2014-05-08, 17:07
Medlem
brevlunds avatar
Jag språkade med en målare på ett större företag idag. Han sa att de har 1500 kr per år att köpa penslar o. dyl. för sen får de betala själva. Och att detta skulle vara i avtal med facket så det borde gälla generellt. Låter helt sjukt lite, 1500 kr/mån hade varit lågt det med. En riktig pensel kostar ju flera hundra!
Finns det någon sanning i detta?
Citera
2014-05-08, 17:22
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Jag språkade med en målare på ett större företag idag. Han sa att de har 1500 kr per år att köpa penslar o. dyl. för sen får de betala själva. Och att detta skulle vara i avtal med facket så det borde gälla generellt. Låter helt sjukt lite, 1500 kr/mån hade varit lågt det med. En riktig pensel kostar ju flera hundra!
Finns det någon sanning i detta?
Stämmer bra det, man skall vara rädd om sina verktyg. Sen ibland kan det ju vara ekonomiskt motiverat att slänga prylarna istället för att tvätta dem.
Citera
2014-05-08, 17:32
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag smsade precis en kompis som jobbar som målare. Jag kan återkomma med ett svar från honom. Men för mig låter det som en lagom summa pengar. Köper man bra penslar och rollers så håller dom länge bara man är noga med att göra rent grejerna.

Man lär sig verktygen, och i många fall är använda penslar och andra tillbehör betydligt bättre än nya som är hårda och lämnar konstiga ränder efter sig. Sen är det ju faktiskt så att det är betydligt bekvämare och enklare att rengöra tillbehören än att behöva åka och köpa nya titt som tätt.
Citera
2014-05-08, 17:48
Medlem
ex69-dtrs avatar
Frågade en polare som är målare.
På företaget han jobbar (medelstort) så betalar arbetsgivaren sånt tydligen!
Citera
2014-05-08, 19:33
Medlem
brevlunds avatar
Javisst är en använd pensel bra, men går det att använda samma till olika kulörer, olika bindemedel etc? Jag tycker bara att det låter väldigt lite. I denna summa kan ju knappast täckpapp eller knivblad osv ingå.
En snickare gör ju av med så otroligt mycket mer förbrukningsmaterial som jämförelse men det är ju nåt helt annat.
Vad kostar det att hålla med en målare för företaget:

Lön per år 360 000, arbetsgivaravgift 125 000 + bil, fester, sjukskrivningar m.m, totalt kanske drygt en halv miljon (troligen mer), 1500 för penslar är snålt. Även om det räcker. Vilket jag inte förstår.
Citera
2014-05-08, 20:11
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Han sa att de har 1500 kr per år att köpa penslar o. dyl. för sen får de betala själva.

Skulle tro lite vad som skall målas och hur stort företag man jobbar på. Vi är en rätt liten firma men firman står för verktyg. Sedan när det är specialjobb är det oftast kunden som får stå för notan, tex lackpenslar och skit som inte går att få bra efter utfört jobb.

Däremot går ju penslar för vanlig inomhusfärg att hålla bra väldigt länge, såvida man sköter om dem. Skulle tro att många målare gillar penslar som är använda rätt mycket efter de inte släpper hår då etc.

Rullarna är lite värre med, ju mindre de är så sämre blir de snabbare. Tappar sin "fyllighet" rätt snabbt..

Citat:
Javisst är en använd pensel bra, men går det att använda samma till olika kulörer, olika bindemedel etc?

Jodå, såvida du sköter om verktygen så...

Citat:
I denna summa kan ju knappast täckpapp eller knivblad osv ingå.

Nej de gör det ju inte... är förbrukningsmaterial.
Citera
2014-05-11, 09:51
Medlem
Går mycket på lägenheter i hyresrätter så takfärgen och dylikt är oftast samma.
Vi plastar in roller och penslar och skriver vilken färg det är så slipper man göra ren den och åka till nästa jobb och se att det är samma färg som ska användas..
Sen om det är något speciellt jobb så skrivs verktygen in på den fakturan.
Täckpapp, tejp, handskar och dylikt står företaget för.
Citera
2014-05-20, 17:05
Medlem
slesses avatar
som nyanställd lärling på en firma så ska företaget betala för en målarlåda med alla verktyg. tapet sylar, byglar, penslar, skaft, spacklar, fog picka osv.. dom verktygen ska man ha kvar sålänge som möjligt o vårda sen såklart så går något sönder och försvinner o man får köpa nytt. eller företaget. men enligt facket så, ja, 1500 kr per år för verktyg men det beror på lite vilket jobb man är på. på stora byggen kan det väldigt lätt försvinna sylar och då brukar arbetsgivarn ha lite överseende
Citera
2014-05-20, 23:44
Medlem
måste inte detta vara ett av de tråkigare jobben man kan ha?
dag ut och dag in stå och dra med en pensel eller roller, eller slipa spackel tills pensionen...

jag förstår inte att många målare verkar ha inställningen att deras jobb är märkvärdigt när det kan göras av en apa som kan måla raka streck, och så tar dom betalt som sjutton jämfört med oss andra hantverkare, har det med att det är så tråkigt att måla/tapetsera?

och får man alltså inte lägga ut mer pengar än så på verktyg?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in