2014-05-09, 13:47
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Ukrainian MP Oleg Lyashko claims that forces loyal to the Kiev coup-installed government have orders “not to take anyone alive.” He wrote in his Facebook account that “the perimeter around the Interior Ministry department building in Mariupol is completely blocked by the armed forces. Terrorists are barricaded inside and are now returning fire. An order has been issued not to take anyone alive.”

Väldigt snäll översättning, mycket råare i verkligheten:

Приміщення УВС Маріуполя повністю блоковано по периметру нашими військами в технікою. Терористи забарикадувалися всередині і відстрілюються. Наказ живими їх нікого не брати, всіх сволочей замочимо, щоб іншим не повадно було

Märklig presidentkandidat.
Mankan inte tro på något som kommer från Kiev idag, armén kan lika väl ha åkt hem eller ta lunchrast på en åker som att de avancerat in i stan. Vänta och se vad som kommer fram inom kort, min misstanke är att Kiev ljuger friskt med förhoppningen att IMF skall släppa mer pengar åt dem.
2014-05-09, 13:48
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Ditt logiska tänkande får du inte högsta betyg för. I första meningen hävdar du en sak. Att ryssarna är överlägsna trots att du inte tänker på att Ukraina slåss på egen mark men ryssen gör det inte. I nästa mening hävdar du att ryska specialstyrkor åker på däng direkt. Hur skall du ha det?

I verkligheten sker givetvis en samordning som de ryska special enheterna håller i. Men vid attacker av olika slag skickar de först fram lokalt värvade Putin trogna enheter. Se filmsnutten nedan bifogad. Putin regimen försöker i detta nu att värva så många som möjligt för att få till en kritisk massa så att inbördeskriget leder till en delning. Värvar Putin för få då lyckas Ukrainas armé slå ner upproret från Putin trogna.

Det vore intressant att nu få veta identiteterna på dessa 8 dödade för att se vilka de är
http://www.expressen.se/nyheter/dodsfall-rapporteras-i-strider-i-mariupol/

men de har väl inte sina pass med sig förstås

Eum, trollar du nu?

Då förenklar vi lite:

*Skulle små band ur den Ukrainska armén (speciellt som den ser ut i dagsläget med nya rekryter etc.) ha en chans mot ryska specialförband?

*Om ryssarna bestämd sig för att skicka specialförband, varför riskera deras liv genom att skicka bara en handfull dåligt organiserade DIY-förband som uppenbarligen åker på däng av Ukrainarna (åtminstone delvis, även om de flesta döda verkar vara helt vanliga civila). Varför inte göra som man gjorde i Krim (snabbt, effektivt, välorganiserat, icke-våldsamt etc)?
2014-05-09, 13:49
Medlem
Civilbefolkning hindrar stridsvagns framryckning.
Notera killen som försöker täcka filt över prismor. Vet inte om det är enkelt görbart? Vagnen rullade ju vidare i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=PegkmSK9_T8&feature=youtu.be
2014-05-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katoman
Vad jag kan se har Ukrainska arme bara dödat en massa civila (som vanligt) i slutet av video:

https://www.youtube.com/watch?v=kno4MEp9sPY

Ok 4:23 var ett solklart fall av angrepp mot civilperson från stridsvagn. Få se om svensk pissmedia vågar visa detta.

7:07 ännu ett mord av civil utförd av kuppregimen eller deras fascist-hangarounds.

Ok såg hela filmen nu. Det var en massaker av civila. Men, det är iofs oklart var skotten kommer ifrån.
Senast redigerad av pjabas 2014-05-09 kl. 14:01.
2014-05-09, 13:57
Medlem
Ops!
Bilden i Expressen och klippet från igår!
Samma personer!

http://www.expressen.se/nyheter/dodsfall-rapporteras-i-strider-i-mariupol/

http://m.youtube.com/watch?v=XMvhQRPYPEA&feature=youtu.be
2014-05-09, 14:06
Medlem
Är lite nyfiken på en sak - hur förhåller sig väst till den nya regeringen i Ukraina egentligen? Min uppfattning är att man hatar dem mindre än ryssarna, men att det idag inte finns utrymme för kritik. Finns det någon plan för omval eftet en eventuel nedtrappning av detta kaos?

Ifall regeringen inte varit så nazistisk hade det varit mycket enklare för mig att välja sida.
2014-05-09, 14:10
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flint
Är lite nyfiken på en sak - hur förhåller sig väst till den nya regeringen i Ukraina egentligen? Min uppfattning är att man hatar dem mindre än ryssarna, men att det idag inte finns utrymme för kritik. Finns det någon plan för omval eftet en eventuel nedtrappning av detta kaos?
USA vill att EU ger dem pengar och EU vill inte ha något med Ukraina att göra som det ser ut nu. Mer eller mindre kör USA/IMF solo. De gav löfte om något lån på +100 miljarder och betalade ut 20 med krav om att läget i öst skall stablisieras...

Ni som tror att EU har ett finger med i spelet kan nog släppa det.
2014-05-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flint

Ifall regeringen inte varit så nazistisk hade det varit mycket enklare för mig att välja sida.

Västmedia ser i princip endast övergreppen hos den sida som i övrigt är i konflikt med västagendan.
Och hur Bildt förhåller sig är ju solklart. Han ser ut att ha någon sorts autistiskt specialintresse i att jobba för USA:s räkning istället för Sveriges.
2014-05-09, 14:14
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Alla EU stater har sina egna Svoboda i marginalen. Tycker ni Putin kramare att det vore bra om Putin invaderade varenda land i hela EU p ga den orsaken

Det där är bara Putins ursäkt att få göra som han vill. Hur är det med alla de övriga 800.000 som protesterade på majdan. Räknas inte deras vilja och önskan högre än Putins? De är ju trots allt Ukrainare

--------------------------------------------------------------------------------

Putins personal djupt inne i Ukraina och värvar nya egna poliser:

https://www.youtube.com/watch?v=_gqK12jj6sg

Handfast bevis:
Vi vet nu att alla insurgents som bär det ryska orden bandet St George är värvade på direkt order av Putin. Hur många sådana har vi sett inne i Ukraina. Väldigt många. Hur många civilister som protesterar mot Kiev regimen UTAN dessa St George kan man se på youtube? Nästan inga = HELA UKRAINSKA UPPRORET SKER PÅ ORDER AV PUTIN

http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_St._George

--------------------------------------------------------------------------------

Svoboda är inte 'i marginalen' i Kiev. De har 4 ministerposter och större makt i landet än extrema högernationalister har i något annat land i Europa. Du kan låtsas att de inte har makt, men alla som kan läsa och se med egna ögon, vill se dig som en pajas som varken har kunskap om historia eller vad som händer i nuläget.

Du vet heller inget om St Georgeordenen, eftersom du tror att alla som har ett band är robotter styrda av Putin.

Tror du Kiev tilgodoser alla 800 000 som var med i Maidan? Tror du alls som var med i Maidan fick det resultat de hade hoppats på?

Du argumenterar fortfarande som om det var ett spel Risk och inte en verklig konflikt. Vakna upp. Få en utbildning och lär dig att tänka innan du talar.
Senast redigerad av joppe 2014-05-09 kl. 14:46.
2014-05-09, 14:17
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Låter helt galet, tror att armén kommer att dra från stan inom en vecka eller två. Håll ögonen öppna för bombade förskolor och liknande platser där det rör sig barn. Ryssar är extremt barnkära och ger man sig på ryska barn kommer björnen knappast att sitta still. Då kan ålarna i tråden få ett fullskaligt inbördeskrig där ni inte har en chans. Ukrainare är betydligt mer lika Ryssar och ser knappast sönderbombade barn som acceptabelt.

Givetvis tror jag inte för en sekund att det är Ukrainska armén som tar del i detta. Den verkar mer eller mindre vara upplöst och min gissning går på att det är 'folkmiliserna' som strider för Kievjuntan.

Säg mig, varför skulle ukrainarna börja bomba förskolor? Snacka om helt absurt och verklighetsfrånvänt påstående, ännu en gång, helt utan belägg...

Tror du att det här är en svartvit konflikt där vi "ålar" står på ena sidan och vill ha ett inbördeskrig? Helt otroligt och absurt påstående, din retorik är i klass med Revolutionära Fronten i ett klassiskt "vi mot dem" tänk...

Sen, ännu en gång vill jag att du presenterar belägg för att den ukrainska armén är upplöst. Du verkar ha sådana otroliga svårigheter att komma med bevis så jag börjar misstänka att du själv faktiskt sitter och fantiserar ihop allting.

Och hur var det egentligen med självständighetsströmningen i Odessa? Du påstod tidigare att Odessa ville bli självständigt, men det har gått flera dagar nu och än har vi inte fått se någon källa på det...

Jag undrar vem det är som är ålen egentligen häromkring
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-05-09 kl. 14:20.
2014-05-09, 14:25
Medlem
LFEs avatar
Joppe : ) jag trodde att ni frimurare hade lite självbehärskning!

Han vet redan allt det där, det lovar jag dig.
2014-05-09, 14:39
Medlem
Än finns tydligen reportrar från Ryssland som skriver tänkvärda artiklar.http://www.aftonbladet.se/kultur/article18848870.ab Kanske närmast sanningen trots all propaganda som parterna producerar. Skapa panik bland befolkningen är alltid ett säkert kort. Då kortsluts tänkandet och man blir ett lydigt redskap. Intressant att läsa i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in