2014-05-08, 18:14
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu

VAR är SVT korrespondenten nu då han kunde tala med separatisterna?
Inte vet jag. Men däremot vet jag att SvD:s korrespondent fortfarande var där och publicerade artiklar så sent som igår. Väldigt läsvärda, förresten.
2014-05-08, 18:48
Medlem
sputnik-s avatar
Hörde att man skjutit ihjäl minst en FSB utöver fångat XX antal för ett par dagar sedan under ATO. Helst vill man dock se mer officiellt bekräftade uppgifter det känns nu lite osäkert, NÄSTAN så osäkert som att länka till en rysk sajt haha
https://twitter.com/pravolivo/status/464436897331572737/photo/1

Valeriy Pavlov (från Moskva, arbetade för FSB). KIA Slovjansk(Donetsk) under ATO, 3 Maj 2014.
2014-05-08, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Ditt minne är kort. För mindre än två månader sedan stal Putin Krim, med militära medel.

Fel. Det finns åtskilliga bevis på att det är olika Spetsnazregementen som ockuperade Krim. De verkar dock ha smugglats in via de ryska militärbaserna på halvön, eftersom inga rapporter om trupprörelser dök upp innan. För övrigt hade Ryssland inte rätt att ha vilka soldater som helst på de där baserna, utan enbart flottan resp. flygvapenpersonal.
Hur kan du påstå skiten du påstår när du säkert är medveten om varför Krim i några år tillhörde Ukraina? För mig känns det bara som det är ditt rysshat som färgar allt annat. Logiskt tänkande går på lågfart hos dig i alla fall.

Krim ÄR ryskt och har alltid varit. Majoriteten av befolkningen har dessutom alltid varit ryss sedan den Ukrainsk-sovjetiska presidenten klippte av Krim från moderlandet. Eller som såna som dig säger - Vaterland.
2014-05-08, 19:01
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
๋Jag är medborgare i Sverige- Sverige är medlem av EU (trots att jag röstade nej ). Vår utrikesminister var intitativtagare till Eastern Partnership. Han åkte skytteltrafik till Maidan och är en av kuppregimens främsta beskyddare. Samtidigt som SD jagas med blåslampa i Sverige, ser man fullstä'ndigt bort från att i Ukraina har den regering vi stödjer, ledamöter som får Jimmie Åkesson att framstå som en snövit ängel. Mina politiker medverkar i den dubbelmoral som har blivit ett kännetecken för USA/EU/Nato.
Sverige är mitt land, inte Ryssland. Putins inrikespolitik intresserar mig inte.
Det som intresserar mig är vad som händer i Ukraina och varför det händer, därför att vi har fingrarna i kakburken, precis som vi hade i Libyen.
Vi sägs leva i ett fritt land med en fri press, men detta är en schimär. Efter att ha varit journalist i herla mitt yreksverksamma liv, skäms jag idag över hur vår gammalmedia behandlar nyheter från Ukraina, Syrien och tidigare Libyen. Jag ställer krav på att få en allsidig belysning för att kunna skaffa mig en uppfattning i SVENSK MEDIA.
Jag har tidigare skrivit att man måste läsa många olika media i dag för att kunna bilda sig en uppfattning, inte minst alternativ media.
EU klarar inte att ta hand om sina medbortgare idag. Varför denna kåthet på att knyta till sig nya länder, som kommer att bli bidragstagare under överskådlig tid?
Varför denna kåthet från USA/EU/Nato att expandera, bygga nya baser och provocera?
Ja, jag är Putin-kramare av en anledning och det var bra att nån äntligen satte ner foten och sa stopp, hit men inte längre.
Min förhoppning har varit att våra politiker kliver ur sandlådan och sätter sig ner och pratar. Det dör redan för mycket folk för denna kåthet på land som finns inom USA och dess lydstater.

Tack för en intressant text till skillnad från alla käbblande inlägg här.

Många frågar sig vad den här konflikten egentligen handlar om. Carl Bildt och många andra verkar tro att det handlar om att sprida demokrati och mänskliga rättigheter till Ukraina. Är han naiv eller enbart dum?
Som alla vet har ju USA intervenerat i ett stort antal länder med motivering att sprida demokrati, mänskliga rättigheter, stoppa kommunismen m m. Resultatet hittills i många av dessa länder är skrämmande och tragiskt. Jag såg en intervju Med Chris Hedges, journalist, han menade att USA aldrig har varit intresserat av att sprida demokrati. Det man eftersträvar är enbart kontroll, sedan spelar det ingen roll om det är demokrati eller diktatur, krig eller fred.

Angående Ukraina har USA/NATO även intresse av ytterligare militära resurser nära Rysslands gräns. Man har sagt att man behöver missiler som försvar mot Iran, men alla borde förstå att det är Ryssland man riktar in sig på. USA ser nog gärna att Ukraina går med i NATO.

http://www.youtube.com/watch?v=8ux3oiWELIQ
2014-05-08, 19:11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har ett par gånger lanserat tanken att Ukrainas armé skall bestå av de s k folkmiliserna som stoppats in för att armén mer eller mindre desserterat och inget finns kvar. Offensiven i Slovjansk tycker jag stödjer detta då armén verkar sakna förmåga/vilja att hålla vad de errövrar.
"– Det här är en av de saker som är svårast att förstå när det gäller den ukrainska militära offensiven här. De slogs intensivt för den här motorvägen igår och många dog. Men som i många städer där de avancerat håller de inte terrängen utan drar sig tillbaka, säger CNN:s reporter Nick Paton Walsh i ett inslag från Slovjansk, där hårda strider utkämpades i måndags.

...

Det är nu mer än tre veckor sedan regeringen inledde vad man beskrev som en stor militär operation för att återta kontrollen över ett stort antal städer i östra Ukraina som hålls av separatister. Några nämnvärda framsteg har emellertid inte gjorts, något regeringen skyller på att ryska elitförband skulle finnas på plats i östra Ukraina."
Det känns för mig som orimligt att armén inte skulle kunna befästa vad de errövrar, om det är armén som strider vill säga. Om det däremot är 'snabbutbildade' figurer som helt saknar erfarenhet av att vara en del av en armé blir det lättare att förstå varför de drar sig tillbaks, tre veckor och inget att visa upp mer än ett "TV-torn"? :unsure"

Någon som har koll på vilka det är som ingår i den Ukrainska armén idag? Helikopternedskjutningarna ger även lite stöd till att det inte är folk som är nog tränade som far runt just nu...

Hej! Var ifrån har du fått informationen om att hela Ukrainas armé deserterat? Samt undrar jag om jag nån gång kan få svar ifrån dig gällande ditt påstående om att Odessa vill bli självständigt... Har du några som helst belägg för det?

2014-05-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjabas
Skådespel kanske?
Folkomröstningarna kommer genomföras, och vips har man visat att Putin inte drar i trådarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanske. Eller också har sanktionerna haft effekt.

Folkomröstningen blir av ändå.
Kollade igenom svensk MSM, men de verkar ha glömt meddela detta.
Nåja, RT duger bra.
2014-05-08, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
EU-parlamentariker: terroristklassa Pravyi Sektor

Tatyana Zhdanok, EU-parlamentariker från Lettland, föreslår nu att EU ska klassa Pravyi Sektor som terroristorganisation:

Latvian European Parliament deputy suggests Right Sector be deemed terrorists

http://en.itar-tass.com/world/730786

If the request is satisfied, bank accounts of this organization and all its members will be frozen, the radicals will not be able to enter EU countries, while governments of different countries will cooperate for political isolation and detention of the militants. However, Zhdanok believes “it is the Ukrainian interim government that is to bear the main responsibility for defeating the Right Sector, as it will have to finally draw a clear line between political organizations and far-right extremists”.

Det som fått henna att agera är tragedin i Odessa:

“After the appalling tragedy in Odessa, where Right Sector militants burnt 43 supporters of Ukraine’s federalization alive, the need to prohibit the Right Sector became evident. And an ordinary ban on its activities is inadequate here - there is a need to defeat this extremist organization, disarming its militants, arresting activists and court trial,” the deputy said.

Hon lär väl knappast få något gehör för sitt förslag, men kanske kommer en och annan EU-politiker att börja fundera på vad de är för figurer som EU stöder, direkt eller indirekt, i Ukraina.
2014-05-08, 19:41
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
EU-parlamentariker: terroristklassa Pravyi Sektor

Tatyana Zhdanok, EU-parlamentariker från Lettland, föreslår nu att EU ska klassa Pravyi Sektor som terroristorganisation:
EU-parlamentariker från , skulle jag nog vilja säga. Nej, som du säger kommer hon inte att få särskilt stort gehör för detta, även om vi vet sedan folkomröstningen på Krim att Putin har en hel del kompisar i höger- och vänsterextrema partier i EU. Det kanske är tur att hon gör det här utspelet nu, och inte efter EU-valet då fler stolar i Strasbourg verkar komma att besittas av tokstollar.
2014-05-08, 19:49
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
EU-parlamentariker från , skulle jag nog vilja säga. Nej, som du säger kommer hon inte att få särskilt stort gehör för detta, även om vi vet sedan folkomröstningen på Krim att Putin har en hel del kompisar i höger- och vänsterextrema partier i EU. Det kanske är tur att hon gör det här utspelet nu, och inte efter EU-valet då fler stolar i Strasbourg verkar komma att besittas av tokstollar.
Det är tur för Högra Sector att dom har stöd av Sveriges utrikesminister och svartvingade ankor m fl demokratiälskare
2014-05-08, 19:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Nu sitter hon ju i De Gröna/EFA-gruppen. Samma som svenska miljöpartiet och skottska SNP. Betraktar du dem som höger- eller vänsterextremister?
2014-05-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Fast ingenting av det du skrivit har hänt.

Problemet är just att man faktiskt kan beskriva mycket av det som hänt just så utan att för den skull tycka att Ryssland agerat rätt. Precis som du och en del andra urskuldar Svoboda som icke fascister medans ni betecknar valövervakarna på Krim som fascister.

Om man vill ha ett fritt demokratiskt Ukraina måste man ha modet att fördöma alla icke demokratiska krafter likväl som korrumperade personer. Detta är ett av de avgörande misstagen som många i väst gjort.
2014-05-08, 20:02
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du medger alltså detta. Intressant. Kopplingen mellan Putinregimen och fascistiska organisationer är ett intressant ämne att spinna vidare på.

Kopplingen till Hitlers agerande är ett faktum, använd vid annekteringen av Krim och terrorn mot östra Ukraina, där Hitlers argument för att annektera Österrike och Tjeckoslovakien är i stort identiska - Hitler angav "beskyddande av tysktalande" som huvudargument.

Vidare används Hitlerjugend på samma sätt av Putin, också delvis likt sovjetiska Komsomol, i syfte att uppfostra unga ryssar att hata Ukraina och väst, och se Putin som en gudaliknande ledare och Ryssland som den självklara högre makten i världen, detta i form av "nashister", eller Putler-jugend, där ryska ungdomar instrueras att sabotera Putinkritiska demonstrationer och att stampa på plakat med foton på politiska motståndare.

http://soldiercitizen.wordpress.com/2014/04/23/russias-move-toward-a-fascist-state-part-2-the-nashi/

The Nashi are fully indoctrinated in Russian nationalism and Putin’s regime. The extant of their activies far exceeds that of comparable American organizations, such as the Scouts. The Nashi’s sole reason for existing is to build Putin’s power base, and to crush and shame opposition. Nashi is a political tool.

Det du ställer upp är sant så varför neka? Det är du som inte fattar vad du själv pekar på!
De stora Europeiska nationella partierna är eniga, de vinner mer mark var dag på grund av att det är mogna partier drivna av vuxna mogna människor tillskillnad ifrån små nazirörelser på snäppet över huligannivå som inte begriper ett piss om realiteterna, energiförsörjning. handel, välfärd och faktumet att merparten länder fortsatt är provinsiala och inte alltid heller helt ras o språkmässigt homogena.

Frankrike, Italien, Spanien, Grekland och även England, enbart en dåre börjar där att saka i den nativa befolkningen så som sker i Ukraina iscensatt av retronazisitiska partier som Svoboda och deras förgreningar och inte helt oväntat så har dessa uber alles pyromaner sina käraste fränder i polska fotbollshuliganer och svenska/norska ungnazister.

Få här tillber Putin/Ryssland. sådant prat är enbart motpartens fixa ide om den inre fienden och väldigt talande för hur en del personer tänker i sin förlängning.

Det är realiteter som avgör, ska vi vara fria nationer eller helt avhängiga USA angående politik, energi och handel?
Helst så vill vi kunna ta egna beslut och bedriva utbyte med alla med Ryssland inkluderad men så är inte fallet utan Europa styrs in mot polarisering och överstaligt beslutsfattande något som Putin/Ryssland motsätter sig vilket ligger helt i linje med de stora nationella partiernas värnande om den nationella integriteten.

Hitler och tillbedjan av stora ledare det är globalist propaganda och ser man på verkligheten så vilka ledare är det som är på tapeten var dag?
Amerikas Presidenter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in