt, och har definitivt inget behov att bevisa detta med ett dramatiskt foto.

Jag håller med dig, men att låta henne gå dit och fotograferas, kanske var en del av någon slags bearbetning? Annars är det väldigt konstigt beteende att släpa dit barnet, om nu inte Yara själv ville dit, men det har jag svårt att tro....känns snarare som en plsts hon är rädd för....och vill undvika?
Citera
2014-05-09, 14:03
Medlem
MrsMagoos avatar
TEL AVIV. Svensk polis har nu för första gången kontaktat den döda åttaåringen Yaras familj i Gaza.
Polisen meddelade att familjen ska få ett målsägarbiträde – men hade inget nytt att säga om omständigheterna kring det tragiska dödsfallet.
- Ovissheten är svår att bära, säger pappan Mohammed Alnajjar.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-ringde-yaras-familj--efter-sex-dagar/

Anmälare vill ha svar om missat Yara–larm
I går talade polisen ut med anmälaren som redan på långfredagen larmade att om Yara blivit misshandlad.
Mannen är fortfarande kritisk till polisens agerande, men tror att polisens internutredning kommer att ge honom rätt.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/anmalare-vill-ha-svar-om-missat-yaralarm(4277717).gm
Citera
2014-05-09, 14:13
Medlem
Citat:

Jag tror inte att de velat bevisa någonting jag tror att de söker förståelse för sin situation.
Och det är kanske inte så konstigt. Men nu är vi inne på detta ämne med just tolkning av bilder igen vilket jag tycker är knepigt. Dessutom vet vi inte om det gavs ett antal bilder till den tidning som publicerade. Och att den redaktionen väljer ut olika lämpliga bilder. Journalisterna här vet väl hur det går till med det. Men visst gillar tidningar att publicera den typen av bilder.

Men då kanske man inte ska lasta familjen utan tidningen. Men jag kan ha fel det har jag haft många gånger i tråden. Och kanske sitter familjen och förfalskar bilder i parti o minut jag vet inte.
Citera
2014-05-09, 14:20
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att de velat bevisa någonting jag tror att de söker förståelse för sin situation.
Och det är kanske inte så konstigt. Men nu är vi inne på detta ämne med just tolkning av bilder igen vilket jag tycker är knepigt. Dessutom vet vi inte om det gavs ett antal bilder till den tidning som publicerade. Och att den redaktionen väljer ut olika lämpliga bilder. Journalisterna här vet väl hur det går till med det. Men visst gillar tidningar att publicera den typen av bilder.

Men då kanske man inte ska lasta familjen utan tidningen. Men jag kan ha fel det har jag haft många gånger i tråden. Och kanske sitter familjen och förfalskar bilder i parti o minut jag vet inte.
Den här bilden är ett bra sätt att visa världen hur jävligt det är, och jag känner respekt för den drivkraften. Visst kan de sitta och manipulera bilder dagarna i ända, men jag håller med dig och tror inte på det. Jag brukar alltid gå efter GW Perssons romanfigur Lars Martin Johanssons grundregler:
Gilla läget! Hata slumpen! Krångla aldrig till det i onödan! Då är det troligaste att det är Yara som fotograferats framför skolan.
Citera
2014-05-09, 14:30
Medlem
Citat:
Det är märkligt att du tycker en sak, och då blir det topic. När är du är okunnig blir det off topic!
Vi har olika syn på saker och ting, och våra slutsatser skiljer sig väsentligt utifrån våra erfarenheter.

Vi behöver inte ta saker i PM för tråden är inte komplicerad om man ser objektivt på saken, roten till att det går illa är just den bristande objektiviteten i asylärenden där det finns favvo-länder och flyktingar på modet. Det är enskilda grupper som du, migrationsverket och politiker som inte håller huvudet kallt. Alltid en agenda och alltid rädda för att bli kallade rasister!

Trots att det finns asylregler i svensk lag och konventioner vi har undertecknat. Särskilt Dublinkonventionen.

(jag off topicade mig själv och inte dig i det här fallet)

Men nej jag är inte rädd att bli kallad rasist och för ingen kamp. Fast jag funderar på det. Kampen alltså och det skulle nog handla om ankarbarnen men jag tror man måste hitta olika vägar. Det här fallet och faktiskt tråden har iaf fått mig att inse rätt mycket.

Som du ser om du läser några inlägg så tillhör jag dem som gått rätt hårt fram om familjen Gaza. Kanske för hårt. De kommer inte från någon flyktingläger och det borde funnits andra lösningar än att skicka sin lilla flicka som ankarbarn. Att de inte har haft någon koll på flicka när hon led är också fruktansvärt. Och märkligt. Även om man har respekt för deras sorg.

Att det finns en så direkt koppling mellan att skicka ett litet barn och sedan med automatik
få återförening för resten av släkten öppnar upp för ett hanterande av barn som iaf fyller mig med avsmak. Och handlar mer om systemfel och svårt att komma åt genom skuldbelägga enskilda familjer. Det har avhandlats i tråden.

Själv har jag samlat ihop det jag kan kring ankarbarn och får väl se hur man kan gå vidare.

Men kan vi inte släppa detta och gå vidare..jag förstår nämligen vad du menar håller med dig lite grann men är allergisk mot ordet stackars om allt och alla.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-09 kl. 14:35.
Citera
2014-05-09, 15:09
Medlem
Minimois avatar
Det stämmer att Madi var höggravid när hon påstås ha hämtat Y från Gaza. Dessutom uppger hon i en utredning att hon har svårt fysiskt under andra graviditeten. Biofamiljen skyller väl allt på henne nu?

Hade Tullskolan påsklov vecka 16? Fanns Y i skolan de 6-7 skoldagarna mellan påsklovet och mordet på valborg? Var det grannen som anmälde kring påsk som hävdade att Y hade svårt att gå? 30 april noterar ambulanspersonal på plats en gammal fraktur på Y. Om Y gick i skolan veckan däremellan borde skolan ha uppmärksammat att hon hade svårt att gå (eller röra arm, eller vad det var för fraktur hon tvingades gå med obehandlad).
Citera
2014-05-09, 15:14
Medlem
För min del släpper jag bildspåret i den här tråden. Jag har några bilder och en del tankar som jag ska formulera, men jag tar det på en annan plats. Tack till er som har hjälpt till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in