Citat:
Att definiera "egenskap" som en "variant på en egenskap" duger förstås inte. Som någon sa ovan så kan man väl inte besvara frågan "vad är en bil" med "det är en variant på en bil"?
Orsaken till att jag skjuter in mig på detta är att många här nog avser mer konceptuella fenomen med termen "egenskap" som exempelvis fjäderdräkt eller flygförmåga, medan du i princip verkar syfta på konsekvensen av en enda mutation, även när du säger "egenskap".
Och för att exempelvis flygförmåga ska kunna uppstå så krävs det nog att en tidigare, relaterad egenskap som kanske glidflygning måste ha gynnats av urvalet först och därmed gett de mutationer som krävs för full flygning en rimlig chans att inträffa.
Orsaken till att jag skjuter in mig på detta är att många här nog avser mer konceptuella fenomen med termen "egenskap" som exempelvis fjäderdräkt eller flygförmåga, medan du i princip verkar syfta på konsekvensen av en enda mutation, även när du säger "egenskap".
Och för att exempelvis flygförmåga ska kunna uppstå så krävs det nog att en tidigare, relaterad egenskap som kanske glidflygning måste ha gynnats av urvalet först och därmed gett de mutationer som krävs för full flygning en rimlig chans att inträffa.
Vi diskuterar ju ämnet inom ramen för traditionell evolutionsteori. Och då är det väl uppenbart att man menar att en egenskap inte ser exakt likadan ut hos precis alla individer i en population utan att olika individer har olika varianter av en viss egenskap. Och att egenskaper, organ eller funktioner inte uppstår plötsligt från ingenting.
Men en egenskap påverkas inte alltid av enstaka mutationer utan det krävs snarare en mängd mutationer innan någon märkbar förändring sker som förbättrar en funktion eller egenskap så pass mycket att det har betydelse för mängden avkomma. (Och Nei, Shapiro och Myers är inne på genetisk drift och mer plötslig uppkomst av olika egenskaper och funktioner.)
Med egenskap så menar jag olika varianter på egenskaper, system, organ, förmågor och funktioner.
Att göra ett flödesschema över utvecklingen av flygförmågan vad det gäller mutationer, information, urval, uppkomst av system, funktioner, egenskaper och organ skulle vara en livsuppgift för att få ihop.
(Dessutom skall flygförmågan enligt evolutionsteorin ha uppkommit ett flertal tillfällen i olika slags organismer.
Mest märkligt är att de enorma flygödlorna kunde flyga.)